Xemtoth Skrivet 20 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2007 Tycker inte i huvud taget om vin, påminner mig för mycket från mina hemska punkmäsk-fyllorna, nej du, håller mig till öl nu för tiden Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 20 juni, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2007 (redigerad) Jag råkade faktiskt stöta på det där vinet i Grythyttan senast jag var där med min morbror och Munskänkarna, till desserten då givetvis, och det du skriver kan inte annat än vara taget ur luften. För det första är 99:an betydligt skarpare än hur du beskriver det och jag skulle säga åt tanninhållet snarare än oljigt, men smaken är som vi säger på vinspråklet "sabril". Aningen kryddigt måhända att Faustinon är, fast bland de tidigare årgångarna framhävs det i såfall betydligt bättre. Ett systervin att rekomendera är förövrigt Barolo Rocche dell'Annunziata, också italienskt, sydsluttning, med samma kryddiga smak som tenderar åt körsbär och Granny Smith. Mocca-aktigt till kulören, Chablis. Snälla nån, de tidigare årgångarna är ju minst sagt banala i förhållande till Faustinons kryddighet, på så sätt att Cabernet-druvorna kommer mer till sin rätt i 99an. De tidigare årgångarna präglas snarare av en kryddighet mer i stil med La Rioja Alta Gran Reserva, med en mer jordnära fatig smak, där det gränsar till att bli för mycket. Den tar sig ett helt annat uttryck, eftersom att strävheten då blir mer påtaglig (på grund av nämnda Cabarnet-druvor). Du har dock en poäng när du nämner tannin, förstås, det är ju känneteckande för Corvinone Veronese, men "oljigheten", som du taffligt nog försöker omskriva min beskrivning av smaken som rund och mjuk, är ändå existerande, bara det att den inte konkurerar ut det bittra. Snälla. Håll dig till Maximo Tempranillo om dina kunskaper om det här är det högsta som dina kunskaper om Cabernet Sauvignon når... Redigerad 20 juni, 2007 av okka Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 20 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2007 Snälla nån, de tidigare årgångarna är ju minst sagt banala i förhållande till Faustinons kryddighet, på så sätt att Cabernet-druvorna kommer mer till sin rätt i 99an. De tidigare årgångarna präglas snarare av en kryddighet mer i stil med La Rioja Alta Gran Reserva, med en mer jordnära fatig smak, där det gränsar till att bli för mycket. Den tar sig ett helt annat uttryck, eftersom att strävheten då blir mer påtaglig (på grund av nämnda Cabarnet-druvor). Du har dock en poäng när du nämner tannin, förstås, det är ju känneteckande för Corvinone Veronese, men "oljigheten", som du taffligt nog försöker omskriva min beskrivning av smaken som rund och mjuk, är ändå existerande, nog för att den inte konkurerar ut det bittra. Snälla. Håll dig till Maximo Tempranillo om dina kunskaper om det här är det högsta som dina kunskaper om Cabernet Sauvignon når... Tempranillo har jag nog bara som högst kastat en blick åt på 75-90-kronorshyllan på bolaget, men av vad jag har läst ska det ha förvånansvärt stark ekfatskaraktär. Inget jag skulle få för mig att dricka dock, då spanskt pomeransvin knappast faller mig i smaken. Du verkar kunna mer om vin än vad jag trodde, du kanske är redo för en utmaning? Alla känner ju till Alberto di Muzio, vinmakaren och frontfigur i Glastonbury-sällskapet, men få känner till tabben som han gjorde för The Afternoon Show 2005, då han misstog Shiraz-Rhône-druvan för Sauvignon Vert och kallade det ett typiskt Aosta-vin, när det i själva verket härstammar från _ _ _? Jag sitter faktiskt med ett glas från samma område just nu. Jag kan ge dig tipset att har en doft av lakritssnören och katrinplommon, men nästan helt avsaknad av den syriga eftersmaken. En pikant jästdoft. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 20 juni, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2007 Tempranillo har jag nog bara som högst kastat en blick åt på 75-90-kronorshyllan på bolaget, men av vad jag har läst ska det ha förvånansvärt stark ekfatskaraktär. Inget jag skulle få för mig att dricka dock, då spanskt pomeransvin knappast faller mig i smaken. Du verkar kunna mer om vin än vad jag trodde, du kanske är redo för en utmaning? Alla känner ju till Alberto di Muzio, vinmakaren och frontfigur i Glastonbury-sällskapet, men få känner till tabben som han gjorde för The Afternoon Show 2005, då han misstog Shiraz-Rhône-druvan för Sauvignon Vert och kallade det ett typiskt Aosta-vin, när det i själva verket härstammar från _ _ _? Jag sitter faktiskt med ett glas från samma område just nu. Jag kan ge dig tipset att har en doft av lakritssnören och katrinplommon, men nästan helt avsaknad av den syriga eftersmaken. En pikant jästdoft. ...i själva verket härstammar från Nebbiolo, haha, jag kommer ihåg det där, fan, man känner väl igen Nebbiolons mustighet som man känner igen sin egen mamma, eller? Ang. spanska pomeransvin, hehe, en gång blev jag faktiskt bjuden på ett riktigt hemskt vin i just samma liga som Temranillon, jag kan inte riktigt erminna mig vilket det var, Borsao Crianza om jag inte kommer ihåg fel, det var nästan så att jag var tvungen att smuggla in glaset till toaletten och spola ner det. Men man kan ju inte vara snobbig heller. Nej, nu ska jag fara till Frankrike och Italien. Frankrike, det var ett tag sedan, det blir väl en klassisk trip, Bordeaux, Bourgogne, Alsace, Rheingau... Italien däremot har jag vindistrikten mer färskt i minne. Kommer tillbaka om två veckor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RadiuZ Skrivet 20 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2007 Brukar inte dricka vin, men när man är i Frankrike måste man ju anpassa sig efter kulturen. Testade Rosévin, det gillades. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Visa Skrivet 21 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 juni, 2007 Är inte så mycket för rödvin till maten osv. Tycker inte om rödvin över huvudtaget. Men jag dricker gärna Vitt vin (Torrt) som sällskapsdryck eller dyl. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 21 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 juni, 2007 Usch, denna usla dryck. Vin är i mina ögon "kärringdricka" då dom flesta tjejer inte dricker öl på fest. Jag kan dricka vin till mat om det serveras, men skulle aldrig dricka vin i berusningssyfte då det finns så mycket annat som är mycket godare att dricka sig full på. Tar också om det finns alltid en öl framför ett glas vin till mat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 21 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 juni, 2007 Okej, bästa fyllan är vin, och värsta bakfyllan är vin. Men ack så värt, jag älskar vin! Fast jag måste erkänna att jag mest brukar BiBba. BiBba? Hehe, ska det snackas om dåliga smakupplevelser så kan jag ju ta upp min pappas förråd av hemagjort vin som ett praktexempel. För nåt år sedan snodde jag med mig en flaska när vi åkte och campade. Jag tyckte det var helt okej, blev ganska bra berusad och så. Körde på det några fester i rad, men sen en gång helt plötsligt var det bara så jävla äckligt. Kommer nog aldrig kunna dricka vin igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 21 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 juni, 2007 BiBba? Bag in box:a! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 21 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 juni, 2007 Bag in box:a! Åh. Det borde jag ha fattat. Men för att citera allas våran Bengt Frithiofsson: "Hellre ett litet välsignat glas, än en stor ointresssant bag-in-box." ..så någon riktigt vinälskare verkar du inte vara. -_- Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 21 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 juni, 2007 Det absolut godaste vinet jag drukit var ett vitt mousserande vin som jag köpte för 1 euro i italien sist jag var där! Överlag är bara mousserande viner de som är riktigt goda! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 5 augusti, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2007 Börjat gilla vita viner mycket mer nu! Blev mycket vitt vin senast i Italien. Tidigare hade jag svårt att riktigt smaken. Den är inte lika "direkt" som rödvin, generellt sett. Jag tyckte mest att det var sött. Men nu! som sagt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 5 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2007 För två år sedan drack jag något skitgott vin, kommer inte ihåg vad det hette dock Tycker fortfarande rött är godare än vitt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 5 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2007 Frizante viner! Vita, hatar röda, det dricker jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eliizar Skrivet 5 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2007 Blue Nun är ganska gott. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 5 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2007 Gillar inte vin. Första gången jag drack vin var för några år sedan när vi anlände till Hotellet på mallorca. De bjöd oss på någon drink och jag trodde att det var läsk av något slag. Jag tog en stor klunk för att jag var törstig, men fyfan vad det smakade. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 6 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2007 Brukar dricka vin då och då. Är ingen stor vinsmakare, utan lågprisvin som tex. Liebframilsch eller vad den heter. Brukar även dricka vinsatser som min polare sätter. 7-dagars vin, 21 liter för 150,-. Smakade faktiskt gott. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
oskaroskar Skrivet 11 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 augusti, 2007 Black Tower.. Smakar typ oblandad saft Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 11 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 augusti, 2007 Jag är inte mycket för vin. Det enda som slinker ner hos mig är något rosévin, eller möjligtvis något rött vin. Jag gillar det mer än vitt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 11 augusti, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 11 augusti, 2007 Fin middag blir det ikväll. Tre viner ska drickas. Kanske skriver sedan litegranna. Gott kommer det iallafall att bli. Maten och vinet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts