okka Skrivet 3 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 3 april, 2007 Hej! Tja! Diskutera! Lek! Må bra! Var nostalgisk! Lucas Arts click-n-play-spel kring 1993. Day of the Tentacle Sam and Max Indiana Jones-spelen The Dig Monkey Island-spelen Full Throttle Finns fler, förstås, men ni förstår poängen. Vilka gillade ni mest? Har ni spelat det? Vad var så underbart egentligen? Och hur bra var inte humorn egentligen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 3 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 3 april, 2007 Åh, kommer ihåg hur man satt timmar in och timmar ut och lirade Monkey Island-spelen. För mig är det nog ett av dom bästa spelet någonsin. You just got to love em' Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 3 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 3 april, 2007 Quote av mig själv i Nostalgitråden. Menar ju såklart Sam & Max! För er som gillar det, ladda ner ScummVM, ett program för alla gamla scumm(Script Creation Utility for Maniac Mansion) spel. Själv har jag lyckats hitta alla LucasArts spel, och det är dom enda som jag tyckt ha vart värda att spela. Finns en del andra, som är gjorda av andra spelutvecklare. Maniac Mansion Indiana Jones (Last Crusade, Fate of Atlantis) LOOM Monkey Island (1, 2, 3) MM: Day of the tentacle Sam & Max Full Throttle The Dig (ScummVM har dock inga spel i sig, så ladda inte ner det om du inte har spelen. ScummVM är bara för att få Ljud/Bild att bli bättre och framför allt att fungera på WinXP) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Troxie Skrivet 3 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 3 april, 2007 Monkey island<3 Spelat all spel minst 4 gånger och funderar på att spela alla minst 4 gånger igen. Roligaste spelen någonsin Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JohnnyH87 Skrivet 4 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2007 Maniac Mansion och uppföljaren Day of the Tentacle är inget man får missa. Underbart sköna spel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 4 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2007 Jag har spelat alla gamla LA-klassiker förutom Loom & The Dig (måste göra det nån gång). Underbara spel! Stämningen, karaktärerna, storyn, musiken.. . Mina favoriter är MI1 och Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 4 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2007 Sam n Max spelade jag när jag var liten, men jag kom bara som mest till stället i grottan där man ska byta kablarnas färger, på nåt sätt. I Vortex, ni vet. Sen spelade jag om det för 1½ år sen och gillade det verkligen, men jag hade nån version utan ljud. Nu när jag nyligen hittat en med ljud, är jag ironiskt nog fast på samma ställe som för tolv år sen! Monkey Island 3: The Curse of MI spelade jag för ett år sen och gillade varenda sekund av det. Bra humor, vacker musik, välbalanserad svårighetsgrad och perfekt röstskådespel. Sjukt bra spel Monkey Island 1 har jag installerat och varvat på PSPn, det var jättefint att ligga i sängen klockan ett på natten och spela bärbart MI Jag har börjat lite smått på MI2 på PSP också, men har inte givit det så himla mycket tid. Däremot gillade jag "How much wood can a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood"-dialogen, det finns fullt av såna Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RadiuZ Skrivet 4 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2007 Monkey Island-spelen är de jag spelar mest av dom spelen, och även den serien som är bäst av dom imo. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 4 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2007 Indy! Fate of Atlantis ligger varmt om hjärtat än idag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 4 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2007 Hmm.. Några hängivna fans håller visst på med att göra en tvåa till Indy: Atlantis http://www.amberfisharts.com/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Solid_X Skrivet 16 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2007 Full Throttle roliga minnen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 16 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2007 Hej! Tja! Diskutera! Lek! Må bra! Var nostalgisk! Lucas Arts click-n-play-spel kring 1993. Day of the Tentacle Sam and Max Indiana Jones-spelen The Dig Monkey Island-spelen Full Throttle Finns fler, förstås, men ni förstår poängen. Vilka gillade ni mest? Har ni spelat det? Vad var så underbart egentligen? Och hur bra var inte humorn egentligen? Måste bara rätta till lite. Klick & Play är ett program där man kan göra spel. Click-and-Point (med variationer) däremot är det ord du letar efter! Denna tråd är ett enda stort sammanträffande då jag senast igår tankade ner ytterligare spel skrivna i SCUMM. Alla är inte av LucasArts, men de håller väl samma klass skulle jag tro (utifrån det jag läst om spelen). //Flight of the Amazon Queen //Indiana Jones and the Fate of Atlantis //Indiana Jones and the Last Crusade //Beneath A Steel Sky //The Feeble Files //Inherit the Earth: Quest for the Orb The Feeble Files är 1.4 GB stort! Rätt mycket för ett SCUMM-spel alltså. Annars har jag spelat Day of the Tentacle och Grim Fandango, och ruvar på alla Monkey Island-spel, Full Throttle och Sam & Max som jag ska spela någon gång. Vad ska man säga? Det jag hittils hunnit spela är helt underbart. Jag är inte intresserad av Loom och The Dig då jag läst att de är oerhört svåra, och jag hatar översvåra äventyrsspel. Övertala mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 16 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2007 (redigerad) Måste bara rätta till lite. Klick & Play är ett program där man kan göra spel. Click-and-Point (med variationer) däremot är det ord du letar efter! Snarare point-and-click isf väl? Det kan bli knepigt annars.. /mvh. Umberto, Överbesserwissermesserschmidt av 3:e graden. //The Feeble Files Det där hade jag aldrig ens hört talas om. Ser att det har fått bra recensioner så det måste jag testa. Redigerad 16 april, 2007 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 16 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2007 Snarare point-and-click isf väl? Det kan bli knepigt annars.. Jag kom på det själv när jag klickade in mig på denna tråd. Jag ser inget fel i att rätta någon. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 16 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2007 Utöver LucasArts scumm spel finns det en hel drös med andra scumm spel. OGCC(Other Game Compatibility Chart) Bargon Attack Beneath a Steel Broken Sword 1: The Shadow of the Templars Broken Sword 2: The Smoking Mirror Flight of the Amazon Queen Future Wars Gobliiins Gobliins 2 Inherit the Earth: Quest for the Orb Simon the Sorcerer 1 Simon the Sorcerer 2 Simon the Sorcerer's Puzzle Pack - D.I.M.P. Simon the Sorcerer's Puzzle Pack - Jumble Simon the Sorcerer's Puzzle Pack - NoPatience Simon the Sorcerer's Puzzle Pack - Swampy Adventures The Feeble Files The Legend of Kyrandia Touche: The Adventures of the Fifth Musketeer Ween: The Prophecy HEGCC(Humongous Entertainment Game Compatibility Chart) Backyard Baseball Backyard Football Backyard Soccer Big Thinkers First Grade Big Thinkers Kindergarten Blue's ABC Time Blue's Birthday Adventure Fatty Bear's Birthday Surprise Fatty Bear's Fun Pack Freddi Fish 1: The Case of the Missing Kelp Seeds Freddi Fish 2: The Case of the Haunted Schoolhouse Freddi Fish 3: The Case of the Stolen Conch Shell Freddi Fish 4: The Case of the Hogfish Rustlers of Briny Gulch Freddi Fish and Luther's Maze Madness Freddi Fish and Luther's Water Worries Let's Explore the Airport with Buzzy Let's Explore the Farm with Buzzy Let's Explore the Jungle with Buzzy Pajama Sam 1: No Need to Hide When It's Dark Outside Pajama Sam 2: Thunder and Lightning Aren't so Frightening Pajama Sam 3: You Are What You Eat From Your Head to Your Feet Pajama Sam's Lost & Found Pajama Sam's Sock Works Putt-Putt Enters the Race Putt-Putt Goes to the Moon Putt-Putt Joins the Circus Putt-Putt Joins the Parade Putt-Putt Saves the Zoo Putt-Putt Travels Through Time Putt-Putt and Pep's Balloon-O-Rama Putt-Putt and Pep's Dog on a Stick Putt-Putt & Fatty Bear's Activity Pack Putt-Putt's Fun Pack SPY Fox 1: Dry Cereal SPY Fox 2: Some Assembly Required SPY Fox 3: Operation Ozone SPY Fox in Cheese Chase SPY Fox in Hold the Mustard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 17 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2007 Utöver LucasArts scumm spel finns det en hel drös med andra scumm spel. Något du kan rekommendera? Gobliiins minns jag att jag försökt få tag på, eftersom det (förr i tiden) var extremt spännande med nya spel. Dessvärre kom vi aldrig av det fallande skeppet i början, så vi var tvugna att avinstallera det. Sen togs det bort, det tog ju hela fem disketter!! Ah, those were the times. När spelens storlek mättes i disketter, jag tror att rekordet var Sam n Max på 12 disketter. Utom Paint Shop Pro 3 eller nåt, det tog kanske 20 men vi krävde disketterna av brorsan för att installera spel på Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts