Vice. Skrivet 25 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2007 *högintressant text* Så enligt din uppfattning så är rymden, något fysiskt (om det är rätt ord)? Eftersom du kan kröka den menar jag. Har läst (tror det var V.V) om att rymden inte skulle behöva vara som ett rum, (stort åt alla håll) utan som du säger, krökt. Eller rättare sagt, ligga i veck. Detta var inget som berodde på svarthål om jag minns rätt. Men det framställdes på ett mycket intressant och trovärdigt sätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 25 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2007 Så enligt din uppfattning så är rymden, något fysiskt (om det är rätt ord)? Eftersom du kan kröka den menar jag. Har läst (tror det var V.V) om att rymden inte skulle behöva vara som ett rum, (stort åt alla håll) utan som du säger, krökt. Eller rättare sagt, ligga i veck. Detta var inget som berodde på svarthål om jag minns rätt. Men det framställdes på ett mycket intressant och trovärdigt sätt. Tror inte någon av oss här kan förstå riktigt hur det ligger till hursomhelst.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Foo Skrivet 25 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2007 (redigerad) Så enligt din uppfattning så är rymden, något fysiskt (om det är rätt ord)? Eftersom du kan kröka den menar jag. Har läst (tror det var V.V) om att rymden inte skulle behöva vara som ett rum, (stort åt alla håll) utan som du säger, krökt. Eller rättare sagt, ligga i veck. Detta var inget som berodde på svarthål om jag minns rätt. Men det framställdes på ett mycket intressant och trovärdigt sätt. Hmm. Om du ser rymden som ett platt som ligger på vatten och sen trycker mitt i pappret så att hörnen dras mot varandra då kommer de tillslut att nästan ligga brevid varandra om du fortsätter att trycka. Tillslut kommer även hörnen att sugas ner i vattnet av ditt finger (jämför med det svarta hålet. En fysisk massa/kraft) Men den riktigt fysikkunnige vet också att partikelsystem som närmar sig en massa med rotation kommer att öka sin hastighet i tangentrikningen (hastigheten runt det svarta hålet) och åka upp ur det igen. (se newtons lagar) Om vi inte redan sugits i för lång. Isåfall kan vi i detta skedet kliva över på en annna planet Jag svarade inte på din fråga nu va? Vad jag menar är att rymden skulle kunna vara platt med krökningar (vilket vissa tror stenhård på) Redigerad 25 april, 2007 av Foo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sikorka Skrivet 25 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2007 Människan har inte varit på någon annan planet än jorden, det enda vi kan skryta med är att vi har varit på månen. Månen ligger ca 384 400 km bort. 581 c ligger ca 189220 000 000 000 km bort. Bara Foo kan rädda oss nu. *whimper* :'( Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 25 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2007 *andas in: "haopp"* (Trollhättsks "Ja") syns inte det på min bild? ^^ Jo, jag förstod vad du pratade om när jag såg bilden - men det du pratar om är sk. maskhål. Svarta hål är ju bara en stjärna som genom gravitation bildat en punkt med otroligt stark gravitation. Vet inte om dom skapar krökningar i universum? Kanske dom gör faktiskt. http://en.wikipedia.org/wiki/Wormhole http://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Foo Skrivet 25 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2007 (redigerad) Jo, jag förstod vad du pratade om när jag såg bilden - men det du pratar om är sk. maskhål. Svarta hål är ju bara en stjärna som genom gravitation bildat en punkt med otroligt stark gravitation. Vet inte om dom skapar krökningar i universum? Kanske dom gör faktiskt. http://en.wikipedia.org/wiki/Wormhole http://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole Skummade igenom det där... Hmm negativ massa nae. Däremot mindre massa är ju negativ i förhållande till huvudmassan om den anses som 0-nivå. Jo jag tror absolut att det är massa som skapar krökningar vilket ger en "genväg" i rymden. Själva svart"hålet" är ingen "tunnel". Sikorka: Jag ska rädda dig, om jag bara visst hur :'( *tar en spade och börjar vifta i luften i ett desperat försöka gräva ett maskhål till vår nya planet* Redigerad 25 april, 2007 av Foo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 25 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2007 Skummade igenom det där... Hmm negativ massa nae. Däremot mindre massa är ju negativ i förhållande till huvudmassan om den anses som 0-nivå. Jo jag tror absolut att det är massa som skapar krökningar vilket ger en "genväg" i rymden. Själva svart"hålet" är ingen "tunnel". Sikorka: Jag ska rädda dig, om jag bara visst hur :'( *tar en spade och börjar vifta i luften i ett desperat försöka gräva ett maskhål till vår nya planet* Okej, trodde maskhålen endast bildades genom att universum är "format" sådär? Du menar att svarta hålen är orsaken till dom? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Quattro Skrivet 25 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2007 (redigerad) Yeah, nice Intressant. Dit ska jag åka på semester när jag får råd Men hallå, framtida rymdresor dit? Planeten ligger liksom 20,5 ljusår bort. Jag tror nog inte att de tänker på människor, utan snarare på nån sorts satelliter. Kanske man skickar med en skalbagge, eller två Redigerad 25 april, 2007 av Quattro Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 25 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2007 Nice, jag vill åka dit. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 25 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2007 Yay, nu har dom fått nått nytt att kriga om. Nejdå. Men självklart är det ett framsteg för astronomin och mänskligheten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 25 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2007 Yay, nu har dom fått nått nytt att kriga om. Nejdå. Men självklart är det ett framsteg för astronomin och mänskligheten.Tänk om vi kommer dit och befolkningen där är smartare än människan =/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 25 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2007 Tänk om vi kommer dit och befolkningen där är smartare än människan =/ Då skulle våran Maiman bli ledsen :'( ------------------------ Jag tycker att det här är riktigt häftigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 25 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2007 (redigerad) Men självklart är det ett framsteg för astronomin och mänskligheten. För mänskligheten? Eh? Jaha? Tack? --- Min personliga åsikt är att det bara är extremt onödigt och oerhört dyrt och dumt att slösa resurser på utforskning av rymden när det finns viktigare mål resurserna kunde användas till. Redigerad 25 april, 2007 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 25 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2007 För mänskligheten? Eh? Jaha? Tack? --- Min personliga åsikt är att det bara är extremt onödigt och oerhört dyrt och dumt att slösa resurser på utforskning av rymden när det finns viktigare mål resurserna kunde användas till. Som havet tillexempel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KvaddadPadda Skrivet 25 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2007 Jag tycker sånt här är spännande (i alla fall på Illustrerad Vetenskap-nivå ). Fuglesang borde åka och kolla om det händer nått på planeten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DimpZ Skrivet 25 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2007 Om det finns liv där så lär väl dom vara ganska lika oss? Tänkte om klimatet är likadant som på Jorden, sen har väl dom anpassat sig för det som vi har anpassat oss för det här? =) Fast man vet ju aldrig. Dom har säkert utvecklat svenska och engelska också! Det är ju klart att dom inte är lika oss, tror jag! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 25 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2007 Undrar om dom är bra på hockey... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 25 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2007 Haha, vad får ni "dom" ifrån? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 25 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2007 Haha, vad får ni "dom" ifrån? Folket som lever där förstås Jag undrar om dom är bra på att stunta i VC Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 25 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2007 Folket som lever där förstås Jag undrar om dom är bra på att stunta i VC Men de får inte VC förrän i oktober år 3976. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts