ssfh Skrivet 13 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 juni, 2007 Hej, hallå. Nu när jag har lite extra pengar så tänkte jag köpa mig en rejäl speldator från datorbutiken. Tänkte köpa mig den här: https://www.datorbutiken.com/home/Navigatio...oduct=DBPCSPEL7 Tänke konfigurera systemet den okså, dock behöver jag lite hjälp/tips på saker som jag borde byta ut på den. Lite saker som jag själv har tänk att ändra är dessa: Istället för: AMD Athlon64 X2 Dual-Core 5600+ 2.8GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2 Väljer jag: AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2 Istället för: A-DATA 2x1024MB (tot. 2048MB) DDR2 PC2-5300 667MHz Väljer jag: A-DATA 4x1024MB (tot. 4096MB) DDR2 PC2-5300 667MHz Och istället för: Asus Extreme GeForce 8800GTX 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express Väljer jag: BFG GeForce 8800GTX OC 600MHz GPU 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express Processorfläkt: ? Total pris: 16409.50 Dyrt blev det, men vill man kunna spela spel som crysis etc, så behövs det ett monster --- Men iallafall, nu behöver jag veta om jag är helt ute och cyklar, eller om jag har valt rätt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 13 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 juni, 2007 Varför inte köra Intel C2D? Tänk på att du behöver ett 64bits-OS om du ska kunna utnyttja 4GB ram. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 13 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 juni, 2007 Tobbe sa flera sanningens ord. För maximal prestanda är det Core2Duo som gäller. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 13 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 juni, 2007 Och även att dessa olika märken bland samma grafikkortmodell oftast endast har en skillnad; fabriksgjord klockning (och eventuell förbättrad kylning). Fundera därför över att kanske klocka det själv istället för att lägga extra (?, inte kollat om grafikkortet du har valt istället kostar mer) pengar på ett fabriksklockat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ssfh Skrivet 14 juni, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 juni, 2007 Och även att dessa olika märken bland samma grafikkortmodell oftast endast har en skillnad; fabriksgjord klockning (och eventuell förbättrad kylning). Fundera därför över att kanske klocka det själv istället för att lägga extra (?, inte kollat om grafikkortet du har valt istället kostar mer) pengar på ett fabriksklockat. Tack för "alla" svar. Dock vet jag inte hur man klockar , men det kortet var bara 500kr dyrare endå. Sen har jag en fråga om vista 64, som du sa att man måste ha om man ska kunna utnyttja 4gig ram, kan program/spel? som är gjorda för 32 sluta fungera? eller hur e det? (:!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 14 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 juni, 2007 Vista 64 ska visst inte vara kompitabelt med så mycket än. Däremot har jag en kompis som kör på Windows XP 64 Bitar, och det ska visst fungera prima. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 14 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 juni, 2007 Kör Core 2 Duo istället för AMD. Dom har mycket större potential för överklockning om du skulle behöva det i framtiden plus att dom drar mindre ström och är kallare. Du behöver inte 4096mb ram ännu, du borde vänta med det och köra 2048mb sålänge. Windows Vista klarar 32-bitarsprogram men många installationsprogram för 32-bitarsprogram är 16-bitars och därför kan du inte installera alla program du vill. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts