Matteus Skrivet 23 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2007 Jo för den är fakta. Hursomhelst har jag börjat fatta hur ni tänker nu.. Ni ser på "flytten" som ett straff, därför vill ni flytta mobbarna för att straffa dom. TÄNK OM! Det är en åtgärd för att en person som fallit offer för mobbning inte ska behöva lida! Inte ett straff. Ni får hitta på något annat om ni vill straffa mobbarna, först flytta mobboffret till säkerhet, sen är det bara att ta itu med mobbarna.. Flyttar man på mobbarna är ju 'offret' i säkerhet. Och hur fan kan du se din åsikt som om den vore det självklara svaret? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 23 april, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 april, 2007 Jo för den är fakta. Hursomhelst har jag börjat fatta hur ni tänker nu.. Ni ser på "flytten" som ett straff, därför vill ni flytta mobbarna för att straffa dom. TÄNK OM! Det är en åtgärd för att en person som fallit offer för mobbning inte ska behöva lida! Inte ett straff. Ni får hitta på något annat om ni vill straffa mobbarna, först flytta mobboffret till säkerhet, sen är det bara att ta itu med mobbarna..Men hey, vad vet du, som är en mobbare, om vad som är bäst för den mobbade? Du talar bara utifrån vad du inte skulle vilja bli utsatt för som mobbare - dvs. bli flyttade. Faktum kvarstår att du inte vet att skit om hur den mobbade känner sig. Att flytta mobbarna innebär att folk vågar ta kontakt med offret igen, vilket man tidigare inte vågade pga. mobbarna. Kom inte och säg att du varit mobbad också -.- Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 23 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2007 Ni ser på "flytten" som ett straff, därför vill ni flytta mobbarna för att straffa dom. TÄNK OM! Det är en åtgärd för att en person som fallit offer för mobbning inte ska behöva lida! Inte ett straff. Ni får hitta på något annat om ni vill straffa mobbarna, först flytta mobboffret till säkerhet, sen är det bara att ta itu med mobbarna.. Inte nödvändigtvis. Det är mer en åtgärd för att offret inte ska behöva "lida" längre. Om mobbaren och offret separeras - oavsett vem som behöver flytta - så är det ju oftast löst, eller hur? Eftersom det är mobbaren som har gjort fel och inte offret så ska offret alltså få välja om han/hon vill stanna kvar (om han kanske har världens bästa vänner i skolan redan) eller byta skola (för att börja om på nytt). Det är min åsikt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 23 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2007 Ett mobboffer förlorar väldigt lätt sin självkänsla och sitt självfötroende och kommer på så vis kanske inte ha lätt att låta nya människor komma in i sitt liv, kanske på grund utav att denne person har fått en liten släng utav paranoia för att denne anser sig själv bli bestraffad för att dom på skolan bestämmer att denna människan ska "slitas" ifrån de vänner som denne nu har. Om man istället flyttar på mobbar-en/na så kan på så vis den utsatta få samma utbildning och få ha kvar sina vänner. Okej, kan fungera i vissa fall, men oftast är det ändå bättre för offer att flytta. Men OM man nu flyttar mobbare, vill du ha en mobbare på din skola som flyttats från en annan skola för att han/hon mobbat någon? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
T-Bone Mendez Skrivet 23 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2007 :'( Det är så synd om dig Har jag sagt att det är synd eller? Men jag tycker inte att man ska skylla på att mobbare har det tufft. Vem har inte haft det. Din äcklige rikemansbarn. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 23 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2007 Men OM man nu flyttar mobbare, vill du ha en mobbare på din skola som flyttats från en annan skola för att han/hon mobbat någon? Det gäller ju även eleverna på skolan där mobbaren var från början, vill dom ha en mobbare där? Argumentet håller inte, ser du. Svara på mitt förra inlägg och säg vad du tycker är fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 23 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2007 Inte nödvändigtvis. Det är mer en åtgärd för att offret inte ska behöva "lida" längre. Om mobbaren och offret separeras - oavsett vem som behöver flytta - så är det ju oftast löst, eller hur? Eftersom det är mobbaren som har gjort fel och inte offret så ska offret alltså få välja om han/hon vill stanna kvar (om han kanske har världens bästa vänner i skolan redan) eller byta skola (för att börja om på nytt). Det är min åsikt. Han/hon har inte världens bästa vänner på skolan, inte ens vänner faktiskt - Man tillåter inte att ens vänner blir mobbade, isåfall är man ingen vän. OM det går så långt att separation, flytt, whatever blir nödvändigt så ska offret flyttas därför att då for offret kanske én chans att skaffa riktiga vänner på den nya skolan. Dessutom vill ingen, som tidigare sagt, ta emot en mobbare till sin skola! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 23 april, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 april, 2007 Men hey, vad vet du, som är en mobbare, om vad som är bäst för den mobbade? Du talar bara utifrån vad du inte skulle vilja bli utsatt för som mobbare - dvs. bli flyttade. Faktum kvarstår att du inte vet att skit om hur den mobbade känner sig. Att flytta mobbarna innebär att folk vågar ta kontakt med offret igen, vilket man tidigare inte vågade pga. mobbarna. Kom inte och säg att du varit mobbad också -.-Motargument tack! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 23 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2007 Det gäller ju även eleverna på skolan där mobbaren var från början, vill dom ha en mobbare där? Nej, men det är bättre att inte flytta, det är omständigt, kostar pengar dessutom finns kanske en liten risk att mobbaren blir mobbad på sin nya skola. (Kanske en del tycker är rätt, men det är det inte) Och man kan heller inte slänga ut mobbarna på gatan, dom har rätt att gå i skola. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 23 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2007 (redigerad) Han/hon har inte världens bästa vänner på skolan, inte ens vänner faktiskt - Man tillåter inte att ens vänner blir mobbade, isåfall är man ingen vän. OM det går så långt att separation, flytt, whatever blir nödvändigt så ska offret flyttas därför att då for offret kanske én chans att skaffa riktiga vänner på den nya skolan. Dessutom vill ingen, som tidigare sagt, ta emot en mobbare till sin skola! Nu dömer du snabbt. Offret kanske har vänner men mobbaren passar på när vännerna inte är där? Eller så trivs offret ganska bra på skolan i övrigt, kanske inte har världens bästa vänner men gillar lärarna, klarar betygen, nära hem och så vidare. Min fråga kvarstår: Vad är fel med att låta offret få välja? Det är väl bättre att offret dömer situationen än att du gör det? Nej, men det är bättre att inte flytta, det är omständigt, kostar pengar dessutom finns kanske en liten risk att mobbaren blir mobbad på sin nya skola. (Kanske en del tycker är rätt, men det är det inte) Och man kan heller inte slänga ut mobbarna på gatan, dom har rätt att gå i skola. En fråga då: Vad är skillnaden rent ekonomiskt mellan att flytta en mobbare och flytta ett offer? Redigerad 23 april, 2007 av R2D2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 23 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2007 (redigerad) Men hey, vad vet du, som är en mobbare, om vad som är bäst för den mobbade? Du talar bara utifrån vad du inte skulle vilja bli utsatt för som mobbare - dvs. bli flyttade. Faktum kvarstår att du inte vet att skit om hur den mobbade känner sig. Att flytta mobbarna innebär att folk vågar ta kontakt med offret igen, vilket man tidigare inte vågade pga. mobbarna. Kom inte och säg att du varit mobbad också -.- Motargument tack! Nej jag har inte varit mobbad men jag känner åtminstone 2 personer som prövat på det, en som jag själv varit med och mobbat.. Som mobbare bryr jag mig inte om att bli flyttad eller inte, som mobbare vill jag helst gå tillbaka i tiden och göra om allt.. så det har inte med det att göra!! Redigerad 23 april, 2007 av minigun Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 23 april, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 april, 2007 (redigerad) Nej, men det är bättre att inte flytta, det är omständigt, kostar pengar dessutom finns kanske en liten risk att mobbaren blir mobbad på sin nya skola. (Kanske en del tycker är rätt, men det är det inte) Och man kan heller inte slänga ut mobbarna på gatan, dom har rätt att gå i skola.Vad skulle den nya skolan tjäna på att berätta att han varit mobbad, precis som offren så har även mobbarna en tills chans. Redigerad 23 april, 2007 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 23 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2007 Nej, men det är bättre att inte flytta, det är omständigt, kostar pengar dessutom finns kanske en liten risk att mobbaren blir mobbad på sin nya skola. (Kanske en del tycker är rätt, men det är det inte) Och man kan heller inte slänga ut mobbarna på gatan, dom har rätt att gå i skola. Men vi har sagt åtskilliga gånger att flytta på någon av parterna är en sista utväg. Det är knappast så att den mobbade anmäler mobbaren till lärare eller anti-mobbing team och pang så får han flytta till ny skola. Man ska givetvis försöka lösa tvisten genom att tala ut med bägge parterna. Om mobbaren trots det fortsätter att mobba så får han skylla sig själv, då blir det han som ryker. Och vem fan har sagt att man ska slänga ut dom på gatan? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 23 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2007 Har jag sagt att det är synd eller? Men jag tycker inte att man ska skylla på att mobbare har det tufft. Vem har inte haft det. Din äcklige rikemansbarn. Verkar som du lägger ut en snyfthistoria enligt mig. Rikemansbarn? Ojojoj, jag är inte ett rikemansbarn. Sluta mobbas Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MAFIA_KING Skrivet 23 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2007 (redigerad) Tror du själv att det är lösningen? Nej knappast, men jag tycker detta verkar bra. Antingen så slutar du mobba eller så drar du härifrån. Det enda riktiga sättet att förstå vad dom gör är att använda våld, iallafall i dagsläget. Redigerad 23 april, 2007 av MAFIA_KING Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 23 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2007 (redigerad) Nu dömer du snabbt. Offret kanske har vänner men mobbaren passar på när vännerna inte är där? Eller så trivs offret ganska bra på skolan i övrigt, kanske inte har världens bästa vänner men gillar lärarna, klarar betygen, nära hem och så vidare. Min fråga kvarstår: Vad är fel med att låta offret få välja? Det är väl bättre att offret dömer situationen än att du gör det? En fråga då: Vad är skillnaden rent ekonomiskt mellan att flytta en mobbare och flytta ett offer? Passar på när vännerna inte är där? Vad är det för vänner som han/hon inte kan prata om saken med?? Inget fel med att låta offret välja! Sa tidigare att jag tyckte det var ett bra förslag, Rutinförflyttning av mobbare som jag är emot.. Ekonomiskt: Ska man kosta på sej att flytta en mobbare och ändå inte göra något gott? Nej, man ska flytta offer, då vet man att situationen blir bättre. Matteus: Sant, men här diskuteras fall där det gått så långt att flytt är enda utvägen.. Redigerad 23 april, 2007 av minigun Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 23 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2007 Passar på när vännerna inte är där? Vad är det för vänner som han/hon inte kan prata om saken med?? Inget fel med att låta offret välja! Sa tidigare att jag tyckte det var ett bra förslag, Rutinförflyttning av mobbare som jag är emot.. Ekonomiskt: Ska man kosta på sej att flytta en mobbare och ändå inte göra något gott? Nej, man ska flytta offer, då vet man att situationen blir bättre. Matteus: Sant, men här diskuteras fall där det gått så långt att flytt är enda utvägen.. Men herregud! Mobbaren ska flyttas, det är väll det mest logiska i det hela? Är det nått som förstör, ta bort det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 23 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2007 Vad skulle den nya skolan tjäna på att berätta att han varit mobbad, precis som offren så har även mobbarna en tills chans. Mobbaren får sin nya chans när mobboffret flyttats.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 23 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2007 Passar på när vännerna inte är där? Vad är det för vänner som han/hon inte kan prata om saken med?? Inget fel med att låta offret välja! Sa tidigare att jag tyckte det var ett bra förslag, Rutinförflyttning av mobbare som jag är emot.. Ekonomiskt: Ska man kosta på sej att flytta en mobbare och ändå inte göra något gott? Nej, man ska flytta offer, då vet man att situationen blir bättre. Matteus: Sant, men här diskuteras fall där det gått så långt att flytt är enda utvägen.. Spelar roll varför vännerna inte kan göra något, offret kanske fortfarande trivs med dom. Nu är det du som säger emot dig själv. Nyss ville du flytta offret och nu så är du emot rutinförflyttning? Varför blir situationen bättre om man flyttar offret men inte om man flyttar mobbaren? Offret har ju lika stor risk att bli mobbad på en ny skola som mobbaren har. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 23 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2007 Men herregud! Mobbaren ska flyttas, det är väll det mest logiska i det hela? Är det nått som förstör, ta bort det. Jag förstår att folk tycker så, men om man tänker till så är det inte det bästa ur mobbofferse synpunkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts