Jump to content

Min CD-läsare åker ut ideligen!

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Tjenare. Har problem med min CD-läsare, "Samsung CD-R/RW SW-248F". Utan att jag har program igång som har något med skivläsning att göra, åker släden ut hela tiden. Jag har provat att inaktivera och aktivera igen, och att starta om datorn emellanåt. Jag vet inte vad som kan orsaka problemet, men det är inte något jag kan påverka själv. Om jag sitter i ett annat rum kan jag höra släden åka ut, trots att inga program är uppe eller någon annan sitter vid datorn. Vad kan vara problemet? :)

Ett annat problem jag har gäller Nero. Jag plockar ihop ett brännarprojekt som jag vill bränna ut på min DVD-brännare (Pioneer DVD-RW DVD-111D), men när jag trycker "Burn" står det bara att "Drive is in use by another application" och släden spottas ut. Vad kan vara lösningen på detta då? Jag har inga andra program igång och Daemon är avstängt. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare. Har problem med min CD-läsare, "Samsung CD-R/RW SW-248F". Utan att jag har program igång som har något med skivläsning att göra, åker släden ut hela tiden. Jag har provat att inaktivera och aktivera igen, och att starta om datorn emellanåt. Jag vet inte vad som kan orsaka problemet, men det är inte något jag kan påverka själv. Om jag sitter i ett annat rum kan jag höra släden åka ut, trots att inga program är uppe eller någon annan sitter vid datorn. Vad kan vara problemet? :)

Ett annat problem jag har gäller Nero. Jag plockar ihop ett brännarprojekt som jag vill bränna ut på min DVD-brännare (Pioneer DVD-RW DVD-111D), men när jag trycker "Burn" står det bara att "Drive is in use by another application" och släden spottas ut. Vad kan vara lösningen på detta då? Jag har inga andra program igång och Daemon är avstängt. :lol:

Virus/spyeware?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja fast reply är älskvärt.

On topic: Det första jag tänkte när jag läste titeln var att Daemon tools hade fuckad. Men det är nog som RavenE säger. Har hört talas om det där viruset. Onödigt är väl ordet. Men det är väl det som är själva meningen med hela grejen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Tack för svaren, speciellt Foo som aldrig tycks kunna föreslå annat.

Ärrtvå, jag kollade igenom listan och såg inget jag tror har med saken att göra. Däremot är det en hel del Logitech-skit som tar minne för mig trots att kameran är urkopplad, kan man neka ett program att starta? Logitech, telefon-PCsuites, Saitek och iTunes är program jag sällan vill installera eftersom de alltid lägger sig i minnet och slöar ner uppstart, avstängning och hela systemet när det är i drift.

Siana, jag har inaktiverat, startat om och aktiverat. Vad jag minns har jag också avinstallerat och installerat igen, tror jag...

Det mest akuta problemet är inte att den åker ut, utan jag vill kunna backupa saker på min hårddisk med Nero, men det säger alltid att det är "in use by another application" - vilket jag tror har med skivutspottning att göra. Det händer inte ofta, men jag kan verkligen aldrig bränna...

EDIT: Förresten är det ju olika maskiner som har olika problem, de kanske är oberoende av varann istället? Det är CD-läsaren som åker ut, men DVD-brännaren som vägrar bränna.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT: Förresten är det ju olika maskiner som har olika problem, de kanske är oberoende av varann istället? Det är CD-läsaren som åker ut, men DVD-brännaren som vägrar bränna.

Alltså här kommer jag som inte kan så värst mycket.

Men eftersom du skriver att det står "Drive is in use by another application" så får jag uppfattningen av att Nero på något sätt tror att du vill använda den vanliga cd-läsaren till att bränna?

Ger det dig någon ny infallsvinkel?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Nja, jag har ju sagt åt Nero vilken station jag vill använda, och då borde det ju stämma. Däremot kan det hända att nån skit ligger i processer, trots att jag själv inte använder dem. Jag gick igenom listan igår och då såg jag inget som borde ha med skivstationerna att göra, men jag kan ju testa att (när jag kommer hem) stänga alla oviktiga processer så bara vitala saker är kvar. Betvivlar att det kommer funka, dock. (:!!!:)

Tack Kebab, det där kommer spara mig en massa RAM (:!!!:) Logitech, fuck you (:!!!:)

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor