Jump to content

PS3 vs Xbox 360 prestandamässigt?

Rubber
 Share

Recommended Posts

Hur stor är skillnaden mellan PS3 och Xbox 360 prestandamässigt? Jag tycker inte det borde vara så stor skillnad om man bortser från PS3's bluray, eftersom båda är i samma "generation". Men jag läste att Xbox 360 är något kraftigare i minnet och något mer. Hur ligger det egentligen till?

För om Xbox 360 inte skiljer sig något speciellt kan man nog lika gärna köpa den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 56
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Vad jag har förstått ska Ps3 var bättre på alla sätt (prestanda allso >_<)

Hade det inte varit bättre o fråga i nån av dom äldre trådarna? jaja

Xbox 360 har mer minne än PS3.

512 MiB 700 MHz GDDR3.

10 MiB 500 MHz eDRAM

PS3

256 MiB XDR RAM

256 MiB GDDR3 video-RAM på 700 MHz

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett ett test på IGN där 360 vinner på ett flertal punkter, men var du är för på sidor vet inte jag

Yep, finns ett på gamespot oxå där 360 vinner.

http://www.gamespot.com/features/6162742/index.html

The Xbox 360 had better graphics in almost all the games we examined. The 360's biggest victories were in Madden 07 and Fight Night Round 3, where the differences in texture detail and lighting stood out in our comparison shots. We couldn't capture this in the screenshots, but the Xbox 360 games generally offered better framerates too. We're going to give the PS3 the benefit of the doubt in this initial round since developers might need more time to figure out how to maximize performance from the Cell and the RSX. If you look at the Xbox 360's first Madden game, Madden 06, you'll notice that it doesn't offer very realistic stadium shadows, either. The trouble with buying a console at launch is that you often have to wait for the second or third generation of games for the system to fulfill its potential. The PS3 didn't beat the 360 in this first comparison, but the games do look fine for first-generation titles. The real graphics battle will likely come next year.

Redigerad av Nerheden
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yep, finns ett på gamespot oxå där 360 vinner.

http://www.gamespot.com/features/6162742/index.html

The Xbox 360 had better graphics in almost all the games we examined. The 360's biggest victories were in Madden 07 and Fight Night Round 3, where the differences in texture detail and lighting stood out in our comparison shots. We couldn't capture this in the screenshots, but the Xbox 360 games generally offered better framerates too. We're going to give the PS3 the benefit of the doubt in this initial round since developers might need more time to figure out how to maximize performance from the Cell and the RSX. If you look at the Xbox 360's first Madden game, Madden 06, you'll notice that it doesn't offer very realistic stadium shadows, either. The trouble with buying a console at launch is that you often have to wait for the second or third generation of games for the system to fulfill its potential. The PS3 didn't beat the 360 in this first comparison, but the games do look fine for first-generation titles. The real graphics battle will likely come next year.

Testa igen om 1 år >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Xbox 360 har mer minne än PS3.

512 MiB 700 MHz GDDR3.

10 MiB 500 MHz eDRAM

PS3

256 MiB XDR RAM

256 MiB GDDR3 video-RAM på 700 MHz

Lite mer invecklat än det. 360's minne är delat mellan processorn och grafikkortet, medans det är 256 mb var på PS3. Ett av PS3's minne, det för processorn tror jag, är dessutom på 3,2 Ghz. Finns ännu mer skillnader men det är dessa jag kan på rak arm.

Grafikkortet i 360 ska dessutom vara aningen starkare, men därimot kan Playstations grafikkort unikt arbeta med processorn på ett helt nytt sätt. Ett exempel är att det är möjligt för utvecklare att dumpa AA-arbetet på processorn.

Jag skulle säga att det är upp till utvecklarna att utnyttja varje formats olikheter för att göra det snyggare än det andra, men att PS3 kommer fortsätta utvecklas längre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De första spelen ser alltid sämmre ut. De första XBox 360 spelen var ju inga höjdare precis, grafik mässigt.

PS3 har en massa att erbjuda så länge som spelutvecklarna använder sig av det. PS3 ska vara mycket enklare att göra spel till än PS2. PS2 hade också en massa finurligheter som aldrig användes för det var för svårt att programera spelen. Endast få spel utnytjade det (T ex Jack & Dexter som var helt utan laddningstider) och många av grejorna användes aldrig ens.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Totalt prestanda mässigt. Vinner den "över drivet dyra" konsollen PS3. Men från några andra källor (kommer ej ihåg sidan), sägs det att Xbox är snabbare delvis p.g.a minnet. Det är inte bara konsollens hårdvaro delar som säger konsollen.

Det är nog mest hur alla hårdvaro delar funkar ihop. Te.x vissa Xbox 360 så öppnar inte luckan på dvd:n. Det är inte nåt ALLVARLIGT problem. utan själv luckan är för snabb så att lasern/motor hinner inte dra sig undan och då fastnar luckan i den. ><

Men båda konsollerna kan nog ge sin del av nöjes delen. Är du sugen på multiplay så välj Xbox 360. Är du suga på MÅNG titlar att välja på så välj PS3.

Personligen äger jag en Xbox 360 med Xbox Live. Det är då Underbart!!!!

|

|

|

\/

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, är du sugen på Multiplay så ska man nog ta PS3. Där spelar man gratis medans på XBox 360 så måste man betala 600 kr om året för att kunna spela multiplayer.

Så igentligen är det väl om du vill köpa en billig maskin och betala 600kr om året eller köpa en dyr och slippa betala 600kr om året.

Vill man ha en lyxig multimedia maskin så ska man deffinitivt välja PS3 som dessutom är ljudlös.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, är du sugen på Multiplay så ska man nog ta PS3. Där spelar man gratis medans på XBox 360 så måste man betala 600 kr om året för att kunna spela multiplayer.

Så igentligen är det väl om du vill köpa en billig maskin och betala 600kr om året eller köpa en dyr och slippa betala 600kr om året.

Vill man ha en lyxig multimedia maskin så ska man deffinitivt välja PS3 som dessutom är ljudlös.

Men herregud. Xbox live är väldigt mycket mer avancerat än PS3ans onlinemöjligheter. Sen så måste du även sitta och betala för live i över 5 år innan då kommer upp i vad PS3an kostar vid köp.

Som multimediamaskin är dock PS3an ett klart bättre val än 360, pga att den är tystare och har blu-ray.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Noes, 50:- i månaden. Blir fortfarande en jäkla massa månader innan man kommer upp i PS3:ans nypris och när man väl gjort det står antagligen nästa generation på tröskeln.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Xbox 360 har lite mer multimedia stöd än PS3.

Och Jag fattar inta varför alla tror att Blue-ray är bäst. visst den rymme väldigt mycket jämnfört med en vanlig DVD. MEN den har sämre kvailte. Alltså pajar lättare, Håller inte lika länga och så var det en till sak, som jag glömt. :)

Alle090 och gänget: Ge fan i att särskriva.

Skaffa ett LIV.....

Länk till kommentar
Dela på andra sidor