darkjak Skrivet 25 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 december, 2007 dvs. lov på några veckor ibland? Nu när ni pratar så gott om det blir jag ju ännu mer osäker Vill ju helst vara inställd på det ena när jag åker dit, så jag om jag vill in kan ge 100% och om jag inte vill kan säga det och inte behöva göra lumpen. Lumpen kommer vara ditt livs kanske bästa tid. Jag kan säga dig det att inte ett år i mitt liv har varit mer händelserikt än lumpen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 25 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 december, 2007 Lumpen kommer vara ditt livs kanske bästa tid. Jag kan säga dig det att inte ett år i mitt liv har varit mer händelserikt än lumpen. I hear you Kommer man få någon typ av information innan mönstring så man kan kika på eventuella utbildningar och sådär? Skulle vara kul att se. Vet att det finns på t.ex. Lumpen.nu eller vad det är för adress, men någonstans där man kan t.ex. klicka i olika saker man vill göra eller absolut vill undvika så att man kanske kan se några som kan vara intressant för just mig, eller får man prata med någon om sådant väl på mönstringen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 25 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 december, 2007 I hear you Kommer man få någon typ av information innan mönstring så man kan kika på eventuella utbildningar och sådär? Skulle vara kul att se. Vet att det finns på t.ex. Lumpen.nu eller vad det är för adress, men någonstans där man kan t.ex. klicka i olika saker man vill göra eller absolut vill undvika så att man kanske kan se några som kan vara intressant för just mig, eller får man prata med någon om sådant väl på mönstringen? Du får ett par broschyrer innan mönstring. Sedan finns ju Lumpen.nu som du nämde, och andra sidor (SoldF är skarpt rekommenderat då det är MÖParnas hem på nätet )... Men sen när du mönstrat och gått igenom alla tester kommer du att få sitta ned och tala med en person som hjälper till med att hitta en tjänst som passar dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 25 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 december, 2007 En liten låt som gott skulle kunna ha varit tillägnad det Svenska värnpliktsförsvaret: Citizen Soldier Citizen soldiers. Holding the life of the ones that we guide from the dark of despair. Standing on guard for the ones that we've sheltered. We'll always be ready because we will always be there. Hope and pray that you never need me the rest assured, I will not let you down I walk beside you but you may not see me The strongest among you may not were a crown Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 25 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 mars, 2008 Mönstring imorgon dårå. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 25 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 mars, 2008 Mönstring imorgon dårå. Vill du göra lumpen? Ska du göra ditt bästa? Berätta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 25 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 mars, 2008 Vill du göra lumpen? Ska du göra ditt bästa? Berätta. Jag känner mig kluven, får jag något slags värdigt ut av det (alltså utbildning, gratis dessutom) kan jag överväga det. Men jag kommer att säga att jag ställer mig ytterst tveksam till att waste:a bort flera månader av mitt liv på något meningslöst. Jag tror nästan att jag räknar med att gå därifrån "fri" imorgon. En kompis gick tydligen direkt till psykologen och sa att han inte ville göra det, och sen var det inte mycket mer med det. Har fortfarande hört att över hälften av de "antagna" inte vill göra lumpen, så man vet väl aldrig. Jag kan alltid skylla på min barndomssjukdom i höften annars. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 25 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 mars, 2008 Jag hörde en del obehagliga berättelser om lumpen i påskas från min kusins pojkvän som låg inne som kustjägare. Det är ju som bekant en av de tuffaste utbildningarna och en cermoni för de som hoppade av var att de spikade upp ett gäng kors med vederbörandes namn på som de under skam sen fick passera medan de övriga i förbandet spottade på dem. En annan grej som hände var denna killens pluton tränade mot ett annat ute i fält och lyckades tillfångata motståndarna, klädde av dem nakna, band fast dem vid ett träd och piskade dem på pungen med tilltäljda pinnar... Jag vet inte om det förtfarande är lika grymt, han är snart 30 så det var en tid sen. Förmodligen hade han också sökt sig till det värsta då han alltid har gjort det i livet; haft trubbel med organiserad brottslighet, suttit inne för narkotikabrott, gissningsvis varit i otaliga slagsmål, fast nu är han verkligen hur schyst och trevlig som helst. Ingen man skulle bråka med i första taget dock då han är den mest vältränade person jag har träffat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 25 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 mars, 2008 Jag hörde en del obehagliga berättelser om lumpen i påskas från min kusins pojkvän som låg inne som kustjägare. Det är ju som bekant en av de tuffaste utbildningarna och en cermoni för de som hoppade av var att de spikade upp ett gäng kors med vederbörandes namn på som de under skam sen fick passera medan de övriga i förbandet spottade på dem. En annan grej som hände var denna killens pluton tränade mot ett annat ute i fält och lyckades tillfångata motståndarna, klädde av dem nakna, band fast dem vid ett träd och piskade dem på pungen med tilltäljda pinnar... Jag vet inte om det förtfarande är lika grymt, han är snart 30 så det var en tid sen. Förmodligen hade han också sökt sig till det värsta då han alltid har gjort det i livet; haft trubbel med organiserad brottslighet, suttit inne för narkotikabrott, gissningsvis varit i otaliga slagsmål, fast nu är han verkligen hur schyst och trevlig som helst. Ingen man skulle bråka med i första taget dock då han är den mest vältränade person jag har träffat. Vad jag vet så brukade jägare förr få gå igenom rätt råa och oetiska test för att få sina psyken testade. Kanske annorlunda idag, jag vet inte. Men min farfar berättade att attackdykare/kustjägare (minns inte vilket) på hans tid (slutet på 50- talet då han gjorde lumpen) fick paddla kajak många, många mil längst ostkusten (vilket de fortfarande får göra). När de nåt sin destination och var helt utmattade vart de överfallna, inkastade i ett fordon med ögonbindlar och allmänt hårdhänt hanterade. De blev tagna till en källare med en massa skällande hundar och folk som på skrikande ryska försökte förhöra dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hubert Skrivet 25 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 mars, 2008 Jag tror att jag ska gå lumpen i Turkiet Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 25 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 mars, 2008 Jag tror att jag ska gå lumpen i Turkiet Sugen på att följa med dem in i Irak och döda PKK-are? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hubert Skrivet 25 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 mars, 2008 Jag gör det för mitt land och min familjs stolthet.. Nu är det dom där skitterroristerna PKK:s tur att dö..... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 25 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 mars, 2008 Jag känner mig kluven, får jag något slags värdigt ut av det (alltså utbildning, gratis dessutom) kan jag överväga det. Men jag kommer att säga att jag ställer mig ytterst tveksam till att waste:a bort flera månader av mitt liv på något meningslöst. Jag tror nästan att jag räknar med att gå därifrån "fri" imorgon. En kompis gick tydligen direkt till psykologen och sa att han inte ville göra det, och sen var det inte mycket mer med det. Har fortfarande hört att över hälften av de "antagna" inte vill göra lumpen, så man vet väl aldrig. Jag kan alltid skylla på min barndomssjukdom i höften annars. Lycka till, hur du än bestämmer dig för att vilja ha det Folk i klassen har börjat få sina brev om mönstring nu, så man känner ju att det börjar bli dags. Har fortfarande itne en aning om hur ifall jag vill eller inte. Känns som att det mesta man hör är positivt, men ändå känns det som att det är "slöseri" och en social situation jag kanske inte är den mest passande för. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 26 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2008 Tihi, skrev 9/9 på intelligenstestet. Men hos sjuksköterskan tog det som tur var slut. Mina förslitningsskador i axel och knän, samt främst min höftsjukdom i mina unga år (operation) gjorde att jag snabbt föll på någon jävla fysisk lämplighetsskala. Själv tror jag att jag hade som man säger nuförtiden "ägt" på cykeltestet då det är lite av mitt esse, men jag behövde inte göra något vidare då jag blev frisläppt på en gång hos sjuksköterskan. Det hon sa var att när man har många skador (och kanske risk för ytterligare skador) blir det sämre och sämre tjänster, och med tanke på mitt resultat på testet så skulle jag dö av tristess. Jag hade kanske fått något sådant om jag hade skrivit sämre på provet, men nu befriade hon mig. Tack. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 19 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2008 (redigerad) Någon som kan berätta lite snabbt om hur lumpen fungerar?, vid vilken ålder genomgår man det?, måste man?, hur långt tid håller man på? osv. Har fått ett brev från Pliktverket, ska nu in på deras sida och svara på frågor. EDIT: Om man inte vill göra lumpen, vad gör man då? Redigerad 19 april, 2008 av Tux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 19 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2008 Någon som kan berätta lite snabbt om hur lumpen fungerar?, vid vilken ålder genomgår man det?, måste man?, hur långt tid håller man på? osv. Har fått ett brev från Pliktverket, ska nu in på deras sida och svara på frågor. EDIT: Om man inte vill göra lumpen, vad gör man då? Du gör lumpen efter gymnasiet, d.v.s. runt 19- års ålder. Säger försvarmakten att du måste så måste du, deras ord är final. Hur länge du håller på beror på tjänst, tror det varierar mellan 3 månader upp till 12 - 14 månader. Vad jag vet så går man de första månaderna igenom grundläggande soldatutbildning för att sedan börja med den tjänst man blivit satt på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 19 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2008 Du gör lumpen efter gymnasiet, d.v.s. runt 19- års ålder. Säger försvarmakten att du måste så måste du, deras ord är final. Hur länge du håller på beror på tjänst, tror det varierar mellan 3 månader upp till 12 - 14 månader. Vad jag vet så går man de första månaderna igenom grundläggande soldatutbildning för att sedan börja med den tjänst man blivit satt på. Men är det inte frivilligt att göra lumpen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 19 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2008 (redigerad) Men är det inte frivilligt att göra lumpen? Idag; i stort sätt skulle jag säga. Även om du spelar dina kort halvbra. Redigerad 19 april, 2008 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 19 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2008 (redigerad) Men är det inte frivilligt att göra lumpen? Tscha, det är lätt att slippa undan om man säger så. Men inte helt frivilligt, nej. Redigerad 19 april, 2008 av Jacker Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 19 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2008 Tscha, det är lätt att slippa undan om man säger så. Men inte helt frivilligt, nej. På vilka sätt kan man slippa undan?, låtsas att man har en kass kondition? att man har en sjukdom? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts