Jump to content

Klocka upp grafikkortet

ZcruweN
 Share

Recommended Posts

Tjo faleritan.

Nu äre så att jag har funderingar över hur mycket jag kan klocka upp mitt kort till, eftersom jag är helt nybörjare när det gäller överklockning.

Programmet som jag använder mig av heter "V-Tuner3" och det följde även med grafikkortet så jag tror det ska användas.

Här kommer screens på hur det ser ut

Här har jag inte gjort någonting på och jag vet inte riktigt vad jag kan ändra... och hur mycket heller?

PÅ den här så tryckte jag på auto optimized

Där ser ni att 3d core och memory clock har ändrat sina värden.

Men när använder mig utav dessa värden så kan jag inte spela t.ex GTA VC, GTA SA, Silkroad, WoW blablabla

Så därför frågar jag er, hur mycket kan jag klocka dessa olika saker till?

Om ni behöver veta nått mer så säg till.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så du menar att det inte är nån bra kylning och att det är riskfyllt?

Har exkat likadant kort...:shifty:

Det är passiv kylt, alltså utan fläkt. Detta gör kortet tystare (eftersom fläktar låter), men det blir lätt varmare. Det är inte riskfyllt att klocka lite, däremot går det nog inte att klocka så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är passiv kylt, alltså utan fläkt. Detta gör kortet tystare (eftersom fläktar låter), men det blir lätt varmare. Det är inte riskfyllt att klocka lite, däremot går det nog inte att klocka så mycket.

Ok, sitter och glor på min GeForce 5200 XFX och den har en söt liten fläkt :shifty: . Men har du nåt program att rekomendera?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, tankade ner det V-tuner 3 men det visade sig bara till Gigabyte. Jag köpte mitt på komplett, Ska kolla igen på skivan.

Du kan klocka ATI-kort med Omega-drivrutinernas "ATi Tray Tools" och jag antar att samma sak gäller för Geforce-versionen av drivrutinerna. Googla "Omega drivers" så har jag för mig att det är första träffen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan klocka ATI-kort med Omega-drivrutinernas "ATi Tray Tools" och jag antar att samma sak gäller för Geforce-versionen av drivrutinerna. Googla "Omega drivers" så har jag för mig att det är första träffen.

Jag har Omega drivers! :shifty: Finns det nåt jag kan göra utan risk för att jag sabbar nåt? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nividia News

(09/23/05)

Sorry to tell you this, but the Omega Nvidia Drivers project is currently on hold ATM (NOT canceled), don't ask me why and please stop the emails asking for updates, I will resume the work on them when I find it appropriate, thanks for your understanding.

Jaja, Lite tråkigt. Håller på att kolla in Riva Tuner. Men vet inte var man klockar skiten!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Omega drivers! :shifty: Finns det nåt jag kan göra utan risk för att jag sabbar nåt? :)

Var det du som också hade 9800Pro? I så fall, testa klocka upp til XT-hastigheten (365/412 eller nåt liknande har jag för mig), det gjorde i alla fall jag med mitt utan problem.

Annars kan du testa att klocka några få MHz i taget och testa varje gång att det inte blir några vita artefakter eller att något kraschar. Och när du känner för att ha kvar en klock (t ex 365/412) så testa att klocka upp ~15 MHz (till 380/427 då alltså), om det inte blir artefakter/krascher då så kan du klocka ner 15 MHz igen (åter till 365/412), och då borde det inte vara någon risk. Kan dock säga att det inte blir några jättestora skillnader efter överklockning i spel, men 3D Mark-programmen gödslar dock på med poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har et GeForce 7800GT, och har inte klockat eller nåt.

Men efter att jag installerade någon nyare drivrutin(tror jag är orsaken)

Så har temperaturen höjts.

förut när allt var nytt och jag inte spelade stod medeltemperaturen på +52c och kallaste det har varit nu

så är +60 c. Och nu står den på +70 c.

Och det har en fläkt som går varm nästan hela tiden, och inte mycket damm har förekommit heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har et GeForce 7800GT, och har inte klockat eller nåt.

Men efter att jag installerade någon nyare drivrutin(tror jag är orsaken)

Så har temperaturen höjts.

förut när allt var nytt och jag inte spelade stod medeltemperaturen på +52c och kallaste det har varit nu

så är +60 c. Och nu står den på +70 c.

Och det har en fläkt som går varm nästan hela tiden, och inte mycket damm har förekommit heller.

Det kan ju vara Drivrutinerna som har klockat den lite. Alltså, tagit mer kraft ur graffe kortet. Du kan ju googla upp vad medel och Max tempen är för ditt graffe kort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju vara Drivrutinerna som har klockat den lite. Alltså, tagit mer kraft ur graffe kortet. Du kan ju googla upp vad medel och Max tempen är för ditt graffe kort.

115 klarar det av, men jag vill ändå inte att det ständigt skall vara varmt ifall det skadas på något sätt.

At idle the Asus N7800GT is operating at 42 Degrees C

At full load the temperature is between 60-61 Degrees C, which is very good, low and safe.

Och nu står temperaturen på 73 på idle

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när ni ändå är inne på höga tempraturer, varför är mitt X850 Platinum idle på typ 56C men nära jag lirar wow så blir det typ 70C och med mafia/CSS blir det typ 88C? Även om jag ändrar fläktarna med SpeedFan så går den ner MAX 1-2 grader. Det är inte överklockat eller något annat. Det enda jag gjort med det är uppgradera drivrutinerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor