Jacker Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=647904 Resultatet av undersökningen, som genomfördes 16-22 februari och omfattar 1004 personer, visar på en förskräckande låg kunskapsnivå. 95 procent känner till Auschwitz - men 90 procent känner inte till Gulag. 90 procent vet inte vilken utländsk huvudstad som ligger närmast Stockholm. 50 procent vet inte att Berlin är huvudstad i ett land vid Östersjön. 82 procent tror inte att Vitryssland är en diktatur. 56 procent av grundskoleeleverna svarar "Vet ej" på frågan om de anser att samhällen baserade på västerländsk marknadsekonomi är demokratiska. 43 procent tror, att det totala antalet offer för kommunismen under nittonhundratalet är en miljon eller färre. En femtedel tror, att det är inga alls eller färre än tio tusen. 40 procent anser att kommunismen bidragit till ökat välstånd i världen. 22 procent anser att kommunismen är ett demokratiskt samhällskick. Begreppet kollektivisering ses som positivt och associeras till exempel med "kollektivtrafik", "att göra saker tillsammans", "alla får det lika bra". Nu kommer såklart frågan - vad beror det här på? Är det media? Är det vänsterns politiska dominans genom åren? Är det kanske t.o.m. föräldrarna? Undervisning i skolan ska vara objektiv, det känns som en självklarhet för mig. Siffrorna som den här underesökningen presenterar är skrämmande. Vad jag minns lade vi ned sammanlagt en hel termin på första och andra världskriget under SOn i nian, och kapitlet om andra världskriget handlade mycket om nazism och förintelsen. Vi läste ingenting om efterkrigstidens historia och kommunism (förutom litegran om revolutionen i Sovjet, fast då var det WWI vi läste om), något som jag blev besviken på. Och dessutom ska vi läsa om andra världskriget en gång till (!!) på historian nu i trean. Varför då? Det är rent ut sagt en naiv tanke, men det känns nästan som skolverket vill hålla borta kommunismens historia från det som lärs ut i skolan. Har ni fått lära er vad Gulag var i skolan, eller hur många liv kommunismen krävt? Vad säger kommunism- stöttarna om detta? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 (redigerad) I Sverige och i många andra länder är det tabu att tjäna mer pengar än någon annan. Högerideologin förespråkar oftast att om man tjänar bra så gör man, tjänar man sämre så tjänar man sämre. Vänsterideologin vill att om man tjänar bra så ska man ge bort nästan hela inkomsten till de som inte alls vill jobba, på så sätt får alla samma "lön". Vissa sliter för andra. Som alla vet så är det alltid de "svaga" som hörs mest vilket även resulterar i massa demonstrationer, slagsmål, pajkastning och att högre makter viker sig - ofta extremvänstern (Kommunisterna). Just pga. att samhället en längre tid har varit vänsterstyrt, med vissa drag av kommunism (läs: vänsterpartiet) så har man helt enkelt inte undervisat kommunismen. Att undervisa mot regeringens samarbetspartners är väl ganska dumt? Högerregeringen har således lagt fram förslag om att undervisa även kommunsimen, som tog fler liv än nasizmen. Redigerad 30 maj, 2007 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 Nu känner jag mig dum som fan, jag vet inte vad Gulag är för nåt... Men det är inget som skolan har tagit upp heller... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 Nu känner jag mig dum som fan, jag vet inte vad Gulag är för nåt... Men det är inget som skolan har tagit upp heller... En fråga (Svara utan att googla): Har ryssland/sovjet haft koncentrationsläger? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sikorka Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 (redigerad) Nu kommer såklart frågan - vad beror det här på? Är det media? Är det kanske t.o.m. föräldrarna? Undervisning i skolan ska vara objektiv, det känns som en självklarhet för mig. Siffrorna som den här underesökningen Har ni fått lära er vad Gulag var i skolan, eller hur många liv kommunismen krävt? Hade inte en aning om var Gulag var för 10 sekunder sedan(God bless wiki), och har heller fått något betonat om hur många liv kommunismen krävt. Inte i skolan, inte hemma. I media ser man inte ofta skymten av kommunismen heller. Det lilla man lärt sig på SO-lektionerna är väl inte värt att nämna, dvs att alla ska ha lika mycket lön osv.. Hemma säger farsan mest att kommunismen - det är något dåligt det.. Men man har aldrig riktigt fått reda varför(?).. Tihi, jag har förkräckande låg kunskap,_. Redigerad 30 maj, 2007 av Sikorka Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 Enligt min erfarenhet så lutar många lärare åt vänster och på det glada sjuttiotalet så var många av dem kommunister, vilket kan ha lett till en viss censur av det hemska när det gäller lärdomen om Sovjet. Det som är skrämmande är att jag tror inte det finns några krav från läroverket att lära ut om kommunismens offer och antalet döda. Så som 6 miljoner judar... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 (redigerad) Hade inte en aning om var Gulag var för 10 sekunder sedan(God bless wiki), och har heller inte hört hur många liv kommunismen har krävt. Inte i skolan, inte hemma. Media ser man inte ofta kommunismen skymten av heller. Det lilla man lärt sig på SO-lektionerna är väl inte värt att nämna, dvs att alla ska ha lika mycket lön osv.. Hemma säger farsan mest att kommunismen - det är något dåligt det.. Men man har aldrig riktigt fått reda varför(?).. Tihi, jag har förkräckande låg kunskap,_. Du med många andra då. Nykommunismen (Ja, låt oss kalla det nykommunism. Nasizmen idag kallas ju nynasizm) idag har egentligen inte samma åsikter som då. De har de facto samma djuriska tänkande och snedsyn på samhället, men tror inte många ens vet att kommunismen faktiskt dödat fler än nasizmen gjorde. Tror inte heller att folk vet att sovjetunionen under lenins och stalins tid hade koncentrationsläger. Började lite smått under lenins tid och eskalerade extremt under stalins. Någon likhet med nasizmen? Redigerad 30 maj, 2007 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 30 maj, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 Jag undrar hur många som vet att kommunist-Kina invaderade Tibet 1950. Eller en sån sak som att Sovjetunionen ockuperade halva Europa från 1945 fram tills ungefär 1990. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sikorka Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 ..men tror inte många ens vet att kommunismen faktiskt dödat fler än nasizmen gjorde. Det hade jag inte en aning om. Eller jo, kanske en liten aning men om du hade frågat mig den där frågan rakt ut hade jag nog svarat "NAZI!" Tror inte heller att folk vet att sovjetunionen under lenins och stalins tid hade koncentrationsläger. Började lite smått under lenins tid och eskalderade extremt under stalins. Det hade jag dock en aning om. Men det tog ett tag innan jag fick fram den där aningen kan jag säga.. -- I belive - Media "framhäver"(?) nazisterna men inte kommunisterna, därför finns det bara en att hata. Man får aldrig riktigt reda på något om man inte kollar upp skiten själv.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 Skulle ändå vilja påstå att det är en viss skillnad mellan en ideologi som har motiveringen att underkasta alla "undermänniskor" och upprätta ett imperium styrt av den felfria ariska rasen och kommunism. I grund och botten tror jag inte rasutrotning ingår i kommunismen(är inte direkt påläst i ämnet och den skulle mycket väl kunnat inkludera antisemitism med tanke på hur judar förföljdes i slutet av 1800 och början av 1900-talet). Att kommusim sedan inte funkar i praktiken utan urartar till massmördardiktaturer är väl inte riktigt att dömma kommunismen för. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 Skulle ändå vilja påstå att det är en viss skillnad mellan en ideologi som har motiveringen att underkasta alla "undermänniskor" och upprätta ett imperium styrt av den felfria ariska rasen och kommunism. I grund och botten tror jag inte rasutrotning ingår i kommunismen(är inte direkt påläst i ämnet och den skulle mycket väl kunnat inkludera antisemitism med tanke på hur judar förföljdes i slutet av 1800 och början av 1900-talet). Att kommusim sedan inte funkar i praktiken utan urartar till massmördardiktaturer är väl inte riktigt att dömma kommunismen för.Kommunismen har i grunden som du säger inte ett rasförtryck. Men under stalins tid var det ett förtryck, människor med andra åsikter än kommunismens sattes i koncentrationsläger, folk med vissa problem/svårigheter likaså. Ser ändå ganska stora likheter. Sovjet var extremt stort och hade fullt upp att ta livet av sina egna medborgare, man behövde inte ge sig ut i europa på samma sätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 Hmm... kommunismen har ju fått en mycket positivare och mer accepterad bild i många efterkrigstida samhällen än t.ex. nazismen. Kommunismens grymheter under t.ex. WW2 hamnar ofta i skuggan av nazismens, ofta ses ryssarna rent av som "the good guys". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 "Vinnarna skriver historien" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 (redigerad) "Vinnarna skriver historien"Klokt sagt, kanske ligger något i det. Finns även en logik i det på ett sätt. En vinnare är ju alltid bäst - eller hur är det? Egentligen. Redigerad 30 maj, 2007 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pico Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 Jag föreslog till min lärare att vi efter andra världskriget kanske skulle ta och läsa om kommunism i skolan, eftersom de flesta har ju baskunskaper i WW2 men kan inte ett piss om kommunismen och dess fasor, bortsett från att "det har något med Ryssland att göra." Jag fick aldrig något svar, och läts istället fumla i det dunkel som är svensk medelti--zzz... lustigast är att inte ens lärarna själva verkar vara intresserade av att lära ut det, från vad jag har upplevt personligen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 En fråga (Svara utan att googla): Har ryssland/sovjet haft koncentrationsläger? Såg din fråga efter att jag läst längre ner, men det visste jag inte... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 31 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2007 När man talar om förintelsen, vare sig det är i skolan eller i media så är det judarna som får all uppmärksamhet. Visst var majoriteten av de som dog under förintelsen judar, men resten då? Homosexuella? Handikappade? Romer/Zigenare? Icke ariska av alla slag? Jag vet väldigt mycket om vad som hände med judarna under förintelsen, men nästan ingenting om vad som hände de icke ariska som jag just rabblade upp. Varför är det så här? Jag vet svaret men vågar inte riktigt skriva det. Det kanske låter fördomsfullt. Har blivit verbalt misshandlad i skolan bara för att jag höll på fel parti. Ibland är det bäst att bara hålla käften och ligga lågt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
T-Bone Mendez Skrivet 31 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2007 Jag har aldrig lärt mig om Gulag eller såna saker. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 31 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2007 (redigerad) I Sverige och i många andra länder är det tabu att tjäna mer pengar än någon annan. Högerideologin förespråkar oftast att om man tjänar bra så gör man, tjänar man sämre så tjänar man sämre. Vänsterideologin vill att om man tjänar bra så ska man ge bort nästan hela inkomsten till de som inte alls vill jobba, på så sätt får alla samma "lön". Vissa sliter för andra. Som alla vet så är det alltid de "svaga" som hörs mest vilket även resulterar i massa demonstrationer, slagsmål, pajkastning och att högre makter viker sig - ofta extremvänstern (Kommunisterna). Just pga. att samhället en längre tid har varit vänsterstyrt, med vissa drag av kommunism (läs: vänsterpartiet) så har man helt enkelt inte undervisat kommunismen. Att undervisa mot regeringens samarbetspartners är väl ganska dumt? Högerregeringen har således lagt fram förslag om att undervisa även kommunsimen, som tog fler liv än nasizmen. Vilken värld lever du i egentligen? Alltid när du skriver om inrikespolitik så raljerar du en massa, försöker utan någon insikt över huvud taget enbart nedvärdera vänstern så mycket du förmår. Det märks att du hatar dem, extra tydligt var det innan senaste valet då du typ flippade ur i ogrundad avsky mot alla utom Alliansen. OnTopic: Det kanske stämmer, jag hade iaf aldrig hört ordet Gulag förrut... Redigerad 31 maj, 2007 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 31 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2007 Visste att det fanns läger, ordet Gulag känns bekant. Har inte fördjupat mig i detta vilket jag har i förintelsen (vem har inte det man får den nedtryckt i halsen var och varranan dag...). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts