Tweak Skrivet 4 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2007 (redigerad) Hej allihopa. Det är så att jag har arbetat om kloning i skolan, och har skrivit ett arbete om detta, på biologin. Då jag vet att många här är kunniga inom detta område, till exempel Henkibojj och The Dude så hoppades jag helt enkelt på att få lite respons på arbetet i stort, saker som kan utvecklas och förtydligas med mera. Inlämningen är imorgon, så jag hoppas de som känner att de skulle kunna hjälpa till på något sätt hinner skriva det ikväll. Notera att arbetet inte får vara större än två sidor, det är därför vissa saker och kortfattade och anledningen till att arbetet inte är större -------------------------------------------------------------- Här kan även kloning diskuteras, mitt arbete kanske inte är alltför superbra men kan väl användas som diskussionsunderlag i viss mån. Så inget gnäll om "Läxhjälp" här inte, för här ska det diskuteras. Kloning.doc Redigerad 4 april, 2007 av Tweak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 4 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2007 (redigerad) Jag skulle ändrat dispositionen lite. Skippa att centrera rubrikerna, skriv huvudrubriken i typ 16 och texten + underrubrikerna i 12 (iofs kanske det är 10 för att få med allting). Man bör undvika frågor i rubriker så att ändra "Vad kan man använda stamcellskloning och terapeutisk kloning till?" till typ "Användningsområden för terapeutisk kloning" kanske är en god idé (stamcellskloning behöver ju inte stå med eftersom det är samma sak som terapeutisk kloning (om man nu förutsätter att stamcellerna används för att läka någon)). Du borde också nämna att vid terapeutisk kloning så tar man stamceller från embryon som max får leva i 14 dagar och sedan dödas de, så någon form av plågeri handlar det inte om i det fallet. Artificiell kloning? Jag trodde man kallade det reproduktiv kloning? Du lägger mycket värderingar i "Olika inställningar till kloning", bara så du vet (men det kanske är tillåtet). Annars hittade jag inga sakfel och det var ett trevligt litet arbete! Redigerad 4 april, 2007 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 4 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2007 Inga radbyten utan nytt stycke. För långa rubriker, missplacerade. För liten brödtext. Huvudrubriken = Rubrik 1 (Alt + 1) Underrubrik = Rubrik 2 (Alt + 2) Underrubrik 2 = Rubrik 3 (Alt + 3) Vad det står i arbetet har jag ingen aning om, men jag har ändrat allt som jag tyckte var fel. Allt är ändrat efter vad vi har lärt oss på Information och layout A, det är alltså inte mina egna påhitt. Kan vara så att någon rubrik blev lite fel nu när jag ändrade. Ser att jag skrivit artificiell kloning på två ställen, men det är inte mitt bekymmer Kloning.doc Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 4 april, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 april, 2007 Jag skulle ändrat dispositionen lite. Skippa att centrera rubrikerna, skriv huvudrubriken i typ 16 och texten + underrubrikerna i 12 (iofs kanske det är 10 för att få med allting). Man bör undvika frågor i rubriker så att ändra "Vad kan man använda stamcellskloning och terapeutisk kloning till?" till typ "Användningsområden för terapeutisk kloning" kanske är en god idé (stamcellskloning behöver ju inte stå med eftersom det är samma sak som terapeutisk kloning (om man nu förutsätter att stamcellerna används för att läka någon)). Du borde också nämna att vid terapeutisk kloning så tar man stamceller från embryon som max får leva i 14 dagar och sedan dödas de, så någon form av plågeri handlar det inte om i det fallet. Artificiell kloning? Jag trodde man kallade det reproduktiv kloning? Du lägger mycket värderingar i "Olika inställningar till kloning", bara så du vet (men det kanske är tillåtet). Annars hittade jag inga sakfel och det var ett trevligt litet arbete! Dålig jag känner mig nu Tack för hjälpen. Artificiell kloning är vad jag har fått lära mig, men du har antagligen rätt. Biologin på NV lär ju överhuvudtaget vara supermycket bättre än den väldigt enkla, på högstadiet. Det är ju väldigt basic liksom. Att jag lägger mycket värderingar och åsikter i "olika inställningar" är en av uppgifterna, så det är nog bra. Att jag har skrivit så pass långa och kanske inte jättesakliga rubriker är just för att jag har fått vissa frågor som ska bli besvarade i arbetet, så jag valde att helt enkelt ta frågorna som rubrik. Det här med dispositionerna är ju just för att få plats med allt, men ska kolla över det ändå. Tack så jättemycket för hjälpen. Vad skulle du sätta för betyg på det? (tänk på att jag går i nian ) Curly: Din version blev fyra sidor.. max två gäller men tack ändå! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 4 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2007 Bagateller: Med hjälp av en eller elektrisk stöt eller kemikalier smälts sedan äggets cytoplasma och den injicerade cellkärnan ihop Mycket märklig mening. får bära på embryot, och slutligenUndvik "och" efter kommatecken. (inte direkt ett fel dock) runtomkring runt omkring Stamceller är unika i våran kroppVåran=talspråk blandade in dem i musfoster, och när Undvik "och" efter kommatecken. fler djur av samma sort, och de får Undvik "och" efter kommatecken. Bra arbete! Trots att jag inte delar dina åsikter (men det hör inte hit). Ser redan fram emot mitt sommarjobb - korrekturläsare. Really! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 4 april, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 april, 2007 Bagateller: Mycket märklig mening. Undvik "och" efter kommatecken. (inte direkt ett fel dock) runt omkring Våran=talspråk Undvik "och" efter kommatecken. Undvik "och" efter kommatecken. Bra arbete! Trots att jag inte delar dina åsikter (men det hör inte hit). Ser redan fram emot mitt sommarjobb - korrekturläsare. Really! Tack både för hjälpen och berömmet, det uppskattas. Fixade allt utom kommatecknena, jag orkade inte det. Väntar bara på The Dudes svar om betyg nu Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 4 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2007 Ser redan fram emot mitt sommarjobb - korrekturläsare. Really! Hur, var, när? Kontakter I guess? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 4 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2007 För ett högstadiearbete skulle jag definitivt ge det Det Fina Betyget, som en engelskalärare brukar uttrycka det Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 4 april, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 april, 2007 För ett högstadiearbete skulle jag definitivt ge det Det Fina Betyget, som en engelskalärare brukar uttrycka det Ah, tack! Tack för all hjälp allihopa, skriver ut det nu och inlämning imorgon. Tusen tack Äh vafan, slänger upp slutgiltliga versionen också. Lagt till lite själv, ändrat det ni påpekade (det mesta iaf) Kloning.doc Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 4 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2007 Att vänsterjustera rubrikerna tar ingen plats, DO IT! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 4 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2007 Hur, var, när? Kontakter I guess? Hehe. Mmm, min kära faster jobbar på ett bokförlag. ^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 4 april, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 april, 2007 Att vänsterjustera rubrikerna tar ingen plats, DO IT! Glömde det. It's done Tack Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
T-Bone Mendez Skrivet 4 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2007 Dom saker som ni rättade Tweak med var ju mer såna saker som är viktiga i ett svenskaarbete, inte om det är biologi. Tweak - Får ni välja att göra ett fint arbete om vad ni vill? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Icicle Skrivet 4 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2007 Hej! Jag ville bara säga att jag tycker ditt arbete var mycket väl genomfört. Jag går också i nian men kan tyvärr inte alls skriva så ordentligt och utförligt som du. Jag säger bara lycka till! (Menar det bara med välvilja.) /Icicle PS. Jag är ny här på forumet och vill gärna knyta lite kontakter nu i början. DS. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 5 april, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 5 april, 2007 Dom saker som ni rättade Tweak med var ju mer såna saker som är viktiga i ett svenskaarbete, inte om det är biologi. Tweak - Får ni välja att göra ett fint arbete om vad ni vill? Nej, det var i biologin. Vi skulle jobba med något inom genteknik, och jag valde kloning. Läraren sa att det det var det svåraste ämnet så vafan På tal om det dom har hjälpt mig med så uppskattas allt, så det är ingen fara. Aldrig dåligt med korrekt språk. Hej! Jag ville bara säga att jag tycker ditt arbete var mycket väl genomfört. Jag går också i nian men kan tyvärr inte alls skriva så ordentligt och utförligt som du. Jag säger bara lycka till! (Menar det bara med välvilja.) /Icicle PS. Jag är ny här på forumet och vill gärna knyta lite kontakter nu i början. DS. Haha, om du inte skulle lagt in det där sista, vilket fick komplimangen att framstå som ett försök att smöra, hade det varit fint Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 5 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2007 (redigerad) Nu har du kanske lämnat in arbetet, men här en i alla fall en bra mall på hur ett dokument kan se ut. Nu blev dock det två rader längre än två sidor, men om du kan korta ned rubrik 2 samt ta bort någon onödig rad jämnas det ut. Jag lade också märke till att du skrev "skall" på vissa ställen, och "ska" på andra. En liten notis bara, inget märkvärdigt men tänk på det i framtiden. EDIT: Glömde: helst ser jag brödtexten i storlek 12, men nu var det ju begränsat. 5.doc Redigerad 5 april, 2007 av samuelszon Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 5 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2007 Nu har du kanske lämnat in arbetet, men här en i alla fall en bra mall på hur ett dokument kan se ut. Nu blev dock det två rader längre än två sidor, men om du kan korta ned rubrik 2 samt ta bort någon onödig rad jämnas det ut. Jag lade också märke till att du skrev "skall" på vissa ställen, och "ska" på andra. En liten notis bara, inget märkvärdigt men tänk på det i framtiden. EDIT: Glömde: helst ser jag brödtexten i storlek 12, men nu var det ju begränsat. Den där mallen var inte imponerande alls. Kanske duger när man går på högstadiet, men vid rapportskrivning på gymnasiet så skulle det där inte accepteras. Nu vet jag att varken du eller Tweak går på gymnasiet, men man kan ju lika gärna göra det ordentligt från början. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 5 april, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 5 april, 2007 Den där mallen var inte imponerande alls. Kanske duger när man går på högstadiet, men vid rapportskrivning på gymnasiet så skulle det där inte accepteras. Nu vet jag att varken du eller Tweak går på gymnasiet, men man kan ju lika gärna göra det ordentligt från början. Nej din var säkert bättre isåfall. Dock förstår jag inte varför du ska påpeka att du föredrar storlek tolv samme, jag var ju tvungen och du skriver att du vet om det.. rätt onödigt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 5 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2007 Lånar tråden, eftersom att jag inte vågar göra en "korrekturläsartråd" och för att han redan har lämna in arbetet. (Döda mig inte Tweak.) Något som bör förbättras? Hur kan jag korta ned den till 3 sidor? Har inte hunnit läsa ingeom själv än så hjälp uppskattas från de som gärna vill läsa, så att jag får höra åsikter från andra synvinklar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 5 april, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 5 april, 2007 Lånar tråden, eftersom att jag inte vågar göra en "korrekturläsartråd" och för att han redan har lämna in arbetet. (Döda mig inte Tweak.) Något som bör förbättras? Hur kan jag korta ned den till 3 sidor? Har inte hunnit läsa ingeom själv än så hjälp uppskattas från de som gärna vill läsa, så att jag får höra åsikter från andra synvinklar. Ja, det är helt okej att du lånar den Läste igenom recensionen, tycker den var superbra Betvivlar att jag kan hjälpa dig med något däremot Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts