Jump to content

Vidrig journalistik.

SlewME
 Share

Recommended Posts

SlewME: Ja, varför ska jag försöka komma på otippade exempel? Dessutom försvar ju Jacker fortfarande händelsen...

Såhär tycker jag:

Det ska krävas extremt mycket av den enda grupp i samhället som har rätt att bära vapen och döda med det. Man SKA kritisera minsta felsteg i sånna här situationer och folk FÅR inte bli dödade i onödan.

Jag har inte så god koll på den specifika händelsen som tråden handlar om men att polisens handlande granskas tycker jag är något positivt.

Vad sägs om att avväpna polisen helt? :)

Eller göra som i Danmark under kravaller, vi tar bort polisernas sköldar och byggar kravallbilar som vi istället radar upp, det är ju så svårt att ta sig runt bilarna. Skulle inte vilja vara polis i danmark under en kravall.

Om du inte har märkt det redan så är det stenkoll på polisens vapenhandlande, precis det jag försöker komma fram till i mitt första inlägg. Så fort en polis håller handen på vapnet så skrivs det "Polismannen tänkte dra sitt vapen", i USA är det inget speciellt om en polisman helt befogat skjuten en GM i benet. Men här får man inte det, för att du och många andra är rädda för att själv bli utsatta för det(?). Jag vet inte, tycker att det är bra att Sverige i alla fall har ett hyfsat fungerande rättssamhälle.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 56
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Vad sägs om att avväpna polisen helt? :)

Eller göra som i Danmark under kravaller, vi tar bort polisernas sköldar och byggar kravallbilar som vi istället radar upp, det är ju så svårt att ta sig runt bilarna. Skulle inte vilja vara polis i danmark under en kravall.

Om du inte har märkt det redan så är det stenkoll på polisens vapenhandlande, precis det jag försöker komma fram till i mitt första inlägg. Så fort en polis håller handen på vapnet så skrivs det "Polismannen tänkte dra sitt vapen", i USA är det inget speciellt om en polisman helt befogat skjuten en GM i benet. Men här får man inte det, för att du och många andra är rädda för att själv bli utsatta för det(?). Jag vet inte, tycker att det är bra att Sverige i alla fall har ett hyfsat fungerande rättssamhälle.

Ett skott i benet? Det vi har sagt verkar överdrivet är ju att man ska skjuta dödande skott.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SlewME: Ja, varför ska jag försöka komma på otippade exempel? Dessutom försvar ju Jacker fortfarande händelsen...

Såhär tycker jag:

Det ska krävas extremt mycket av den enda grupp i samhället som har rätt att bära vapen och döda med det. Man SKA kritisera minsta felsteg i sånna här situationer och folk FÅR inte bli dödade i onödan.

Jag har inte så god koll på den specifika händelsen som tråden handlar om men att polisens handlande granskas tycker jag är något positivt (fast i detta fall hade kanske journalisten fel)

Du verkar ha missuppfattat min hållning: Jag menar att det kan ha varit befogat, men jag är redo att ändra mig. Jag nekar inte till att polisen har begått och begår felsteg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blir så sur när det hela tiden gnälls på polisen!

Folk är aldrig nöjda och de kan inte ta eget ansvar. Folk på Rosengård står och gnäller och hävdar att anledningen till sitt beteende är att de har fått ta en massa sk*t från polisen!

Det är bara dålig ursäkt så att det finns bara inte. Folk kommer på den ena dåliga anledningen eftere den andra bara för att kunna bete sig illa.

Och först är det gnäll för att Polisen är för passiva och mesiga och sedan när de väl agerar och gör något, då är de för våldsamma.

Ta tex. kravallerna i Göteborg. Där skjuter Polisen en kille efter dagar av terror och det blir ett himmla liv.

Några veckor senare är EU-mötet i Italien, folk skall precis till att börja demonstrerar, då kommer Carabieneri och skjuter ner dem vattenkanoner utan förvarning.

Jag vill inte påstå att det beteendet är rätt men det är bra mycket bättre än det här mesiga handlandet i Sverige.

Sedan är det givet, att det finns rötägg innom polisen, men det är ingen anledning för att bete sig som ett själv.

Jag har själv, oskyldig fått tillbringa 8 timmar i en cell.

Men jag litar ändå fullt och fast på polisen och tycker att de handlar rätt.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här har vi en riktig soffsittare som tittat för mycket på TV. "Sen kan ju polisen snabbt springa fram och slå bort yxan med sin batong." Haha, skaffa lite skinn på näsan innan du yttrar dig, en batong är inte 20 meter lång. Det finns ett avsnitt i Cops där en polis ska gripa en drogpåverkad boxare(tror jag det var) där polisen avfyrar flera skott mot kroppen, men mannan förstätter att slå polismannen, trots flera skott. Tillslut kommer backup.

Kan se om jag hittar den.

Ett till exempel är där åklagare tyckte att en polisman som dragit vapen skulle "satt batongen i framdäcket" för att förövarna inte ska komma undan, vilken värld lever han i? Polismannen fick inte dra vapen samtidigt som han skulle stoppa batongen i däcket när två gravt kriminella stod och tittade. Då skulle han varken haft batong eller vapen att använda.

Jävla stolpskott.

Jag kan inte mycket, men om dom skjuter han i benet och sen går alla på honom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...så har han fortfarande kvar sin yxa.
... Som man slår bort med batongen.

Jag tycker inte att dra ett vapen ska vara det första alternativet under en kravall, vilket då det heller inte är då det skulle vara ganska mycket pangpang då, men heller inte det första alternativet om man är ett gäng poliser och en känner sig pressad eller i en svår situation.

Guns don't kill, people with guns do.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte att dra ett vapen ska vara det första alternativet under en kravall, vilket då det heller inte är då det skulle vara ganska mycket pangpang då, men heller inte det första alternativet om man är ett gäng poliser och en känner sig pressad eller i en svår situation.

Guns don't kill, people with guns do.

Men!!! Din filmtittande parasit! "Bara att slå bort", så enkel är inte verkligheten. Har en psyksjukkille en yxa så tvekar han inte att använda den då polisen närmar sig. En batong är inte 20 meter som jag skrev tidigare. Sluta snacka om saker ni inte vet hur det fungerar.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här har vi den, ett exempel på att skott inte alltid hjälper. http://www.youtube.com/watch?v=wMNRUmmNwHw

Fyra skott, sa du. Han sköt två, bara det ena träffade. Men ändå, det kanske inte alltid hjälper. Fast, igen, ponera att någon hugger vilt omkring sig, polisen skjuter honom i benet. Han kanske blir tokig och svingar vidare, då skjuter man bara en gång till.* "Batonger är inte 20m långa" - nej, vem har påstått det? Är det inte möjligt att vådaskjuta någon till harmlöshet UTAN att döda?

(*Det lät oproffsigt men det är ju sant :) )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett skott i benet? Det vi har sagt verkar överdrivet är ju att man ska skjuta dödande skott.

Om en person håller i en yxa (eller whatever) och utgör direkt livsfara för poliser och/eller civila så SKA polisen skjuta dödande skott. Ett i bröstet, om inte det hjälper så två mot huvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fyra skott, sa du. Han sköt två, bara det ena träffade. Men ändå, det kanske inte alltid hjälper. Fast, igen, ponera att någon hugger vilt omkring sig, polisen skjuter honom i benet. Han kanske blir tokig och svingar vidare, då skjuter man bara en gång till.* "Batonger är inte 20m långa" - nej, vem har påstått det? Är det inte möjligt att vådaskjuta någon till harmlöshet UTAN att döda?

Har aldrig nämnt en siffra på hur många som avfyrades - läs om, läs rätt.

Indrirekt tror ni att en batong är 20 meter då ni säger att man ska slå bort en yxa med en batong, testa det så ska du få se hur lätt det är :(

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

[...]Sen kan ju polisen snabbt springa fram och slå bort yxan med sin batong[...]
Jag kan inte mycket, men om dom skjuter han i benet och sen går alla på honom.
...så har han fortfarande kvar sin yxa.
Men!!! Din filmtittande parasit! "Bara att slå bort", så enkel är inte verkligheten. Har en psyksjukkille en yxa så tvekar han inte att använda den då polisen närmar sig. En batong är inte 20 meter som jag skrev tidigare. Sluta snacka om saker ni inte vet hur det fungerar.

Det var roligt :'(

Sedan är jag inte så insatt i detta med kravallfält och sådanna saker, när och hur är det man sätter in vilka insatstyrkor?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det med dig? Bara för att alla inte kan så mycket som du om sånt så behöver du inte göra personangrepp

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var roligt :'(

Sedan är jag inte så insatt i detta med kravallfält och sådanna saker, när och hur är det man sätter in vilka insatstyrkor?

Ordningspolisen tillkallas till brott som misshandel, bränder och andra förteelser som kan störa ordningen eller annat som kan vara farligt för allmänheten.

Piketen är som en "insatsstyrka" inom storstäderna - Stockholm, Göteborg och Malmö. Piketen tillkallas vid ex. gisslandraman eller vid situationen där ordningspolisen inte räcker till. Ett exempel där piketen kan kallas in är om en person barrikerat sig i en byggnad med ett vapen och vägrar komma ut.

Nationellainsatstyrkan tillkallas vid terrorhot eller liknande situationer. NI operera i hela sverige, tillskillnad från piketen som bara operarar inom storstäderna.

Sedan finns det trafikpoliser, näpo, rkp m.fl.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tre var det faktiskt. :(

Zack: Var det inte två mot bröstet och ett mot huvudet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor