Jump to content

Vad har du för sysselsättning?

Misterwhoopee
 Share

Sysselsättning?  

111 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Vote: Eftergymnasiala studier, nämligen Biologi på Linköpings universitet. Yay, en av sex stycken på det här forumet som pluggar vidare :ermm:

I dagens läge är det väl ganska klokt att inte bara hoppa på en 5-årig utbildning utan att fundera. Någon som istället blir till exemel svetsare (tar 1år har jag för mig) kommer ha ungefär samma ingångslön som du och dessutom garanterad jobb direkt, medan du med stor sannolikhet kommer bli arbetslös akademiker och få ta caféjobb och dylikt tills du till sist hittar något inom ditt yrke. Sorgligt men sant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 99
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

I dagens läge är det väl ganska klokt att inte bara hoppa på en 5-årig utbildning utan att fundera. Någon som istället blir till exemel svetsare (tar 1år har jag för mig) kommer ha ungefär samma ingångslön som du och dessutom garanterad jobb direkt, medan du med stor sannolikhet kommer bli arbetslös akademiker och få ta caféjobb och dylikt tills du till sist hittar något inom ditt yrke. Sorgligt men sant.

Yay! Cafeteriejobb är väl det jag alltid velat ha! :ermm:

Fast svetsare kanske var ett extremfall iom att de alltid behövs och att det kommer dröja årtionden innan de kommer ut efter sin utbildning och är arbetslösa. Åtminstone med denna takt.

Annars då, jag blir kanske lärare efteråt men det som det egentligen utbildar oss till är t.ex länsstyrelsejobb för att se till så miljön funkar, till exempel "klarar vi av att bygga ett bostadsområde här utan att hela miljön och ekosystemet häromkring pajar?", eller kanske hitta lösningar på hur livsmedelsdjur kan hanteras bättre. Det är ju etologi (läran om djurs beteende) jag pluggar så vi får se vilken arbetsmarknad jag har efteråt. Troligen inte så jätteöppen men jag pluggar iaf det jag vill läsa om och är intresserad av. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Henkibojj: Om du är intresserad av det du håller på med tycker jag att du gör helt rätt, oavsätt arbetsmarknad. Men idag upplever i alla fall jag en attityd att man måste plugga vidare för det är mindre fint att göra något handverksmässigt; bara för jag gått natur ska jag självklart bli akademiker, och så är det inte!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Henkibojj: Om du är intresserad av det du håller på med tycker jag att du gör helt rätt, oavsätt arbetsmarknad. Men idag upplever i alla fall jag en attityd att man måste plugga vidare för det är mindre fint att göra något handverksmässigt; bara för jag gått natur ska jag självklart bli akademiker, och så är det inte!

Mindre fint är det väl inte, eller jo - på sätt och vis. Det krävs troligen mer av en akademiker sett till utbildning och hjärna, men akademiker bygger inte världen ensamma. Jag kan tänka mig att den attityden hos akademiker uppkommit just för att "outbildade" (=hantverkaryrken) får jobb direkt, men akademiker får efter >fem års plugg inget jobb ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men idag upplever i alla fall jag en attityd att man måste plugga vidare för det är mindre fint att göra något handverksmässigt; bara för jag gått natur ska jag självklart bli akademiker, och så är det inte!

Jag gick estetisk linje på gymnasiet och många verkar ju tro att man ska gå vidare på någon konsthögskola bara för det. Estetisk linje är ju verkligen det ultimata valet om man vill få ett bra jobb direkt efter avslutade studeier förresten! :rolleyes:

Hur som hellst håller jag med om att attityden är tveksam till folk med jobb som inte har krävt en lång akademisk utbildning. Jag valde aktivt att börja jobba istället för att studera vidare då jag tycker det verkar bortkastat att vara högutbildad när det är överflöd på högutbildade. Tidningsbud är nog inte direkt något som folk strävar efter att bli, men just där jag arbetar är det brist på folk hela tiden, och om någon inte får sin morgontidning en dag kan man räkna med klagomål på en gång, så det är trots allt ett ganska ansvarsfullt yrke, hehe.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mindre fint är det väl inte, eller jo - på sätt och vis. Det krävs troligen mer av en akademiker sett till utbildning och hjärna, men akademiker bygger inte världen ensamma. Jag kan tänka mig att den attityden hos akademiker uppkommit just för att "outbildade" (=hantverkaryrken) får jobb direkt, men akademiker får efter >fem års plugg inget jobb ändå.

Jo visst kräver det mer hjärna (fast har man god känsla för hantverk kanske det iofs är minst lika "värdefullt"), men jag personligen upplever att folk i min omgivning skulle tycka jag var kass om jag skulle bli något annat än akademiker, nu när jag har gått natur och är uppväxt i högutbildad familj. Mina föräldrar är förvisso väldigt sympatiska men man får ju ändå känningarna.

Jag tycker helt enkelt att det inte ska finnas någon status i olika sysselsättningar (även om jag själv säkert bidrar lika mycket till den jargongen som de flesta andra (förutom i den här tråden då där jag säger hur det egentligen borde vara))

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo visst kräver det mer hjärna (fast har man god känsla för hantverk kanske det iofs är minst lika "värdefullt"), men jag personligen upplever att folk i min omgivning skulle tycka jag var kass om jag skulle bli något annat än akademiker, nu när jag har gått natur och är uppväxt i högutbildad familj. Mina föräldrar är förvisso väldigt sympatiska men man får ju ändå känningarna.

Jag tycker helt enkelt att det inte ska finnas någon status i olika sysselsättningar (även om jag själv säkert bidrar lika mycket till den jargongen som de flesta andra (förutom i den här tråden då där jag säger hur det egentligen borde vara))

Säger som jag alltid har sagt. Utbildning ger kunskap inom vissa ämnen, eller ett specifikt. Men inte nödvändigtvis blir man bäst på det man gör. Det är bara ett betyg.

Om vi tar it-tekniker så är det bevisat att de som lärt sig datorer sedan de var små är bättre än de som lärt sig genom att gå it-utbildningar. Beror på att man brinner för det man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Studerar sista året på fordon/transport på västermalms gymnasium i sundsvall. Efter studierna blir jag troligen lastbilschaufför.

säker på något "jätte" kul som fazer eller pågen.

Ska du bli chaffis spelar det väl inte så enorm roll vad du jobbar på för ställe? Arla kanske är skillnad med (fråga inte varför, jag har bara fått för mig det), men skulle du tycka det var roligare bakom ratten om du visste att det var bröd och inte godis i din last?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du bli chaffis spelar det väl inte så enorm roll vad du jobbar på för ställe? Arla kanske är skillnad med (fråga inte varför, jag har bara fått för mig det), men skulle du tycka det var roligare bakom ratten om du visste att det var bröd och inte godis i din last?

Spelar roll, då du får med dig saker hem, beroende på vad du kör.

Kör du för arla så är det mjölkprodukter, pågen är det bröd a.s.o.

Har polare som jobbar på Arla och ja, kolla in denna listan och säg sen något du tycker är gott. Om du kör det kan du ta det. Arlas Pucko går varm, och min polare hade med sig flera stycken hem varje gång han har kört sånna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar roll, då du får med dig saker hem, beroende på vad du kör.

Kör du för arla så är det mjölkprodukter, pågen är det bröd a.s.o.

Har polare som jobbar på Arla och ja, kolla in denna listan och säg sen något du tycker är gott. Om du kör det kan du ta det. Arlas Pucko går varm, och min polare hade med sig flera stycken hem varje gång han har kört sånna.

Hehe, coolt! :ermm:

...då skulle jag vilja vara lastbilschaffis åt ett företag som bara levererar diskreta, bruna paket... :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste kommentera det där.

Jag anser att många (seriösa) akademiker ser längre än en framtida lön när de väljer att utbilda sig; utbildningen är för många en form av självförverkligande och självutveckling, ja man kan säga att utbildningen är ett mål i sig själv. Arbetslöshetproblemen beror dock på att det utbildas på tok för många akademiker pga den fördömda alla-ska-med-mentaliteten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste kommentera det där.

Jag anser att många (seriösa) akademiker ser längre än en framtida lön när de väljer att utbilda sig; utbildningen är för många en form av självförverkligande och självutveckling, ja man kan säga att utbildningen är ett mål i sig själv. Arbetslöshetproblemen beror dock på att det utbildas på tok för många akademiker pga den fördömda alla-ska-med-mentaliteten.

Han sa ju visserligen att det var dumt om man inte funderade. (Jag har funderat, och) för mig handlar det om utbildningen i sig som du säger, men också att den öppnar vissa åtråvärda dörrar i jobbväg (som ju då egentligen blir en slags livsstil). Jag kan inte tänka mig att göra något annat än att ägna mig åt psykologi.

Edit: Woops, glömde slutpoängen. För mig är alltså lönen INTE särskilt viktig.

Redigerad av skribb
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm men vad jag ville få sagt är att många akademiker har andra mål än lön och goda arbetsmarknadsutsikter med sina studier medan det samma väl knappast kan sägas om t.ex. de flesta svetsare.

Att utbilda sig akademiskt är också en dörr till många dörrar, till skillnad från att gå ett år KY-utbildning för svetsare och enbart kunna bli svetsare. Jag läser biologi och kan bli hur mycket som helst, även om det kanske inte finns så mycket jobb därute. Jag kan få många sorters jobb, men marknaden är elakt snål på antal jobb.

Jämför med att gå frisörsprogrammet på gymnasiet eller att välja naturvetenskap.

Men ja, man läser ju i fem år för att man är intresserad av det man läser, jag tror att väldigt få och väldigt konstiga människor plågar sig igenom ett decenniums läkarstudier för att få bra lön.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor