Lajnux Skrivet 14 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 14 augusti, 2009 Kom hem för drygt två timmar sedan. De två första veckorna har varit sjukt ansträngande. Pjuuuuh. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 14 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 14 augusti, 2009 Kom hem för drygt två timmar sedan. De två första veckorna har varit sjukt ansträngande. Pjuuuuh. Najs! Hur är det då, vad har ni fått göra och har du fått skjutit mycket? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 15 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2009 Najs! Hur är det då, vad har ni fått göra och har du fått skjutit mycket? Putsat skor, lärt oss att marchera ordentligt, fys, plockat ut våra vapen, mera fys och sovit minimalt. Nästa vecka drar vi ut på våran första fältvecka där vi f.ö ska få skjuta med våra vapen för första gången. Det är emellertid väldigt ansträngande men jag tror att det är sjukt bra i slutändan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 20 augusti, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2009 Wait what!? Har man inte ledigt på helgen? Jo, i regel är man ledig på helgen, men något nytt påhitt säger att de två första helgerna är man i tjänst. Troligtvis för att man ska komma in i gruppen på ett annat sätt. Yay, Kebab! Kul att du har det bra - lite frågor om sånt som inte alltid brukar ingå i standardredogörelsen: Hur mycket ersättning får man för att göra lumpen? Är det några kvinnor i ditt regemente(?) Hur är maten? Får man ha kamera överallt? Hur ser 'schemat' ut? 1. 72 kronor om dagen + 65 per ledig dag (alltså 72+65 på helger och permissioner). 2. Ja, förvånansvärt många! Bara på min pluton är det fem stycken. 3. Maten är bra. Jag har inte varit ut i fält (=sovit i tält) än, men jag har ändå ätit en så kallad grönpåse när vi var ute på marsch. Den består av frystorkad mat (i mitt fall "chicken curry med ris"), en liten chokladkaka, energidryck, kaffepulver och tuggummi. Mycket trevligt, faktiskt! När vi äter i matsalen är maten i toppklass. Frukost, lunch, middag och kvällsmacka bjuds det på. Till middag serveras det både frukt och mjukt bröd. Det finns mycket sallad och så. Faktum är att jag oftast (i alla fall i början) tog mycket mer än jag faktiskt orkade äta. Utöver maten så brukar vi ibland få ut frukt på logementen. 4. Man får ha med den (i mån om plats förstås, för utanpå uniformen får den inte hänga) överallt, men man får inte ta kort på vad som helst. Vi satt på en sömnig föreläsning där säkerhetschefen berättade vad som var okej och inte okej, men... Den var som sagt himla sömnig. Men jag minns att man inte får ta kort på övervakningsutrustning och insidan på bilar och så. Jag tror att man i regel får ta kort på det mesta, men man bör alltid fråga befäl först. 5. ~0520 - uppstigning ~0555 - frukost ~0620 - personlig hygien (rakning, tandborstning) samt städning av logemente och städområden (i vårt fall halva korridoren, en lektionssal, skovårdsrummet och nedre delen av trapphuset) 0730 - uppställning, visitation av oss och städområdena 0800 - "tjänst" 1 1115- lunch 1230 - "tjänst" 2 1615 - middag 1730 - "tjänst" 3 1915 - kvällsmål 1945 - "tjänst" 4 2130 - gå och lägga sig Ungefär så har det sett ut hittills. Fast faktum är att vi är lite bortskämda och har fått sluta till middag hela fem gånger och till kvällsmålet majoriteten av de andra dagarna! Anledningen till att jag skriver "tjänst" är för att jag inte kommer ihåg vad det kallas. Det är helt enkelt ett lektionspass. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bubbli Skrivet 20 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2009 Kanske varit uppe förut, men ja, jag frågar ändå. Vad typ, gör du? Har någon kompiskompis som är på någon sjukvårdsgrej liksom. Jag har inte så stor koll som jag önskar att jag hade Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 22 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 augusti, 2009 Ser faktiskt fram emot att göra lumpen som fan, fast som det ser ut nu. Är man ju kappast garanterad, speciellt inte på amf. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 22 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 augusti, 2009 fast som det ser ut nu. Är man ju kappast garanterad, speciellt inte på amf. Varför inte det? Trodde du hade fått klartecken.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 22 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 augusti, 2009 Varför inte det? Trodde du hade fått klartecken.. Jo, det har jag. Men tänkte på hur mycket de håller på å avvecklar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 22 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 augusti, 2009 Jo, det har jag. Men tänkte på hur mycket de håller på å avvecklar. True. Vet dock att de som har fått besked om inryck innan Juni (Juli?) 2010 rycker in som vanligt, och de som hade tänkt rycka in efteråt får välja själva om de vill eller inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 18 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 september, 2009 Nu är befattningen spikad, blev granatgevärsskytt. Sjukt härligt då det var den befattningen jag ville ha. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 18 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 september, 2009 Nu är befattningen spikad, blev granatgevärsskytt. Sjukt härligt då det var den befattningen jag ville ha. Åh, ehm, vad mesigt det låter! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 18 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 september, 2009 Åh, ehm, vad mesigt det låter! Hehe, hur vill du att det ska heta då? Bazooka Joe? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 19 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 september, 2009 (redigerad) Nu är befattningen spikad, blev granatgevärsskytt. Sjukt härligt då det var den befattningen jag ville ha. Grattis får man väl säga, hur länge ska du vara in the army förresten? Åh, ehm, vad mesigt det låter! NO U!!!!! Redigerad 19 september, 2009 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 19 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 september, 2009 (redigerad) Grattis får man väl säga, hur länge ska du vara in the army förresten?Drygt elva månader totalt. Har legat inne sen tredje augusti. Redigerad 19 september, 2009 av Lajnux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 20 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 september, 2009 (redigerad) Hehe, hur vill du att det ska heta då? Bazooka Joe? Vad jag menade var "Oh fy fan, så jävla häftigt!!!!", typo. Redigerad 20 september, 2009 av Mathias Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 20 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 september, 2009 Fy fan vad jag gillar lumpen, men fy fan vad jag hatar söndagar. Hehe, hur vill du att det ska heta då? Bazooka Joe? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 27 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 september, 2009 Nu åker jag snart igen. Imorgon ska vi vidare upp till norraste norrlands mörka skogar och slåss med isbjörnar, vanliga björnar och myggor. (Fast egentligen ska jag till Dalarna, men det tillhör också norrland enligt mig). Där ska vi första ha skjutvecka och sedan baskerprov. Så vi ses om två veckor, då är jag tillbaka med basker på huvudet och säkert tusen erfarenheter rikare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 27 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 27 september, 2009 Nu åker jag snart igen. Imorgon ska vi vidare upp till norraste norrlands mörka skogar och slåss med isbjörnar, vanliga björnar och myggor. (Fast egentligen ska jag till Dalarna, men det tillhör också norrland enligt mig). Där ska vi första ha skjutvecka och sedan baskerprov. Så vi ses om två veckor, då är jag tillbaka med basker på huvudet och säkert tusen erfarenheter rikare. Var i dalarna? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 27 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 27 september, 2009 Nu åker jag snart igen. Imorgon ska vi vidare upp till norraste norrlands mörka skogar och slåss med isbjörnar, vanliga björnar och myggor. (Fast egentligen ska jag till Dalarna, men det tillhör också norrland enligt mig). Där ska vi första ha skjutvecka och sedan baskerprov. Så vi ses om två veckor, då är jag tillbaka med basker på huvudet och säkert tusen erfarenheter rikare. Ses i Bild på dig själv-tråden! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 28 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 september, 2009 Nu åker jag snart igen. Imorgon ska vi vidare upp till norraste norrlands mörka skogar och slåss med isbjörnar, vanliga björnar och myggor. (Fast egentligen ska jag till Dalarna, men det tillhör också norrland enligt mig). Där ska vi första ha skjutvecka och sedan baskerprov. Så vi ses om två veckor, då är jag tillbaka med basker på huvudet och säkert tusen erfarenheter rikare. Dalarna är ju fan i södra Sverige. Nedrans bagare Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts