Jump to content

Kan inte bygga ett larm.

GTApimpfoolife
 Share

Recommended Posts

Jag har fått en uppgift att kunna bygga ett larm, alltså vilken typ av larm som helst, inbrottslarm och allt sånt, ja. Man ska alltså inte bygga det så, utan man ska skriva ner hur man bygger det, vad man gör och samtidigt rita ett kopplingsschema.

Man får inte använda vilka komponenter som helst, utan bara motstånd, fotomotstånd, vridmotstånd, termistor, kondensator, diod, lysdiod och transistor. Hur myckte jag en knåpat och försökt konstruera det här förbannade larmet så har jag aldrig lyckats. Nu är är jag heller inte särskilt duktig på såna här grejer så därför frågade jag här. Är det någon som kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Forumhjälp is the shit. Har inga beskrivningar på nåt sätt, vi fick inga papper med oss hem. Höhö, den här gjorde jag i åttan :)

Ahh det var illa, förståd inte så mycket utav den där, men det såg rätt bra ut faktiskt. Fast jag kanske ska hoppas att Vice har någon bra idé.

Ceone: Skulle vara bra om jags skulle lämna in en bilduppgift. Nu ska jag rita ett kopplingsschema och jag har ingen aning om hur ett kopplingsschema i ett larm ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry att det har tatt tid. Jag har frågat på ett annat forum men tydligen har du glömt detaljer.

Här är svaren jag fått:

fotomotstånd.. är det en som används i affärer när man öppnar dörren så att ljusstrålen bryts så aktiveras larmet?

/Apilas

Är det ett prov? Du vill ha hjälp på provet som du har gått på lektioner om för att lära dig klara provet. Vart har du varit på lektionerna???

Svara ärligt så ska jag kanske kunna hjälpa dig om jag får mer info om prylarna du ska använda... Fotomotstånd är det en fotocell, är det det du menar? Vridmotstånd är det en vridpotentiometer (Denna borde det va enl. din beskrivning) eller en gränslägesbrytare? /korken

Nej, det är en kille på gtasajten som har denna uppgift och har frågat om hjälp.

Där är det ingen som vet, så jag tänkte fråga här så att jag kunde hjälpa honom./Vice

HAHA hade det varit du vice så hade jag hjälp dig

nädå jag kan göra ett försök men jag måste veta mera, tex funktionen (vad är det som ska övervakas och hur om han vet det) sen behöver jag mycket mera info om komponenterna i sig./korken

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor