Jump to content

Planet som liknar jorden upptäckt

pillipossa
 Share

Recommended Posts

*högintressant text*

Så enligt din uppfattning så är rymden, något fysiskt (om det är rätt ord)? Eftersom du kan kröka den menar jag.

Har läst (tror det var V.V) om att rymden inte skulle behöva vara som ett rum, (stort åt alla håll) utan som du säger, krökt. Eller rättare sagt, ligga i veck. Detta var inget som berodde på svarthål om jag minns rätt. Men det framställdes på ett mycket intressant och trovärdigt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 56
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Populära dagar

Toppbidragare

Bilder

Så enligt din uppfattning så är rymden, något fysiskt (om det är rätt ord)? Eftersom du kan kröka den menar jag.

Har läst (tror det var V.V) om att rymden inte skulle behöva vara som ett rum, (stort åt alla håll) utan som du säger, krökt. Eller rättare sagt, ligga i veck. Detta var inget som berodde på svarthål om jag minns rätt. Men det framställdes på ett mycket intressant och trovärdigt sätt.

Tror inte någon av oss här kan förstå riktigt hur det ligger till hursomhelst..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.

Om du ser rymden som ett platt som ligger på vatten och sen trycker mitt i pappret så att hörnen dras mot varandra då kommer de tillslut att nästan ligga brevid varandra om du fortsätter att trycka.

Tillslut kommer även hörnen att sugas ner i vattnet av ditt finger (jämför med det svarta hålet. En fysisk massa/kraft)

Men den riktigt fysikkunnige vet också att partikelsystem som närmar sig en massa med rotation kommer att öka sin hastighet i tangentrikningen (hastigheten runt det svarta hålet) och åka upp ur det igen. (se newtons lagar)

Om vi inte redan sugits i för lång.

Isåfall kan vi i detta skedet kliva över på en annna planet :unsure:

Jag svarade inte på din fråga nu va? ;)

Vad jag menar är att rymden skulle kunna vara platt med krökningar (vilket vissa tror stenhård på)

Redigerad av Foo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*andas in: "haopp"* (Trollhättsks "Ja")

syns inte det på min bild? ^^

Jo, jag förstod vad du pratade om när jag såg bilden - men det du pratar om är sk. maskhål.

Svarta hål är ju bara en stjärna som genom gravitation bildat en punkt med otroligt stark gravitation. Vet inte om dom skapar krökningar i universum? Kanske dom gör faktiskt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wormhole

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag förstod vad du pratade om när jag såg bilden - men det du pratar om är sk. maskhål.

Svarta hål är ju bara en stjärna som genom gravitation bildat en punkt med otroligt stark gravitation. Vet inte om dom skapar krökningar i universum? Kanske dom gör faktiskt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wormhole

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole

Skummade igenom det där... Hmm negativ massa nae.

Däremot mindre massa är ju negativ i förhållande till huvudmassan om den anses som 0-nivå.

Jo jag tror absolut att det är massa som skapar krökningar vilket ger en "genväg" i rymden.

Själva svart"hålet" är ingen "tunnel".

Sikorka: Jag ska rädda dig, om jag bara visst hur :'(

*tar en spade och börjar vifta i luften i ett desperat försöka gräva ett maskhål till vår nya planet*

Redigerad av Foo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skummade igenom det där... Hmm negativ massa nae.

Däremot mindre massa är ju negativ i förhållande till huvudmassan om den anses som 0-nivå.

Jo jag tror absolut att det är massa som skapar krökningar vilket ger en "genväg" i rymden.

Själva svart"hålet" är ingen "tunnel".

Sikorka: Jag ska rädda dig, om jag bara visst hur :'(

*tar en spade och börjar vifta i luften i ett desperat försöka gräva ett maskhål till vår nya planet*

Okej, trodde maskhålen endast bildades genom att universum är "format" sådär? Du menar att svarta hålen är orsaken till dom?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yeah, nice :) Intressant.

Dit ska jag åka på semester när jag får råd :(

Men hallå, framtida rymdresor dit? Planeten ligger liksom 20,5 ljusår bort. ;)

Jag tror nog inte att de tänker på människor, utan snarare på nån sorts satelliter. Kanske man skickar med en skalbagge, eller två :unsure:

Redigerad av Quattro
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men självklart är det ett framsteg för astronomin och mänskligheten.

För mänskligheten? Eh? Jaha? Tack?

---

Min personliga åsikt är att det bara är extremt onödigt och oerhört dyrt och dumt att slösa resurser på utforskning av rymden när det finns viktigare mål resurserna kunde användas till.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om det finns liv där så lär väl dom vara ganska lika oss? Tänkte om klimatet är likadant som på Jorden, sen har väl dom anpassat sig för det som vi har anpassat oss för det här? =) Fast man vet ju aldrig.

Dom har säkert utvecklat svenska och engelska också!

Det är ju klart att dom inte är lika oss, tror jag! >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor