Jump to content

Fyra års fängelse för piratkopiering i EUs nya lagförslag

SlewME
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 76
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Däremot finns det något som säger hur ett samhälle är uppbyggt. 1000 kr i Sverige är lite, 1000 kr i Afrika är en förmögenhet, men var lever vi? Jo, i Sverige.

Du argumenterar i nattmössan.

Jag vet inte ens hur jag ska svara eftersom jag inte ser hur du angriper mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att han inte ska whina. Det finns inget som säger att kultur ska vara gratis.

Vem är det som whinar egentligen?

Tog oss fattiga studenter som ett exempel. :blink:

Edit: Kunde lika gärna skrivit "Vi rika studenter som lever på 1000kr i månaden har ju....". Men då skulle jag ha ljugit.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vem är det som whinar egentligen?

Tog oss fattiga studenter som ett exempel. :blink:

Edit: Kunde lika gärna skrivit "Vi rika studenter som lever på 1000kr i månaden har ju....". Men då skulle jag ha ljugit.

Min poäng var: har du inte råd att köpa film - köp inte film. Det finns ingen upphöjd makt som säger att alla på jorden är berättigade film.

Men hey, jag vill bara möta era argument. Egentligen håller jag med om att sånna här förslag är helt åt helvete.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min poäng var: har du inte råd att köpa film - köp inte film. Det finns ingen upphöjd makt som säger att alla på jorden är berättigade film.

Det kan jag hålla med om, men min poäng var också att priserna på film idag är höga. Både på bio och köpfilm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller lag och ordning är jag sgs alltid för strängare straff och ökad övervakning oavsett brott så jag ser inga problem med detta.

Usch... Hur kan du vilja förstärka övervakningssamället ännu mer?

Tänk om alla människor genom tider av diktaturer och tyranni hade följt lagen och aldrig gjort motstånd mot förtryckarna, om övervakningen och kontrollen bara stärks mer och mer och till sist kan ledarna göra precis vad de vill.

Fredrik Reinfeltd känns förvisso ganska snäll, men vad gör du om SD får makten och ifråntar dig alla rättigeheter att kommunicera med Sverige och sprida din osvenska kultur hit, och eftersom de har fått rätt att övervaka alla bredbandslinor kan de se exakt vad du har för dig och så fort du bryter mot lagen kommer poliisi och tar dig?

Det är väl kanske ett worst case scenario men även små saker som piratlagarna måste man kunna göra uppror mot!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men snälla! 4 år? Piratkopiering skadar ingen, så varför ska man få lika höga straff som en våldtäcksman?

Såhär skrev jag tidigare:

Vet inte varför de slänger sig med sådana siffror som 4 år (och jag är helt emot hårdare grepp), men ponera att någon driver ett imperium av försäljning av egenutbränd film. När han sålt 100 miljoner kopior och tjänat miljarder med kronor, ja då har man begått ett ganska allvarligt upphovsrättsbrott...

Tror inte att 4 år är aktuellt för bara dem som laddar ner saker.

Har inte den här personen begått ett mycket allvarligt brott?

Jag vet inte vad maxstraffet på våldtäkt är men 6 år förekommer ju, om det allra grövsta upphovsrättsbrottet ger 4 år är inte det så konstigt i mina öron.

Du får inte 4 år för att ladda ner ett musikalbum...

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Usch... Hur kan du vilja förstärka övervakningssamället ännu mer?

Två ord: ordning och säkerhet.

Fredrik Reinfeltd känns förvisso ganska snäll, men vad gör du om SD får makten och ifråntar dig alla rättigeheter att kommunicera med Sverige och sprida din osvenska kultur hit, och eftersom de har fått rätt att övervaka alla bredbandslinor kan de se exakt vad du har för dig och så fort du bryter mot lagen kommer poliisi och tar dig?

Ptja, då gör jag ingenting. Om det ligger i nationens intresse att hindra utländsk access till svenska webbsidor (t.ex.) är det något jag som individ måste leva med och anpassa mig efter.

Sprider jag osvensk kultur btw? :):)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär skrev jag tidigare:

Har inte den här personen begått ett mycket allvarligt brott?

Jag vet inte vad maxstraffet på våldtäkt är men 6 år förekommer ju, om det allra grövsta upphovsrättsbrottet ger 4 år är inte det så konstigt i mina öron.

Du får inte 4 år för att ladda ner ett musikalbum...

Jo iofs. Får hoppas på att det gäller såna och inte "privata pirater".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor