Jump to content

Klädskåpet!


Renard
 Share

Recommended Posts

Svenska ordet 'klädskåp' är faktiskt ända från 1674, medan det franska garderob inte äntrade svenskan förrän 1729, då svenskarna typ var väldigt kära i Frankrike. Kommer från 'garde', beskydda, och 'robe', dräkt/klänning. Klädskydd, alltså. Likväl går samma tema i ord som 'garage', 'garanti', där stammen 'garer' betyder bringa i säkerhet, förvara.

F.ö. har jag funderat på att tvätta mina inte-längre-vita Converse, så att de förhoppningsvis återfår något av deras (eller säger man 'sina'?) forna glans.

Man säger ju ändock garderob idag, även om klädskåp var först. Precis som man säger ändå istället för ändock :D

"Så att de återfår sin forna glans"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men vad är ett klädskåp? Garderob heter det väl?

Aja, bara en skitsak.

- - - - -

Brukar ni tvätta skor i tvättmaskinen? Jag vet att min morsa brukade göra det, men det känns som att skon bör lida av denna behandling. Jag tvättar just nu ett par gamla löpskor, men jag vet inte om jag hade valt att tvätta helt nya som blivit lortiga. Ska man eller ska man inte tvätta skor i maskin?

Jag vet inte om tvättmaskin spelar roll, men när jag var i USA körde jag några "vita" gympaskor i tvättmaskinen (en som har lock på toppen) och det funkade bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den som lyckas hitta en affär som säljer denna F.E.A.R-skjorta kommer jag älska för all evighet! :whistling:

Antar att detta är rätt tråd att fråga i.

EDIT: Kanske lite information att gå på, men jag har verkligen försökt leta jag också utan något resultat >_<

post-4374-1207842966_thumb.jpg

Redigerad av Marky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den som lyckas hitta en affär som säljer denna F.E.A.R-skjorta kommer jag älska för all evighet! :whistling:

Antar att detta är rätt tråd att fråga i.

EDIT: Kanske lite information att gå på, men jag har verkligen försökt leta jag också utan något resultat >_<

Är det åt mordos du frågar? För han frågade mig samma sak för inte så länge sedan. Den fanns på Carlings, men sålde slut snabbt och just nu finns det inte alls sådana skjortor, utan alla är som sagt slutsålda. Vet inte om dom kommer tillverka nya.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det åt mordos du frågar? För han frågade mig samma sak för inte så länge sedan. Den fanns på Carlings, men sålde slut snabbt och just nu finns det inte alls sådana skjortor, utan alla är som sagt slutsålda. Vet inte om dom kommer tillverka nya.

Båda jag och han är ute efter denna skjorta.

Men tack för svaret, även om det inte var det jag hade hoppats på >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Båda jag och han är ute efter denna skjorta.

Men tack för svaret, även om det inte var det jag hade hoppats på >_<

Men ring/maila Carlings och fråga för säkerhets skull! Skulle jag göra. Har du kollat blocket/tradera etc.? Okej, begagnade kläder är inte kanske så .... men om det trots allt är slutsålt och inga nya tillkommer så skulle iaf jag köpa en begagnad om jag verkligen älskade skjortan som ni verkar göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men ring/maila Carlings och fråga för säkerhets skull! Skulle jag göra. Har du kollat blocket/tradera etc.? Okej, begagnade kläder är inte kanske så .... men om det trots allt är slutsålt och inga nya tillkommer så skulle iaf jag köpa en begagnad om jag verkligen älskade skjortan som ni verkar göra.

Second-hand äger. Köpte jacka på second-hand i Köpenhamn, så värt. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vem bytte namn på min fina lilla tråd utan att fråga mig? Inte för att det spelar någon roll att det byttes, men jag hade ju kunnat få reda på det innan. Stell ditt fanskap :lol:, var det du?

Trots diverse negativa åsikter, köpte jag de där fingerlösa (heter det så?) handskarna med nitar. Jag gillar dem, struntar i vad etablissemanget här på sajten tycker om dem.

I'm a rebel :teehee:;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...