Jump to content

"Ungdomar har obefintlig kunskap om kommunism"

Jacker
 Share

Recommended Posts

När man talar om förintelsen, vare sig det är i skolan eller i media så är det judarna som får all uppmärksamhet. Visst var majoriteten av de som dog under förintelsen judar, men resten då? Homosexuella? Handikappade? Romer/Zigenare? Icke ariska av alla slag? Jag vet väldigt mycket om vad som hände med judarna under förintelsen, men nästan ingenting om vad som hände de icke ariska som jag just rabblade upp. Varför är det så här? Jag vet svaret men vågar inte riktigt skriva det. Det kanske låter fördomsfullt. Har blivit verbalt misshandlad i skolan bara för att jag höll på fel parti. Ibland är det bäst att bara hålla käften och ligga lågt.

Skulle tro att det främst beror på att judar förföljts i stort sett hela europa under 1800-1900-talet, i bland annat polen och ryssland var antisemitismen väl utbredd.

En man vid namn Theodor Herzl skrev en bok vid namn judestaten där han menade att om judar inte kunde leva fritt i europa så var de tvungen att uppkalla en egen

stat. Denna skulle upprättas vid bergen sion, därav sionismen. Förintelsen kan väl ses som droppen som fick bägaren att rinna över. Att judarna inte heller hade något

land även fast de var så många hjälpte väl till en hel del också.

Jag har aldrig lärt mig om Gulag eller såna saker.

Jag är överraskad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 65
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

, därav sionismen.

Mhm, 45 meter från mitt hus så finns det en skräpkrog, ovanpå finns det en liten klisterlapp där det står "STOPPA SIONISMEN!". När jag läste det så trodde jag det var någon satanistiskt sekt.. ^___^

(detta upptäckte jag faktsikt i förrgår)

Redigerad av Sikorka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har inte läst något om kommunism i skolan, och kommer vad jag vet, inte att göra det heller. Har dock läst om Gulag på egen hand, är ganska intresserad av modern historia.

Likdanat som på min förra skola...

Vi läste/lärde oss i princip ingenting om kommunismen under andra världskriget. All fokus var på nazismen och Tyskland, och USA.

På senare tid har jag fått själv söka fakta om kommunismen under andra världskriget för att lära mig lite mer om det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Helt klart fokuserar historiekurserna i skolor för mycket på andra världskriget. Jobbigaste är att man går igenom samma sak flera gånger. Först i högstadiet, och sedan igen på gymnasiet.

Hade elever fått veta lika mycket om Sovjet, Mao Ze Dong, Pol Pot, DDR m.m. som andra världskriget hade det varit bra, men som det är nu får man ta reda på det själv. För min del blev det lite mer inriktning på detta när jag gick på gymnasiet, men inte tillräckligt. Att sedan judeutrotningn får mer uppmärksamhet än Gulag beror tror jag på att Sovjet lät arbetarna långsamt arbeta tills dem stupade. Medan Tredje Riket satsade på en snabb "utrotningsprocess". Fokuseringen på att just ett folkslag var förföljt har gjort att man lärt sig mer om nazism än om kommunism. Till Gulag skickade ju sovjet allt möjligt folk, till och med dem som var lojala mot kommunistpartiet eftersom Stalin var paranoid.

Men allt detta kallar jag endast försök till kommunism, och jag tror inte det vore hälsosamt att försöka igen. Tror inte en sådan utopi skulle kunna existera. Men i Venezuela så verkar det vara dags igen.

Över huvudtaget tycker jag det var dåligt med nutidshistoria (allt efter 1950-talet) genom hela skolan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att sedan judeutrotningn får mer uppmärksamhet än Gulag beror tror jag på att Sovjet lät arbetarna långsamt arbeta tills dem stupade. Medan Tredje Riket satsade på en snabb "utrotningsprocess". Fokuseringen på att just ett folkslag var förföljt har gjort att man lärt sig mer om nazism än om kommunism. Till Gulag skickade ju sovjet allt möjligt folk, till och med dem som var lojala mot kommunistpartiet eftersom Stalin var paranoid.

Men allt detta kallar jag endast försök till kommunism, och jag tror inte det vore hälsosamt att försöka igen. Tror inte en sådan utopi skulle kunna existera. Men i Venezuela så verkar det vara dags igen.

Över huvudtaget tycker jag det var dåligt med nutidshistoria (allt efter 1950-talet) genom hela skolan.

Håller med.

Eftersom att nazismen var en industrialiserad utrotning på ett sätt som man aldrig tidigare - och aldrig efter - i historien har skådat så är det klart att uppmärksamheten sätts där, trots att det dog mer under Stalins regim. Som du säger: kommunismen lät arbetarna stupa långsamt. Det skedde på ett sätt som knappt ens går att beteckna som folkmord, om vi tar Den stora svälten som exempel, där det helt enkelt rörde sig om ett omöjligt kollektiviseringssystem som - helt i Stalins makt - skördade en fruktansvärd summa liv. En sådan "förklädd" masslakt är inte lika tydligt omänsklig som en systematisk utrotning av ett folkslag.

Om ni vill läsa på kan ni väl läsa Kommunismens svarta historia, eller åtminstone bläddra i den. Den är så tjock. Men innehållsrik.

Redigerad av okka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Indeed. Det är det verkligen. Under den tiden vi fick pyssla med religion fick vi b.la. skriva 3 stycken berättelser om det. Guuuu' vad man lärde sig mycket på Gökstensskolan. :unsure:

Mjo. Vi får bara jämföra skit och dra slutsatser, så jävla idefattigt och tråkigt. Hoppas man får roligare uppgfter på gymnasiet i alla fall.

On-topic: Jag har inte lärt mig ett skit om kommunismen, förutom det jag har läst till mig på egen hand. Jag tycker också sånt är intressant.

Lärarna har väl lite tafatt försökt oss att förstå att kommunismen är hemsk men det känns som att även de tycker den är betydligt mer... harmlös? Dåligt ordval :ph34r:

Jag är inte jätteinne på kommunism, men skulle det inte kunna få en kommunistisk stat att fungera hyfsat i alla fall, i praktiken? Det har ju aldrig lyckats innan men det känns som att det borde kunna gå mycket bättre än historien har visat. Jag har i alla fall fått uppfattningen att det mest har berott på att det har varit fel ledare, alldeles för själviska sådana.. Så, vad tror ni?

Vänsterhatare göre sig icke besvär :)

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I Sverige och i många andra länder är det tabu att tjäna mer pengar än någon annan. Högerideologin förespråkar oftast att om man tjänar bra så gör man, tjänar man sämre så tjänar man sämre. Vänsterideologin vill att om man tjänar bra så ska man ge bort nästan hela inkomsten till de som inte alls vill jobba,

SKIT SNACK.

Här är svene han är svensk och får lät job på (insert some rich man job here)

här är turk han fick inte jobbet på (insert some rich man job here) eftersom han är turk. och på då sättet blir han tvingad till Taxi eller pizza bagare eller annat låg inkomst lön job.

så stfu sven.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SKIT SNACK.

Här är svene han är svensk och får lät job på (insert some rich man job here)

här är turk han fick inte jobbet på (insert some rich man job here) eftersom han är turk. och på då sättet blir han tvingad till Taxi eller pizza bagare eller annat låg inkomst lön job.

så stfu sven.

Haha! Det är nog inte riktigt som du säger. Jag ser massor av utländska "kostymnissar" här i Eskilstuna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor