Jump to content

Viner

okka
 Share

Recommended Posts

Skrivet (redigerad)
Jag råkade faktiskt stöta på det där vinet i Grythyttan senast jag var där med min morbror och Munskänkarna, till desserten då givetvis, och det du skriver kan inte annat än vara taget ur luften. För det första är 99:an betydligt skarpare än hur du beskriver det och jag skulle säga åt tanninhållet snarare än oljigt, men smaken är som vi säger på vinspråklet "sabril". Aningen kryddigt måhända att Faustinon är, fast bland de tidigare årgångarna framhävs det i såfall betydligt bättre.

Ett systervin att rekomendera är förövrigt Barolo Rocche dell'Annunziata, också italienskt, sydsluttning, med samma kryddiga smak som tenderar åt körsbär och Granny Smith. Mocca-aktigt till kulören, Chablis.

Snälla nån, de tidigare årgångarna är ju minst sagt banala i förhållande till Faustinons kryddighet, på så sätt att Cabernet-druvorna kommer mer till sin rätt i 99an. De tidigare årgångarna präglas snarare av en kryddighet mer i stil med La Rioja Alta Gran Reserva, med en mer jordnära fatig smak, där det gränsar till att bli för mycket. Den tar sig ett helt annat uttryck, eftersom att strävheten då blir mer påtaglig (på grund av nämnda Cabarnet-druvor).

Du har dock en poäng när du nämner tannin, förstås, det är ju känneteckande för Corvinone Veronese, men "oljigheten", som du taffligt nog försöker omskriva min beskrivning av smaken som rund och mjuk, är ändå existerande, bara det att den inte konkurerar ut det bittra.

Snälla. Håll dig till Maximo Tempranillo om dina kunskaper om det här är det högsta som dina kunskaper om Cabernet Sauvignon når...

Redigerad av okka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla nån, de tidigare årgångarna är ju minst sagt banala i förhållande till Faustinons kryddighet, på så sätt att Cabernet-druvorna kommer mer till sin rätt i 99an. De tidigare årgångarna präglas snarare av en kryddighet mer i stil med La Rioja Alta Gran Reserva, med en mer jordnära fatig smak, där det gränsar till att bli för mycket. Den tar sig ett helt annat uttryck, eftersom att strävheten då blir mer påtaglig (på grund av nämnda Cabarnet-druvor).

Du har dock en poäng när du nämner tannin, förstås, det är ju känneteckande för Corvinone Veronese, men "oljigheten", som du taffligt nog försöker omskriva min beskrivning av smaken som rund och mjuk, är ändå existerande, nog för att den inte konkurerar ut det bittra.

Snälla. Håll dig till Maximo Tempranillo om dina kunskaper om det här är det högsta som dina kunskaper om Cabernet Sauvignon når...

Tempranillo har jag nog bara som högst kastat en blick åt på 75-90-kronorshyllan på bolaget, men av vad jag har läst ska det ha förvånansvärt stark ekfatskaraktär. Inget jag skulle få för mig att dricka dock, då spanskt pomeransvin knappast faller mig i smaken.

Du verkar kunna mer om vin än vad jag trodde, du kanske är redo för en utmaning? Alla känner ju till Alberto di Muzio, vinmakaren och frontfigur i Glastonbury-sällskapet, men få känner till tabben som han gjorde för The Afternoon Show 2005, då han misstog Shiraz-Rhône-druvan för Sauvignon Vert och kallade det ett typiskt Aosta-vin, när det i själva verket härstammar från _ _ _?

Jag sitter faktiskt med ett glas från samma område just nu. Jag kan ge dig tipset att har en doft av lakritssnören och katrinplommon, men nästan helt avsaknad av den syriga eftersmaken. En pikant jästdoft.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tempranillo har jag nog bara som högst kastat en blick åt på 75-90-kronorshyllan på bolaget, men av vad jag har läst ska det ha förvånansvärt stark ekfatskaraktär. Inget jag skulle få för mig att dricka dock, då spanskt pomeransvin knappast faller mig i smaken.

Du verkar kunna mer om vin än vad jag trodde, du kanske är redo för en utmaning? Alla känner ju till Alberto di Muzio, vinmakaren och frontfigur i Glastonbury-sällskapet, men få känner till tabben som han gjorde för The Afternoon Show 2005, då han misstog Shiraz-Rhône-druvan för Sauvignon Vert och kallade det ett typiskt Aosta-vin, när det i själva verket härstammar från _ _ _?

Jag sitter faktiskt med ett glas från samma område just nu. Jag kan ge dig tipset att har en doft av lakritssnören och katrinplommon, men nästan helt avsaknad av den syriga eftersmaken. En pikant jästdoft.

...i själva verket härstammar från Nebbiolo, haha, jag kommer ihåg det där, fan, man känner väl igen Nebbiolons mustighet som man känner igen sin egen mamma, eller?

Ang. spanska pomeransvin, hehe, en gång blev jag faktiskt bjuden på ett riktigt hemskt vin i just samma liga som Temranillon, jag kan inte riktigt erminna mig vilket det var, Borsao Crianza om jag inte kommer ihåg fel, det var nästan så att jag var tvungen att smuggla in glaset till toaletten och spola ner det. Men man kan ju inte vara snobbig heller.

Nej, nu ska jag fara till Frankrike och Italien. Frankrike, det var ett tag sedan, det blir väl en klassisk trip, Bordeaux, Bourgogne, Alsace, Rheingau... Italien däremot har jag vindistrikten mer färskt i minne.

Kommer tillbaka om två veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Usch, denna usla dryck.

Vin är i mina ögon "kärringdricka" då dom flesta tjejer inte dricker öl på fest.

Jag kan dricka vin till mat om det serveras, men skulle aldrig dricka vin i berusningssyfte då det finns så mycket annat som är mycket godare att dricka sig full på.

Tar också om det finns alltid en öl framför ett glas vin till mat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, bästa fyllan är vin, och värsta bakfyllan är vin. Men ack så värt, jag älskar vin!

Fast jag måste erkänna att jag mest brukar BiBba.

BiBba? :unsure:

Hehe, ska det snackas om dåliga smakupplevelser så kan jag ju ta upp min pappas förråd av hemagjort vin som ett praktexempel. För nåt år sedan snodde jag med mig en flaska när vi åkte och campade. Jag tyckte det var helt okej, blev ganska bra berusad och så.

Körde på det några fester i rad, men sen en gång helt plötsligt var det bara så jävla äckligt. Kommer nog aldrig kunna dricka vin igen. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 1 month later...