Jump to content

Ny "columbine-massaker" i amerikansk skola idag

The Dude
 Share

Recommended Posts

Fattar inte hur det kan slå ungdomar att göra något såhär jävla idiotiskt. Att ta så många liv.

Bara jag som fattar det?

Person/personerna i fråga mår dåligt, känner troligtvis ett hat mot "alla andra". Lite svårt att förklara, men det har i dessa fall gått så långt att han/de inte längre bryr sej. (Slutar oftast med självmord)

Problemet är inte att vapen är lättillgängliga, det är ett socialt problem som är väldigt svårt att ta tag i.

Jag tror bara att det är en tidsfråga innan det händer i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 126
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Bara jag som fattar det?

Person/personerna i fråga mår dåligt, känner troligtvis ett hat mot "alla andra". Lite svårt att förklara, men det har i dessa fall gått så långt att han/de inte längre bryr sej. (Slutar oftast med självmord)

Problemet är inte att vapen är lättillgängliga, det är ett socialt problem som är väldigt svårt att ta tag i.

Aha, det är du som är Psykologiprofessorn Sven Å Christianson på Aftonbladet.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du hur du skulle kunna fixa fram ett skjutvapen för att eventuell göra ett sånt här dåd?

Nej, inte jag heller.

Om vi hade bott i USA däremot hade kanske våra föräldrar förvarat en revolver i byrålådan som vi utan problem skulle kunna norpa en natt. Det är visst skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du hur du skulle kunna fixa fram ett skjutvapen för att eventuell göra ett sånt här dåd?

Nej, inte jag heller.

Om vi hade bott i USA däremot hade kanske våra föräldrar förvarat en revolver i byrålådan som vi utan problem skulle kunna norpa en natt. Det är visst skillnad.

Nu verkar detta dock vara mer "professionellt"-utfört än att någon hade en mamma och pappa som förvarade en revolver hemma. Killen var sinnessjuk, han hade ett helt magasinband samt en skyddsväst på magen - om man ska tro media. Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att du skrev exakt som professorn på Aftonbladet. :angry:

Ok, hade inte sett det, sa bara vad jag tror, tydligen någon annan som tror som jag.. :ermm:

Gick nästan 11 år i skola på flera olika skolor, olika klasser, träffat så många människor. Vet vad det finns för nötter där ute..

Redigerad av minigun
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu verkar detta dock vara mer "professionellt"-utfört än att någon hade en mamma och pappa som förvarade en revolver hemma. Killen var sinnessjuk, han hade ett helt magasinband samt en skyddsväst på magen - om man ska tro media.

Jag svarade bara på att minigun inte tror att fler vapen ger fler skolskjutningar.

Sköt polisen gärningsmannen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick precis reda på allting och förtår mig verkligen inte på människor som går sånt här. Hemskt.

Min mamma tror att sånt här kan bero på TV- och dator-spel, dock tror jag inte riktigt på den teorin.. För att mörda 30(mer?) människor krävs en hel del, denna människa bär säkert på flera traumatiska minnen och mår nog hemskare än någon kan tänka sig.

Enligt aftonbladet.se var han ute efter sin flickvän som jag tror gjort något vilket blev den sista droppen för denne man. Hans liv blev för hemskt.

Fruktansvärt, vet inte riktigt vad jag ska säga...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha ja. Okej, vi bor i Sverige men det är ändå möjligt för vem som helst att skaffa ett vapen om man verkligen vill.

Dessutom behöver man väl inte ett vapen, man kan ju ta en kniv eller en motorsåg eller en hemgjort bomb.

Vill man mörda så är det inga problem. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha ja. Okej, vi bor i Sverige men det är ändå möjligt för vem som helst att skaffa ett vapen om man verkligen vill.

Dessutom behöver man väl inte ett vapen, man kan ju ta en kniv eller en motorsåg eller en hemgjort bomb.

Vill man mörda så är det inga problem. :angry:

Tror du inte man kan bespara världen många "impulsmord" om man begränsar vapentillgängligheten - att mordbenägenheten hos de flesta avtar om de får det svårare att gräva fram vapen?

Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du inte man kan bespara världen många "impulsmord" om man begräsar vapentillgängligheten - att mordbenägenheten hos de flesta avtar om de får det svårare att gräva fram vapen?

Absolut, men jag tycker inte att man ska förebygga på det sättet. På ett eller annat sätt har man ändå ihjäl sina skolkamrater om man vill.

Nej, gå till roten av problemet istället, vi måste bry oss om varandra, se till att alla har det bra och mår bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut, men jag tycker inte att man ska förebygga på det sättet. På ett eller annat sätt har man ändå ihjäl sina skolkamrater om man vill.

Nej, gå till roten av problemet istället, vi måste bry oss om varandra, se till att alla har det bra och mår bra.

Gå till en psykolog eller skolkurator. Säker på att det hjälper. Vi vill ju inte att du ska börja utöva ditt hat på människor också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tragisk händelse, om man ska tro media har mellan 22 och 32 person dödats. Kan ha varit alltifrån svartsjuka till en psykisk störning som fick killen att göra det. Alltid kul att man i såna här fall inte verkar bry sig nämvärt om hur lätt gärningsmannen kom över vapen, men det är väl för att det är USA. Har för mig att dem ändrade på lagarna för några år sen, så att man måste vänta 3-5 dagar vid vapenköp innan man får ut det.

Det här lär iallfall bli rena julafton för Herr Thompson, som kommer göra allt för att hitta kopplingar till "mördarsimulatorerna" GTA, Bully, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju sorgligt hur lätt man får tag på vapen där borta. En kompis pappa berättade att i vissa stater får man ett gratis vapen utan licenstillstånd, när man öppnar ett bankkonto i vissa banker. Jag vet inte hur pålitlig källa han är, men med tanke på att det är USA så kan det säkert stämma, men kanske inte längre...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor