Foo Skrivet 25 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 juni, 2007 Jag står och funderar mellan att köpa en Nikon D80 och Pentax K10D, vilka i stort sett kostar lika mycket och är lika bra på olika punkter. Då är det objektiven som får vara med avgöra köpet. Eftersom jag inte kan så mycket om dessa frågar jag er. Dessa 2 verkar bra enligt min gissning... Men som sagt, kan inte så mycket. Nikon 18 - 135 Pentax 18 - 200 Vilka andra är bra?, och vem gör bäst objektiv rent allmänt? Prisklass: 0 - 4000 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 25 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 juni, 2007 Av de två visade gluggarna har jag bara erfarenhet av ett - Nikon 18-135. Väldigt nöjd med det, bortsett från att dess lägsta bländarvärde är 3,5, vilket stänger dörrarna för mycket foto i mörkare ljus (såsom konserter/teaterföreställningar, etc.) om inte blixt används. Det värdet är detsamma för Sigmagluggen, så på sätt är de lika bra. Närgränsen verkar vara den samma för de båda objektiven - 45 cm. Fördelen med Sigmaobjektivet är att den har längre zoom, något som kan vara bra (men, har sällan velat zooma mer än vad som går med mitt objektiv, dvs 135 mm). Nikkor-gluggen är ju orginal, och är byggd för att passa kameran på alla sätt, men inget ont om Sigma - De vet säkert vad de gör. De båda verkar vara bra all-round-objektiv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 25 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 juni, 2007 Sigma objektivet har en av mina kompisar. Måste säga att det är ett riktigt bra obektiv! Zoomen räcker till, inte för tugnt. Det är ett grym bra objektiv för pengarna! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Foo Skrivet 25 juni, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 juni, 2007 Det står altså 1 - 1 mellan kamerorna och nu även 1 - 1 mellan objektiven. Blev just ännu svårare att bestämma sig Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts