R2D2 Skrivet 28 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 juni, 2007 Snabbhet: Yngwie. Snabbt kan han spela men hans låtar har ingen variation och det blir snabbt väldigt tråkigt. Teknik: Buckethead. Som Frenzy sa så har han grymt bra teknik och även himla bra soloskivor. Joe Satriani. Kungen av tvåhanstapping. Även helt okej soloskivor med några få skivor som sticker ut. Låtmässigt: Jimi Hendrix. Varken snabbast eller bäst teknik men oj vad han kunde spela! Underbara låtar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 28 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 juni, 2007 Står fortfarande fast vid Neil Young pga. hans säregna stil som inte går att missta, att jamma loss en livelåt som en helt ny från originalet har jag aldrig hört någon annan artist kunna på samma sätt, och seriöst...vem fan vill höra livelåtar som låter som studioversionen? Det här citatet från honom säger mer eller mindre allt vad jag står för när det gäller bra gitarrister, att kunna spela med sinnessjuka skalor eller otroligt snabbt lockar mig inte för fem öre: First of all, it doesn't matter if you can play a scale. It doesn't matter if your technique is good. If you have feelings that you want to get out through music, that's what matters. If you have the ability to express yourself and you feel good when you do it, then that's why you do it. The technical side of it is a completely boring drag, as far as I'm concerned. I mean, I can't play fast. I don't even know the scales. A lot of the notes that I go for are notes that I know aren't there. They're just not there, so you can hit any note. I'm just on another level as far as all that goes. I appreciate these guys who play great. I'm impressed by these metal bands with their scale guys. Like I go, "Gee, that's really something." I mean, Satriani and Eddie Van Halen are genious guitar players. They're unbelievable musicians of the highest caliber. But I can't relate to it. One note is enough. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Chilli_13 Skrivet 28 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 juni, 2007 Som många sagt, Jimi! Han är ju helt klart en klass för sig och en förbild för många... Annars, hmh, typ Slash? vet inte, men Jimi Var iaf så jävla bäst. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 28 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 juni, 2007 (redigerad) Yngwie Malmsteen http://www.geocities.com/SoHo/Studios/2786/yngwie308.jpg "Und hallo, everyone, I'm so awesome; Check me out!" http://www.youtube.com/watch?v=p_tuLEmWccM Redigerad 28 juni, 2007 av xstreem Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eliizar Skrivet 28 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 juni, 2007 Mark Knopfler Mark Knopfler - Brothers in Arms Eric Clapton Eric Clapton - Cocain - - - Och tillsammans Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 28 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 juni, 2007 Mitt mål är inte ett skapa en vild debatt i och med det här, men jag undrar bara hur många som delar min åsikt om att man inte kan vara objektivt "bäst" inom något som är så subjektivt som musik? Självklart. En mer korrekt trådtitel skulle då isåfall vara "Vem (tycker du) är världens bästa gitarrist?", då man inte kan fastställa vem som är bäst. Men men, att klaga på det känns som en hög grad av språkpolis... ande. Jag är ingen gitarrist, och jag kan ypperligt lite om gitarrister, men för att tillföra tråden något som inte är helt ointressant: Min äldre bror har jag alltid sett upp till, när det gäller gitarrspelande. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Roxxy Skrivet 28 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 juni, 2007 (redigerad) Dimebag Darrel, 1966-2004, Pantera Redigerad 28 juni, 2007 av Roxxy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 28 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 juni, 2007 Dimebag Darrel, 1966-2004, Pantera Otroligt överksattat gitarrist... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 28 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 juni, 2007 Angus Young, att hoppa runt som en apa som nyss satt sig på en spikmatta och inte spela en ton fel är inte alltid det lättaste Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pico Skrivet 29 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 29 juni, 2007 Kanske inte de bästa, men The Edge från U2 och John Squire från Stone Roses förtjänar en rad här i tråden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 29 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 29 juni, 2007 Eftersom så många grymma gitarrister redan sagts (flertalet gånger) så drar jag till med en till. Tom Morello från Rage against the machine/Audioslave. Han speciella stil att spela på uppskattas mycket av mig. Tekniskt duktig, ordentligt nyskapande. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
den0m Skrivet 29 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 29 juni, 2007 Nepp. Tycker han är grym. Ska dock tilläggas att jag inte har sån dunderkoll på gitarrister. Har t.ex. aldrig hört talas om Steve Vai. Tycker det borde passa med att Kirk var. Inte är. Han har blivit så slö på sista tiden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 29 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 29 juni, 2007 Otroligt överksattat gitarrist... Var det inte du som var jätteinne på honom förut? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 29 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 29 juni, 2007 Var det inte du som var jätteinne på honom förut? Ja, visst var jag det. Men folk förändras, vettu. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maxz Skrivet 29 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 29 juni, 2007 Johnny Ramone Kanske inte världens skickligaste gitarrist men att spela i det där tempot kan inte vara lätt. 1.30 in i det här klippet och framåt är också ganska intressant, mest trummor dock. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xenon Skrivet 29 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 29 juni, 2007 Zakk Wylde - Black Label Society, Ozzy Osbourne... Dave Mustaine - Megadeth Kirk Hammett - Metallica Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 29 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 29 juni, 2007 (redigerad) John Butler någon? Ni är ju pantade som säger något annat namn. John Butler - Ocean 1:50 och frammåt ... JEEEEZ! Redigerad 29 juni, 2007 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 29 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 29 juni, 2007 Någon som jag verkligen ogillar är Yngwie. Fan alltså, tycker han är så extremt patetisk. Han, liksom många andra visar bara vad han kan göra med gitarren och det är enligt mig inte imponerande; du skall kunna spela BRA musik och förstå lite vad man spelar. Att spela med distad gitarr på de lägsta tonerna och snabbt som fan ger mig bara huvudvärk. Så för att svara på trådtitelns fråga: Jimi Hendrix är enligt mig ett gott exempel på en man som verkligen improvisera, skapa BRA men också simpel musik och samtidigt behärskar många tekniker. John Frusciante är väl lite av hans arvtagare med musikstil och tekniker, och han är en av mina stora favoriter med. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 29 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 29 juni, 2007 Låtmässigt: Jimi Hendrix. Varken snabbast eller bäst teknik men oj vad han kunde spela! Underbara låtar. Håller med dig där! Finns många som rent tekniskt var/är bättre än honom. Men med en sån karisma och bra och orginella låtar kommer man långt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 29 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 29 juni, 2007 Någon som jag verkligen ogillar är Yngwie. Fan alltså, tycker han är så extremt patetisk. Han, liksom många andra visar bara vad han kan göra med gitarren och det är enligt mig inte imponerande; du skall kunna spela BRA musik och förstå lite vad man spelar. Att spela med distad gitarr på de lägsta tonerna och snabbt som fan ger mig bara huvudvärk. Håller med, extremt oskönt gitarrsound dessutom. Frank Zappa är min favvogitarrist! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts