Jump to content

Moraltant- argument mot våldsspel?

Siana
 Share

Recommended Posts

Ja, i svenskan ska vi argumentera för och emot ett visst ämne. Min grupp valde att argumentera för- och emot våldsspel, och jag ska vara en moraltant som är emot dem. Jag har tyvärr lite problem med att hitta bra argument, är det någon som har nån artikel eller liknande som man kan köra upp i ansiktet på motparten? Det enda argumentet jag har just nu är:

Det pratas aktivt i Tyskland, där man överväger tanken att förbjuda våldsspel helt efter flera våldsdåd som begåtts efter att elever sagt sig ha spelat spel som Counter- Strike.

Hjälp, och det snabbt. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är direkt "sjukt" att man går runt och dödar bara för skojj skull!

Ungar vet inte vad som är rätt och fel i samhället snappar upp allt de ser för att förstå. Ska dom då lära sig att våld är okej vid 5 års ålder?

Hur "givande" är det egentligen att bara springa runt och skjuta på saker?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är direkt "sjukt" att man går runt och dödar bara för skojj skull!

Ungar vet inte vad som är rätt och fel i samhället snappar upp allt de ser för att förstå. Ska dom då lära sig att våld är okej vid 5 års ålder?

Hur "givande" är det egentligen att bara springa runt och skjuta på saker?

Tack så mycket, det där blev mitt andra argument. :shifty:

Det tredje kom jag på själv, angående att man ska höja åldersgränsen kraftigt på spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Titta vad den här idioten har att säga:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...1050324,00.html

Nu är inte jag nån som använder uttrycket LOL men jag är fan tvungen här. Hur i helvete kan man bli bättre på riktigt skytte genom datorspel? Liksom, man skjuter med en markör som är mitt på skärmen, visst det finns iron sights men jag förstår fortfarande inte. Man kanske lär sig lite mer hur kulbanan går om man spelar ett spel där iron sights är tillgängligt, men vem säger att kulbanan är detsamma som i verkligheten? :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker som jag alltid tyckt att det är upp till föräldrarna att bestämma och kontrollera vad barnen spelar.

Exakt, plus att det är så jävla lätt att bara skylla ifrån sig på spelen. Vafan det kan inte

vara ni föräldrar som kanske måste ta lite ansvar för vad som spelas?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Titta vad den här idioten har att säga:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...1050324,00.html

Lite off topic men, det är väl inte så jävla konstigt att de har "en gemensam nämnare"? Varenda unge spelar ju? Hur stort är inte antalet som kan behärska sig? ...världen är full av idioter.

---

Jag sökte runt lite men hittade inget, hittade dock detta:

Dr. Stein menar också att aggressivt lekande har pågått i århundranden. Gårdagens leksakspistoler och svärd har blivit ersatta av virtuella pistoler och vapen. Hon säger att det är hälsosamt så länge det hålls balanserat i deras liv: ”det är ett ofarligt uttryck av aggressivitet så länge barnet kan lägga det åt sidan när spelandet är slut och går vidare med resten av sitt liv.”
...intressant tanke tycker jag, aldrig sett den liknelsen tidigare. :shifty:
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skrivit några uppsatser och ett psykologiarbete i ämnet men jag är tyvärr för upptagen (läs:lat) för att återge dem i sin helhet.

Mina huvudargument (mot dvs) var i alla fall att "våldsspel" bidrar till en (ofta omedveten) ökad acceptans av t.ex. våld och vapen m.m. i samhället samt att de framkallar aggressivt beteende hos vissa individer (särskilt det senare baseras på psykologisk forskning).

– De sköt 27 skott på 100 meters avstånd och de träffade 15 personer. Det är ett ganska enastående skytte.

Duh. Den där karln vet ingenting om skytte. 15 människor med 27 skott på 100 m är ingen större bedrift.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skrivit några uppsatser och ett psykologiarbete i ämnet men jag är tyvärr för upptagen (läs:lat) för att återge dem i sin helhet.

Mina huvudargument (mot dvs) var i alla fall att "våldsspel" bidrar till en (ofta omedveten) ökad acceptans av t.ex. våld och vapen m.m. i samhället samt att de framkallar aggressivt beteende hos vissa individer (särskilt det senare baseras på psykologisk forskning).

Duh. Den där karln vet inget om skytte. 15 människor med 27 skott på 100 m är ingen större bedrift.

Dock ligger "aggresivt beteende" och "psykiskt störd" ganska långt ifrån varandra? :> Blir man triggad av ett datorspel bör man inte betraktas som normal rent psykiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han sköt åtta skott. Alla träffade. Tre dog, en förlamades.

FBI har slagit fast att en vanlig polis vid en eldstrid på sju meters håll träffar med en kula av fem i bästa fall

Överdrift i allra högsta grad, 7 meters håll är ingenting poliserna borde fan va mycket bättre tränade än så.

Man behöver ju fan inte ens sikta för att träffa på så nära håll :huh:

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beror väl på situationen. Men, ja, måste vara väldigt undermåliga skyttar som missar så mycket. :D

:huh:

Jag föreslår att de såkallade "forskarna" ska pröva att skjuta själva och se vad det egentligen är.

Och 100 meter är ingenting heller när man skjuter mot en människa, träffar gör man men inte alltid

där man siktar :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor