mr_tobbe Skrivet 30 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2007 ...eller vad man ska göra där. Qué? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2007 Goshaness. Vad gör man för att tjäna in såna där siffror? Det gäller bara att ha lite strategi och förstå vad lärarna kräver för högre betyg och även vara aktiv i detta genom att kräva betygssamtal osv. Något som ingen tänker på på högstadiet (utom mr_tobbe då). Tweak: Detta säger jag inte för att skryta utan snarare beklaga mig: i jämförelse med natur (som var alternativet för dig) så är samhälle MYCKET slappare. Kurser som Matte B C D E, Kemi A B, Fysik A och framför allt Fysik B är inga lätta grejor! Dessutom läser de flesta (jag också) Engelska C precis som på samhälle internationell. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 30 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2007 2: Man blir "kompis" med lärarna. "Kompis", eh? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 30 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2007 (redigerad) "Kompis", eh? Äsch , man får vad man ger... Redigerad 30 mars, 2007 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 30 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2007 (redigerad) Det gäller bara att ha lite strategi och förstå vad lärarna kräver för högre betyg och även vara aktiv i detta genom att kräva betygssamtal osv. Något som ingen tänker på på högstadiet (utom mr_tobbe då). Tweak: Detta säger jag inte för att skryta utan snarare beklaga mig: i jämförelse med natur (som var alternativet för dig) så är samhälle MYCKET slappare. Kurser som Matte B C D E, Kemi A B, Fysik A och framför allt Fysik B är inga lätta grejor! Dessutom läser de flesta (jag också) Engelska C precis som på samhälle internationell. Nej jag vet, men Natur är ju den svåraste linjen men näst efter den brukar internationella klassas. Jag känner också att jag missar lite av NO-delarna men jag ska försöka välja till så mycket matte som möjligt och även Fysik A och B hade jag tänkt mig. Dock har jag ingen koll alls på det är med individuellt val och sånt, plus att jag kom in på fotbollsgymnasiet som jag inte vill gå på. Måste fixa lite med det också. Det jag är bäst på, och tycker är roligast i skolan är engelska och språk överhuvudtaget, så det fick vara det avgörande. Sedan så menar jag inte att du försöker skryta eller något, bara så du vet Vad har du tänkt plugga efter studenten nu? (menar inte att du ska studera vidare dagen efter studenten men ja, du fattar) Redigerad 30 mars, 2007 av Tweak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 30 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2007 Internationell är gaaanska svår, det kan jag medge. Dock ställer de som går linjen ofta väldigt höga krav på sig själva vilket gör många andra ser linjen som svårare än den är. När man t.ex. ska lämna in arbeten i min klass är medel kanske 2-3 sidor, på internationell brukar de ofta lämna in arbeten på minst 5 sidor. Men visst, det är mycket språk (något jag saknar på Handel) och det är en hel del arbete runt FN-dagen och liknande med 'rollspel' och så. Men Internationell är en bra linje helt klart! Tror absolut du kommer trivas där Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sjolander Skrivet 30 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2007 Jag vet inte, vi får veta det den 12 april. Jag sökte byggprogrammet iallafall. Medelpoängen var 210 tror jag. Ganska säker på att jag kommer in. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 30 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2007 Internationell är gaaanska svår, det kan jag medge. Dock ställer de som går linjen ofta väldigt höga krav på sig själva vilket gör många andra ser linjen som svårare än den är. När man t.ex. ska lämna in arbeten i min klass är medel kanske 2-3 sidor, på internationell brukar de ofta lämna in arbeten på minst 5 sidor. Men visst, det är mycket språk (något jag saknar på Handel) och det är en hel del arbete runt FN-dagen och liknande med 'rollspel' och så. Men Internationell är en bra linje helt klart! Tror absolut du kommer trivas där Aw, tack Kan känna nu på högstadiet att det fokuseras lite väl mycket på de lite sämre, att de ska hänga med osv. Ska bli kul att få lite att bita i så att säga, och det där om att internationella kan ha höga krav på sig själva, passar säkert in på mig också. Du går i tvåan nu va? Eller är det trean? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2007 Vad har du tänkt plugga efter studenten nu? (menar inte att du ska studera vidare dagen efter studenten men ja, du fattar) Jag har sökt Civilingenjör: Ekosystemteknik i Lund, antagningspoängen var rätt låga så det ska nog inte bli problem att komma in i alla fall. Tuff skit att börja plugga direkt kanske, men så länge jag inte kommer på en annan super-idé att sysselsätta mig med ett år så är det lika bra att sätta igång. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 30 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2007 Jag har sökt Civilingenjör: Ekosystemteknik i Lund, antagningspoängen var rätt låga så det ska nog inte bli problem att komma in i alla fall. Tuff skit att börja plugga direkt kanske, men så länge jag inte kommer på en annan super-idé att sysselsätta mig med ett år så är det lika bra att sätta igång. Vad har du för poäng? Ges det i en såndär skala där 20 är det högsta? Vad innebär det att vara civilingenjör? Bra koll jag har.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2007 (redigerad) Vad har du för poäng? Ges det i en såndär skala där 20 är det högsta? Vad innebär det att vara civilingenjör? Bra koll jag har.. Det kan vara rätt mycket grejer men det handlar om att utvecka lösningar/produkter och i mitt fall inriktat på miljöfrågor. Men man läser en hel del matte och fysik-ämnen och det känns som en ganska stabil och bred utbildning. Jag vet i ärlighetens namn inte så mycket mer än det själv... Edit: Det ges i en 2,0-gradig skala och jag har väl typ 1,6 DVS lite mer än VG i snitt. På Ekosystemteknik var 1,2 lägst förra året tror jag. Eller nej vad dum jag är, det är Högskoleprovet, det är 20 ja. Och då har jag väl 16 =p Det är fredag, jag är ursäktad Redigerad 30 mars, 2007 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 30 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2007 Aw, tack Kan känna nu på högstadiet att det fokuseras lite väl mycket på de lite sämre, att de ska hänga med osv. Ska bli kul att få lite att bita i så att säga, och det där om att internationella kan ha höga krav på sig själva, passar säkert in på mig också. Du går i tvåan nu va? Eller är det trean? Japp, jag går i tvåan nu. The Dude däremot går i trean. Så jag har ett år kvar på Tullen/Stagg Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 30 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2007 (redigerad) Det kan vara rätt mycket grejer men det handlar om att utvecka lösningar/produkter och i mitt fall inriktat på miljöfrågor. Men man läser en hel del matte och fysik-ämnen och det känns som en ganska stabil och bred utbildning. Jag vet i ärlighetens namn inte så mycket mer än det själv... Edit: Det ges i en 2,0-gradig skala och jag har väl typ 1,6 DVS lite mer än VG i snitt. På Ekosystemteknik var 1,2 lägst förra året tror jag. Eller nej vad dum jag är, det är Högskoleprovet, det är 20 ja. Och då har jag väl 16 =p Det är fredag, jag är ursäktad Jaha, jo jag tänkte väl det. Visste bara att min syster hade 19.8 (ja, fick jag in lite familjeskryt också ) Japp, jag går i tvåan nu. The Dude däremot går i trean. Så jag har ett år kvar på Tullen/Stagg Then I'll see you this autumn Redigerad 30 mars, 2007 av Tweak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2007 Jaha, jo jag tänkte väl det. Visste bara att min syster hade 19.8 (ja, fick jag in lite familjeskryt också ) Then I'll see you this autumn En av mina systrar lyckades faktiskt hamna på 20,0 på NV och får just nu ut ett stipendium för det på 55 000 kr (uppdelat på 11 000 per studieår på högskola). Så visst kan man tjäna på att plugga hårt! Det delas ut varje år till 20,0:are och summan beror på antalet elever som har det, hon hade tur att bara dela det med någon annan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 30 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2007 En av mina systrar lyckades faktiskt hamna på 20,0 på NV och får just nu ut ett stipendium för det på 55 000 kr (uppdelat på 11 000 per studieår på högskola). Så visst kan man tjäna på att plugga hårt! Det delas ut varje år till 20,0:are och summan beror på antalet elever som har det, hon hade tur att bara dela det med någon annan. Aw! Du vinner. Plus att NV är svårare Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 31 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2007 Kom inte in, därför att jag har inte sökt in! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 31 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2007 Sökte in på Samhälle i Malmö. Har inte fått någon medialvärde, då de alltid e slöa när det gäller det. Vafan, har du fått ditt Preliminära gymnasievals svar tillbaka? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 31 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2007 Har sökt till IB (International Baccalaureate) i Bollnäs. Men som Eudoros säger så har inte vi fått reda på nåt alls Skulle gärna vilja se lite hur man ligger till Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
T-Bone Mendez Skrivet 31 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2007 Qué? Öhh va? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 31 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2007 (redigerad) Öhh va? Qué? = Va? Han tyckte nog att det lät en aning knepigt att du sökt till ett program utan att veta vad man gör där. (Vilket det gjorde, ja.) Redigerad 31 mars, 2007 av Eudoros Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts