Jump to content

Vidrig journalistik.

SlewME
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 56
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Tre var det faktiskt. :(

Zack: Var det inte två mot bröstet och ett mot huvudet?

Det tredje jammade väl och sköts därför aldrig?

Till alla i "tjugometers batong"-diskussionen: Det handlade väl om att först skjuta, sen slå bort batongen? T-Bone sa att man kan skjuta i armen så att han tappar yxan, som plockas upp eller slås iväg med batong, strax kommer argumentet "en batong är inte 20 m lång" upp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Till alla i "tjugometers batong"-diskussionen: Det handlade väl om att först skjuta, sen slå bort batongen? T-Bone sa att man kan skjuta i armen så att han tappar yxan, som plockas upp eller slås iväg med batong, strax kommer argumentet "en batong är inte 20 m lång" upp. :)

Jag kan inte mycket, men om dom skjuter han i benet och sen går alla på honom.

Det var väl det han skrev?

Dessutom har han en extra hand. Ska man skjuta honom i den med eller?

Efter det börjar han sparkas och bitas. När en person blir desperat är de väldigt farliga. De kan göra vadsomhelst för att skada en annan person.

Sen att bli skjuten i armen gör väldigt ont, men oftast så händer inte mycket mer än det. För att de ska tappa saker så ska man skjuta i axeln om något.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läs texterna ordentligt istället för att skumma igenom, blir bättre då. Han skrev:

"Sen kan ju polisen snabbt springa fram och slå bort yxan med sin batong och flera polismän kan nog övermanna honom. Annars kan dom skjuta i armen direkt så han tappar yxan."

Han tyckte att man skulle skjuta i benet först och springa fram och veva med en batong. "Annars" (om polisen blir slagen med yxan) så kan man skjuta i armen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, men vettigast oavsett vad folk hittills skrivit är väl att skjuta i armen och sen storma honom? Tror ärligt talat inte att någon håller fast en tung yxa när man blivit skjuten med ett eller flera skott i armen (-arna) och/eller benet (-en). Vore jag själv polis i den situationen skulle jag personligen ta det säkra före det osäkra och kanske rentav skjuta dödande skott, men det jag säger är att det är möjligt att undvika. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läs texterna ordentligt istället för att skumma igenom, blir bättre då. Han skrev:

"Sen kan ju polisen snabbt springa fram och slå bort yxan med sin batong och flera polismän kan nog övermanna honom. Annars kan dom skjuta i armen direkt så han tappar yxan."

Han tyckte att man skulle skjuta i benet först och springa fram och veva med en batong. "Annars" (om polisen blir slagen med yxan) så kan man skjuta i armen.

Nej, jag menade att det fanns två olika altenativ. Att skjuta honom i armen från början.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Polisen får mycket skit.

Min enda kritik mot dom är att de gör för LITE. De får inte göra någonting innan hela samhället hatar dom, därför tvingas de fokusera på att hålla på göra fartkontroller...

Tycker att vi behöver fler poliser som är berättigade att göra mer. Tre fjärdedelar sitter ju på kontor hela dygnen. Det bör vara tvärtom: en liten liten del av polisen sitter på kontor, medan resten är ute på gatorna.

Enda gången jag vet att poliserna de fakto har använt övevåld var då någon sköt in i folkmassan under göteborgskravallerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Polisen får mycket skit.

Min enda kritik mot dom är att de gör för LITE. De får inte göra någonting innan hela samhället hatar dom, därför tvingas de fokusera på att hålla på göra fartkontroller...

Tycker att vi behöver fler poliser som är berättigade att göra mer. Tre fjärdedelar sitter ju på kontor hela dygnen. Det bör vara tvärtom: en liten liten del av polisen sitter på kontor, medan resten är ute på gatorna.

Enda gången jag vet att poliserna de fakto har använt övevåld var då någon sköt in i folkmassan under göteborgskravallerna.

Precis som du säger så har polisen mycket arbete men för lite befogenheter. Har pratat med många poliser personligen samt även läst över internet vad poliser skriver, många försöker vänta in i det sista med att dra vapen. Det beror just på att folk gärna ser att en polis bli av med jobbet. Tycker om jag ska vara ärlig att alla Sveriges poliser borde gå ut i stejk, så får vi se om polisen kanske uppskattas mer efter de, då folk kanske inser att polisen behövs.

Nu behöver polisen inte dra vapen ofta, och det är väl i och för sig bra, men man ska inte behöva tveka att göra det pga. media heller. Det är ju absurt. In med fler ordningspoliser i samhället, och sluta rekrytera bara invandrare och kvinnor till PHS, vi svenska män är minst lika bra poliser.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som du säger så har polisen mycket arbete men för lite befogenheter. Har pratat med många poliser personligen samt även läst över internet vad poliser skriver, många försöker vänta in i det sista med att dra vapen. Det beror just på att folk gärna ser att en polis bli av med jobbet. Tycker om jag ska vara ärlig att alla Sveriges poliser borde gå ut i stejk, så får vi se om polisen kanske uppskattas mer efter de, då folk kanske inser att polisen behövs.

Var kan man läsa över internet om polisers erfarenheter? Skulle vara intressant :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var kan man läsa över internet om polisers erfarenheter? Skulle vara intressant :D

www.polisman.se

Finns även andra sidor, men dom håller jag inte koll på.

Edit: Angående de här med att skjuta i armen, polisen skjuter ju oftast inte i armen därför de är svårare att träffa, dom är utbildade att skjuta där dom har högst möjlighet att träffa samt där de gör lagom mycket skada och de är i detta fall magen/överkroppen. Sen om man är bra på att skjuta eller om man har möjlighet att skjuta i benet/armen då är de bättre 90 % av fallen då de inte är lika skadligt.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låt mig ta ett annat exempel:

Hannes står ensam kvar och kastar två gatstenar.

Polisen får mycket skit.

Och en gatusten i huvudet även med hjälm känns som ett mygg bett..... kan inte slå en axel ur led eller rent av döda.....

Det största skämtet i svenk nutid är påhittet om övervåld under göteborgskravallerna.

Det var inte en gatusten som kastades mot polis..... det var inte ett varningsskott polisen sköt rätt upp i luften...

Molotov cocktails beslagtogs vid gränsen till danmark.

Det var inte polisen som satte eld på stan....

Ingen demostrant dog..... Jag kommer bara ihåg att en blev skottskadad skjuten i benet..... men kan ju ha fel...

Vilken jävla människa med en pistol i handen hade skjutit på dem som kastade sten mot dem/innebar fara.

om man då inte vänt om och sprungit därifrån vilket polisen inte kan göra......

Tror ju att vilken av er hade avfyrat bra många mer skott och antagligen dödat många fler. om ni nu hade träffat.

JAg tycker att polisen ska ha en eloge (felstavat) för hur dem skötte eutoppmötet.

Alternativet hade vart gummikulor.. men då ska dem fan ha typ MP5:or och tillåtelse att "fire at will".

Det var ju ett klart hot mot demokratin i hela europa. vad man än tycker om politiker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@mr dufus

Visst förekom skottlossning mot polismassorna.

På SVT visade de en polis som riktade ett vapen frammåt, tryckte av, och träffade en lyktstolpe som tre demonstranter sprungit förbi bara sekunden innan.

Kommer dock ihåg fallet då den psyksjuka unge med kniv rusade mot polisen, som avfyrade ETT (om jag inte minns fel) skott mot torso, som, vilket senare visade sig, dödade psykopaten.

Polisen fick en massa skit för det. Why? Han försvarade sig själv, sin kamrat, och den mentalsjukes föräldrar (som ändå hade kallat dit polisen för att de kände sig hotade).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Satt och läste en skvallertidning idag - expressen - och såg en artikel om att poliser trakasserar andra människor, det fick mig att höja på ögonbrynen lite. I lagen står det att man ska göra en rättvis bedöming som journalist och att man varken ska vara för eller emot någon annan, tyvärr fungerar det inte idag. Som journalist har man ett stort förtroende och framförallt makt, en makt som många missbrukar. Jag har dock tappat allt förtroende för journalister i allmänhet - men inte alla!

Här är en artikel där - Ali Salih Rambu - sitter och beklagar sig över att polisen drog vapen då ungarna stod och kastade sten mot polisen, han påstår även att man från polisen har satt i system att slumpvis välja ut folk som man vill göra urinprov på. Att tidningar driver denna form av journalistik är något som förbryllar mig - och många andra. Förstår inte vad Ali får ut av att gå och grina till polisen, skulle jag stå med en brandyxa utanför hans dörr och skrika att jag ska hugga halsen av honom så skulle han antagligen knappa "112" snabbare än FoxtroTs trimmade moped går - det är i det läget polisen borde säga: Nej tyvärr, du gillar inte oss, vi gillar inte dig - nurse yourself!

Jag VET att polisen gör mycket bra saker, men det står det aldrig i tidningen om, jag får aldrig veta om polisen har räddat Peter från att bli skjuten av en våldsam drogpåverkad-person, däremot får jag veta att polisen skjöt GM i benet och att vederbörande nu ligger på sjukhuset - men inte att de räddade Peter från döden.

Just detta är något som står mig extra varmt om hjärtat eftersom att jag ser poliser som något bra, de ser till att samhället inte faller ihop. Ja, det finns många andra exempel. Nydligen förde Adaktusson en debatt mot Janne Josefsson agående Josefssons sätt att föra sk. "Journalistik". I debatten så tog Adaktusson upp att Janne bland annat använder sig av osäkra och opålitliga källor, och nämer saker som egentligen inte borde nämnas. Hela debatten går att se här: http://svt.se/svt/road/Classic/shared/medi...mp;lpos=extra_0

De flesta unga idag har en negativ inställning till polis och rättsväsendet och jag vet att det beror till stor del på media. Men varför vill man måla upp polisen som den kriminella och den kriminella som den osyldiga? Har hört flera "argument" mot poliser såväl som väktare och ordningsvakter där man säger att dem slår oskydliga och man skriker glopord till folk i allmänhet, men det intressanta är att det hörde man från "En kompis" och kompisen hörde i sin tur detta från "sin kompis" och såvidare. Skaffa er en egen uppfattning! Om man nu råkat ut för en otrevlig polis så är inte det ett tecken på att alla är otrevliga/dumma.

Säg att du stöter på en otrevlig brandman på stan, inte tycker du att alla brandmän är otrevliga för det? Men tydligen så är det helt okej att generallisera när det gäller polisen, hur kommer det sig? Kan inte någon rättshaverist här förklara vad det beror på? Det blir ingen rök utan eld brukar man säga, det betyder att något inte startar utan att någon startar det. Polisen går till motangrepp då någon hotar eller gör sig lustig inför dem - vilket är helt befogat.

Sedan finns det ju även rötägg inom polisen. Nu har ni lite att besvara här, och jag hoppas att någon har ändrat sin uppfattning nu!

lol wut?

För det första står det inte någonstans i någon lag att man ska vara neutral och objektiv, snarare tvärtom då vi har Tryckfrihetslagen som låter oss trycka vad vi vill. Journalisterna har ett slags fack som har vissa moraliska ramar de flesta seriösa journalister följer. Men det är fortfarande inte olagligt att skriva vinklade artiklar.

För det andra så kan jag hålla med om att polisen i det tillfället handlade rätt, han kände sig trängd och drog sitt tjänstevapen.

Men jag håller verkligne inte med resten av idioterna här som påstår att man bör skjuta mot bröstkorgen osv. En polis ska bara dra sitt tjänstevapen i yttersta nädfal när dem känner sig trängda och ingen annan lösning finns, och om dem måste skjuta så ska dem skadeskjuta i benet eller liknande, och om det inte får stopp på förövaren ska dem i yttersta gränsfall skjuta mot bröstkorg eller liknande, men endast om polismannens liv eller andras liv är i fara.

Poliser som drar vapen i samband med kravallar som t.ex. i Göteborg är idioter. Kan förstå om en snut blir trängd av flera demonstranter som uppträder hotfullt drar sitt vapen men att dra vapen och skjuta en ungdom på ett tiotals meters avstånd är så jävla äckligt missbruk av polismakt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor