Jump to content

Tråden om tv-serier

KalleR
 Share

Recommended Posts

Jag behöver någon ny serie att kolla på! Har redan sett Scrubs, My name is Earl, Skins, Freaks and geeks, Greek, Kyle XY, Family Guy, Southpark och Simpsons. Har ni något tips på någon bra serie? Gärna någonting som är likt Skins! :confused:

Edit. Nevermind, Skins S4 For the fucking win! :o

Redigerad av antepanteboy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behöver någon ny serie att kolla på! Har redan sett Scrubs, My name is Earl, Skins, Freaks and geeks, Greek, Kyle XY, Family Guy, Southpark och Simpsons. Har ni något tips på någon bra serie? Gärna någonting som är likt Skins! :D

Edit. Nevermind, Skins S4 For the fucking win! :P

Själv började jag nyss kolla på Vampire Diaries! Helt ok serie, fast kanske inte direkt vad du söker! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behöver någon ny serie att kolla på! Har redan sett Scrubs, My name is Earl, Skins, Freaks and geeks, Greek, Kyle XY, Family Guy, Southpark och Simpsons. Har ni något tips på någon bra serie? Gärna någonting som är likt Skins! :D

Edit. Nevermind, Skins S4 For the fucking win! :D

Ge Arrested Development en chans. Hur roligt som helst, oerhört älskvärda karaktärer. Tror jag inte skrattat åt någon person i en serie som Will Arnett i denna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Jag har precis sett klart den femte och sista säsongen av Prison Break, eller säsong och säsong. Den femte delen är ju en film.

I runda slängar så tycker jag till helhet att serien är riktigt bra. Den första säsongen är superb, inget snack om saken. Det är genidrag och klurigheter hela tiden, där Scofield ensam är den smarta som planerar och genomför allting som behövs för att bryta sig ur fängelset.

I tvåan blir det lite mer hjärnornas kamp mot varandra, Mahone mot Scofield, och mycket av genidragen är kvar även om mycket av klurigheterna försvunnit och bytts ut mot mer action så som

biljakter och skottavlossningar.

Genidragen blir istället Mahone och Scofield emellan, där de kämpar mot varandra.

I trean är det återigen Scofield som får dra större delen av genidragen och tankeverksamheten, även fast Mahone som verkar vara minst lika smart

arbetar tillsammans med

Scofield. Men istället för att göra som i säsong ett som var otroligt intressant vad gällde Scofields planer, så känns det som att väldigt lite händer innan slutet av säsongen. Så trean var inte lika bra som ettan trots ett liknande upplägg.

I fyran så är det Scofields hjärna mot kompaniets makt, mycket genidrag i den här säsongen igen, men också väldigt mycket - nästan överdrivet -

action och skottavlossningar.

Det känns som att fyran är en av de mest intensiva säsongerna, saker och ting händer väldigt fort, i alla fall till en början och grabbarna stöter sällan på problem.

Dessvärre så blir allting väldigt inlindat i slutet, och saker och ting blir väldigt invecklat och svårt att förstå, men det reder ut sig vartefter som tur är.

I den femte delen, filmen, så planeras ännu en

utbrytning ur ett fängelse.

Men till skillnad mot säsong ett som låg på 16 timmar, så har man inte alls lika mycket tid i den här filmen, vilket gör att Scofield knappt stöter på några problem alls under filmen, utan i princip allt går precis som han vill. Det tar heller inte lika lång tid för Scofield att analysera och komma på planer, utan det tar väldigt kort tid.

Utrymningen går också exakt som planerat utan hinder - nästan.

Filmen är ju i alla fall bara till för att förklara vissa saker som händer mellan säsong fyras slut och epilogen som man får se efter att säsong fyra slutat. Vilket var bra då jag faktiskt hade några frågor i huvudet när jag sett klart på säsong fyra, och alla dessa frågor togs upp i filmen.

Så det var en bra, upplysande film, även om den storymässigt sett inte var lika bra som själva serien var.

I helhet tycker jag som sagt att serien är bra rakt igenom, den har självklart sina dalar och sina toppar lite här och var. Men det var ingenting som störde mig. Storyn är gripande och väl berättad även om den blir rätt invecklad mot slutet. Slutet i både säsong fyra och i filmen är också väldigt snyftiga, till och med jag som inte brukar bli speciellt känslosam när jag ser på film eller så blev lite snyftig när dessa scener visades. Det är väl visserligen det som är bra med serier, man följer ju alla karaktärer under en mycket längre tid än vad man gör i en film, på så vis lär man känna alla karaktärer på ett helt annat sätt.

Kort och gott, en bra serie.

Om ni känner att jag behöver spoilertagga lite mer saker så säg till, för jag har svårt att komma ihåg vad man visste redan innan man sett serien, och vad man fått reda på under seriens gång. :)

Rolig side note: Prison Break är blott den andra serien som jag köpt och sett från S01E01 ända till slutet, den första serien är Friends. :P

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Prison Break-snack
Första säsongen är briljant. Andra var okej. Resten sög. Gillar inte hela konspirationsplotten. Skulle jag göra en rym-från-fängelse-serie skulle jag ha första säsongen som PBs första, minus allt utanför fängelset. Andra skulle vara flykt undan som kulminerar i vilka som klarar sig undan och vilka som åker back in/dör. Sen en epilog några år framåt för att se hur alla lever.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Första säsongen är briljant. Andra var okej. Resten sög. Gillar inte hela konspirationsplotten. Skulle jag göra en rym-från-fängelse-serie skulle jag ha första säsongen som PBs första, minus allt utanför fängelset. Andra skulle vara flykt undan som kulminerar i vilka som klarar sig undan och vilka som åker back in/dör. Sen en epilog några år framåt för att se hur alla lever.

Sant. Hade jag också fått bestämma så skulle inte hela Kompani-delen vara så invecklad och ha så stor del av storyn.

Men nu var det som det var, och jag tyckte faktiskt att det var intressant att se hur manusförfattarna skulle få alltihop att passa. Vilket jag tycker att de lyckades med.

Men som sagt, det kunde varit mycket mindre trassel i de två sista säsongerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor