Jump to content

Spelmusik eller spel och musik?

Maimstream
 Share

Spelmusik.  

48 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Kalejdoskop!

Ja, hur gör ni när ni spelar spel? Låter ni stämningen flöda fritt med hjälp av spelets musik, eller bestämmer ni själva vad ni lyssnar på och stänger av musiken i spelet?

Själv så kör jag blandat, det beror på vad jag spelar. Spelar jag ett MMORPG så kör jag på min egen musik, men om det är något annat jag spelar så får det vara soundtracket/spelmusiken som hängde med spelet.

Ge gärna en motivation till varför ni röstar som ni gör - Jag får något att läsa, och ni får en till post, vi tjänar alla på det!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar spela med spelmusiken, inte separat. Tycker inte man ska importera egna låtar i GTA det första man gör, det förstör rätt ordentligt. Jag har importerat åttiotalsklassiker från VC till VCS, och även andra låtar som passar bra men i huvudsak är det spelens egna musik som gäller.

Däremot lyssnade jag på sido-musik när jag var liten, på den tiden ljudkort var exklusivt. Jag minns att jag spelade Wolfenstein 3D till Metallicas "...And Justice For All", Commander Keen till "My Friend of Misery", Need For Speed 4 eller Porsche till RHCPs "Power of Equality", "87, 87" med Just D till Cannon Fodder (varför minns jag det!?) och en hel del andra låtar. Rätt häftigt att jag kan höra en låt jag inte hört på väldigt länge och sen få en bild avv ett pixelspel i huvudet :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oftast när jag spelar onlinespel sätter jag själv på nåt, spelets musik i onlinespel brukar inte vara lika stämningsfull och kan inte triggas vid rätt tillfällen.

När jag kör singleplayer brukar jag ha originalet på, blir så rörigt när man ska lyssna på dialoger och hänga med i storyn samtidigt som man har skyhög musik på i bakgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv så kör jag blandat, det beror på vad jag spelar. Spelar jag ett MMORPG så kör jag på min egen musik, men om det är något annat jag spelar så får det vara soundtracket/spelmusiken som hängde med spelet.

Så kör jag med, vilket sammanträffande!

Ähum,ska vi träffas vid soptunnan vid den stora gården i slottsområdet? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote: Beror på vad jag spelar.

När jag spelar MMORPG (inte så ofta) så har jag på musik från datorn. Även i bilspel brukar jag ha på egen musik, bilspel har i regel kasst soundtrack. I FPS-spel så blir det oftast ingen musik alls.. inte heller i strategi-spel som Heroes/AoE. Det är bara i GTA som jag lyssnar på soundtracket, som jag kommer på nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag lirade WoW var det oavkortat Winamp som gällde. Jag tröttnade fort på bakgrundsmusiken i WoW, och då var min egen musik perfekt. Dock har jag alltid allt annat ljud på max, så som slag och liknande.

De flesta MMORPG's ute idag har ganska lustig musik, så det är min egna musik som gäller där med, men som sagt. Allt annat ljud är på max, så man hör vad som händer iaf.

Det är i princip bara FPS spel som jag inte har musiken på. Dels för att höra var motståndare är, och för att kunna följa med i storyn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor