Jump to content

Viner

okka
 Share

Recommended Posts

Tvivlar på att rätt plats att tala om viner är på ett GTAforum där medelåldern är 15. >_<
Här i Ödeshög upplever de flesta sin första fylla runt 13-års åldern. Kanske tidigare.

Och ja, dom dricker allt möjligt bara för att dom "experimenterar". Dom osofistikerade, alkoholmissbrukande samt disrespekterande snorjärsarna!

Inte dom flesta, men det är inte ovanligt. Det är väl mer när dom närmar sig sin fjortonde födelsedag som drickandet sätter i.

Redigerad av Maimstream
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, bästa fyllan är vin, och värsta bakfyllan är vin.

Ack, nej.

Jag håller med på bakfyllan men herregud, få saker är mysigare än en härlig ölfylla. Vinfulla människor är oftast jordens största drägg, men till skillnad från ölfulla människor INSER de inte detta. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och du tror inte okka vet det? Förstår inte varför alla ska skriva det i varje jävla tråd, alla vet om det ändå?

Tja, topicen flög ju upp ändå...

Det krävs humor, Siana, humor!

... Och där kom svaret varför...

Vi har en okka som sitter och fnittrar framför skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I helgen provade jag en Amarone della Valpolicella Classico Monte Faustino från 1999. Alldeles underbar. Smaker av, tja, jag vet inte, avtorkad frukt, men det mest framträdande var ändå en rund värme, en smakexplosion. Kryddigt, om man får använda ett lite väl hårt uttryck, men ändå väldigt blommig och mjuk. Väldigt fyllig. Enda invändingen är väl att det var lite torrt, vilket inte faller mig helt i smaken, men det passade faktiskt jättebra med köttgrytan som jag åt till.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I helgen provade jag en Amarone della Valpolicella Classico Monte Faustino från 1999. Alldeles underbar. Smaker av, tja, jag vet inte, avtorkad frukt, men det mest framträdande var ändå en rund värme, en smakexplosion. Kryddigt, om man får använda ett lite väl hårt uttryck, men ändå väldigt blommig och mjuk. Väldigt fyllig. Enda invändingen är väl att det var lite torrt, vilket inte faller mig helt i smaken, men det passade faktiskt jättebra med köttgrytan som jag åt till.

Jag råkade faktiskt stöta på det där vinet i Grythyttan senast jag var där med min morbror och Munskänkarna, till desserten då givetvis, och det du skriver kan inte annat än vara taget ur luften. För det första är 99:an betydligt skarpare än hur du beskriver det och jag skulle säga åt tanninhållet snarare än oljigt, men smaken är som vi säger på vinspråklet "sabril". Aningen kryddigt måhända att Faustinon är, fast bland de tidigare årgångarna framhävs det i såfall betydligt bättre.

Ett systervin att rekomendera är förövrigt Barolo Rocche dell'Annunziata, också italienskt, sydsluttning, med samma kryddiga smak som tenderar åt körsbär och Granny Smith. Mocca-aktigt till kulören, Chablis.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor