Umberto Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 (redigerad) Jävlar, tyckte du hon gjorde fel? Tycker du att alla lagar alltid är rätt, bara för att de är lagar? Om det är någonting man tycker är fel, till exempel en lag, måste man ju försöka ändra på det.. Jag är inte olaglig men att ändå veta hela tiden att nån kan kolla upp det här, eller kanske ser mig 'live' är... störd. Man måste få ha sin frihet och integritet ifred, vet du inte själv hur känslan att vara iakttagen är? tänk att ha den varje gång man rör sig utanför hemmet Lagar är alltid "rätt" och bör följas så länge de är stiftade på demokratisk väg av demokratiskt valda representanter, sen är det en annan sak om man bor i t.ex. Nordkorea eller i semidemokratin Ryssland osv.. Vill man försöka ändra på en lag gör man det vid valurnorna (alt. kandiderar, men det är kanske inte så realistiskt). Iakttagen och iakttagen.. Om du går genom t.ex. Stockholm en kväll blir du ju iakttagen oberoende av om det finns övervakningskameror eller ej, folk sitter på balkonger, bakom fönster, inne på restauranger, i sina bilar m.m. och iakttar dig. Övervakningskameror behöver ju inte placeras ut ute på landsbygden, i skogar eller i småstäder osv, eftersom det oftast inte finns ett behov till det, utan främst i medelstora och större städers stadskärnor. Redigerad 30 maj, 2007 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 Lagar är alltid "rätt" och bör följas så länge de är stiftade på demokratisk väg av demokratiskt valda representanter, sen är det en annan sak om man bor i t.ex. Nordkorea eller i semidemokratin Ryssland osv.. Vill man försöka ändra på en lag gör man det vid valurnorna (alt. kandiderar, men det är kanske inte så realistiskt). Iakttagen och iakttagen.. Om du går genom t.ex. Stockholm en kväll blir du ju iakttagen oberoende av om det finns övervakningskameror eller ej, folk sitter på balkonger, bakom fönster, inne på restauranger, i sina bilar m.m. och iakttar dig. Övervakningskameror behöver ju inte placeras ut ute på landsbygden, i skogar eller i småstäder osv, eftersom det oftast inte finns ett behov till det, utan främst i medelstora och större städers stadskärnor. De iakttar ju inte mig för att leta efter olagligheter, de gör ju sitt och ser mig passera förbi vilket inte är alls samma sak. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Shady_4_life Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 Men fuckat, hur svårt kan det vara för dom att sätta dit nån för piratkopiering då? Gå och ta nåns mp3 ur händerna på dom eller nåt, sen har man ju bevisen i handen. e du helt dum eller bara spelar? asså, du vet att man kan kopiera sina skivor till mp3 in på datorn? och det är inte olagligt så länge man betalt för skivan.. Sen om man har typ musik som man inte har skivorna till, säger du bara att du betalade en kompis full pris för att få dom på datorn? och sen så undrar jag.. om det är olagligt med fildelning? vf finns alternativet på MSN? och sen så tycker jag att EU har bland dom sämsta straffen någonsin asså!!! mörda någon, spela dum i huvet,du är ute efter max 5 år ladda hem film, BAM! 4 år SKAFFA LITE VERKLIGHETSKÄNSLA!!! det är ju bara inte rätt uppdelat Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 (redigerad) De iakttar ju inte mig för att leta efter olagligheter, de gör ju sitt och ser mig passera förbi vilket inte är alls samma sak. Men om du begår ett brott är sannolikheten väldigt stor att någon ringer polisen. Det samma gäller på sätt och vis också de som kontrollerar övervakningskamerorna - så länge du inte gör nåt olagligt intresserar de sig inte för dig och du har ingenting att frukta - men du håller kanske på med olagligheter, eh? Redigerad 30 maj, 2007 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 (redigerad) Umberto:Svarta hade inte rösträtt i USA på 50-talet och om inte den svarta kvinnan hade brutit mot lagen den där gången hade förtrycket forstatt betydligt längre. Hur kan du tycka att lagar är viktigare än allt annat? Det var orättvisa ledare som startade apartheid, det är orättvisa ledare som formar upphovsrättslagen... det är klart man får göra uppror! Redigerad 30 maj, 2007 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 30 maj, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 Ibland undrar man om det inte är bättre att döpa om GTAsajten till Anarkistsajten då majoriteten här verkar vilja se ett laglöst samhälle. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 Ibland undrar man om det inte är bättre att döpa om GTAsajten till Anarkistsajten då majoriteten här verkar vilja se ett laglöst samhälle. Vill du ge ett exempel på en sådan medlem? Ärligt talat, varför lägger du prd i munnen på 'oss'? Vem fan har sagt att de vill se ett laglöst samhälle? Folk har sagt att de är emot ökad övervakning. Det är inte samma sak om ett laglöst samhälle Man kanske borde döpa om 50-talets USA till United States of Anarchism eftersom majoriteten a v de svarta på den tiden ville se ett laglöst samhälle! - så dåligt var ditt argument också.. nästan i alla fall Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 (redigerad) Förhoppningsvis var SlewME skämtsam, annars tycker jag han borde ta en närmare till på tråden vi befinner oss i och sen tänka efter om uttalande verkligen kom från rätt person. Redigerad 30 maj, 2007 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 Förhoppningsvis var SlewME skämtsam, annars tycker jag han borde ta en närmare till på tråden vi befinner oss i och sen tänka efter om uttalande verkligen kom från rätt person. Blä, nu kommer han säga att det var som du tror och kunna undan lätt Och visst, självklart överdrev han med Anarkistsajten men det är också självklart att det låg någonting bakom det, helt taget ur luften var det inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 30 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2007 (redigerad) Umberto:Svarta hade inte rösträtt i USA på 50-talet och om inte den svarta kvinnan hade brutit mot lagen den där gången hade förtrycket forstatt betydligt längre. Hur kan du tycka att lagar är viktigare än allt annat? Det var orättvisa ledare som startade apartheid, det är orättvisa ledare som formar upphovsrättslagen... det är klart man får göra uppror! Svarta HADE rösträtt, problemet var att ANTIDEMOKRATER och rasister (KKK m.fl.) gjorde det väldigt svårt för dem att använda sin rösträtt (Grant: The American Political Process, Ashgate 1997). Amerikanska myndigheter borde tagit steg för att garantera dem möjligheter att delta i valen. Vidare är det mycket problematiskt att rycka historiska händelser och perioder ur sin kontext och jämföra dem med våra dagar, på t.ex. 1800-talet fick ju inte kvinnor rösta i en överväldigande majoritet av den tidens demokratier men trots det betecknades (och betecknas) 1800-tals-demokratierna som just demokratier. Inom statsvetenskapen (mitt studieämne) betraktar vi de grekiska stadsstaterna som de första demokratierna TROTS att de enda som fick delta i den demokratiska processen var FRIA MÄN. Historisk demokrati # demokrati av idag. Varför lagarna är viktiga? Det är ju lagarna som formar och håller ihop samhället, det är lagarna som är frukten av demokratin och utan dem vore samhället anarkistiskt (*spottar*) och styrt av djungelns "lag". Det enda "uppror" som bör förekomma är det som utspelar sig på röstsedeln - t.ex. demonstrationer, upplopp, ockupationer osv är utomparlamentariska aktiviteter som skadar demokratin. Redigerad 30 maj, 2007 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 4 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 juni, 2007 Nu har folk påstått att det här är värre bestraffning än för våldtäkt. Jag tror det lagstiftade straffet för det är ca 10 år... Däremot släpps folk mycket tidigare, eftersom att de är "mentalt sjuka", alternativt har haft "gott uppträdande" innanför grindarna. En stor majoritet av dem som kommer dömas för piratkopierning kommer släppas efter typ ett år. Som sagt förstår jag inte varför det är en så stor grej att man vill att folk ska respektera upphovsrättslagarna. Tycker det är bra att man tar tag i frågan. Skulle dock helst legalisera nerladdning av matrial som inte går att köpa i det egna landet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 4 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 juni, 2007 Piratkopiering medför större antal skivtitlar per år, bredare utbud, fler mindre skivbolag och DÖD åt storbolagen... underbart va? http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=654525 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 4 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 juni, 2007 Piratkopiering medför större antal skivtitlar per år, bredare utbud, fler mindre skivbolag och DÖD åt storbolagen... underbart va? http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=654525 Läste det också. Precis vad jag hade trott. Bert Karlsson lär inte ge med sig, dock. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 4 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 juni, 2007 Piratkopiering medför större antal skivtitlar per år, bredare utbud, fler mindre skivbolag och DÖD åt storbolagen... underbart va? http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=654525 Hänger inte med i ditt resonemang här riktigt... HAr läst artikeln och kan inte se att det någonstans står något om att piratkopieringen gynnar småbolagen. Det står bara att det påverkar de stora negativt, och att småbolagen växer på grund av deras mer varierande utbud. DISTRIBUTION via nätet är det inte någon som är emot. Det fanns tidigare en stolle här på nätet som sa att vissa band kanske vill lägga ut sina låtar för nerladdning på sin hemsida för att folk ska få upp intresset för dom. Det är heller inte olagligt att göra så. Upphovsrättsmannen bestämmer precis hur man ska göra med rättigheterna. De kan distribuera det gratis, låta andra band göra covers utan att fråga, eller skriva på skivomslaget "may be fileshared". Det är fritt fram att bestämma hur man vill med sitt eget matrial. Det viktiga är att man respekterar upphovsmännens önskemål. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 4 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 juni, 2007 och sen så undrar jag.. om det är olagligt med fildelning? vf finns alternativet på MSN? ladda hem film, BAM! 4 år Är det du som är dum eller? 1. Det kan lika gärna vara för att folk ska kunna och skicka sina arbeten (t.ex skolarbeten i .txt). 2. Jag tror knappast att du åker på 4års fängelse för att ha laddat hem en film. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 5 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 juni, 2007 Så tänk på det när du laddar ned något. Om du tankar du något så kan det hända att du får lov att tappa tvålen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 5 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 juni, 2007 Hänger inte med i ditt resonemang här riktigt... HAr läst artikeln och kan inte se att det någonstans står något om att piratkopieringen gynnar småbolagen. Det står bara att det påverkar de stora negativt, och att småbolagen växer på grund av deras mer varierande utbud. Jo det står att de gynnar småbolagen, läs ingressen igen: De små, oberoende skivbolagen har blivit 300 procent fler de senaste sju åren. Deras sammanlagda skivförsäljning går också uppåt medan storbolagen krisar. (det varierande utbudet har kommit iom ökad piratkopiering) Vidare så kan jag faktiskt inte moraliskt försvara nedladdningen, men jag personligen har fått ut jättemycket av att kunna njuta av tusentals album och upptäckt massor av bra musik tack vare den lätta tillgången. Sen när det kommer en nyhet som denna, att piratkopiering inte har gjort musikindustrin sämre, så blir jag väldigt glad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts