the-copy Skrivet 16 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2007 (redigerad) För ett tag sen så vart jag irriterad på att ha alla min tabs i txtdokument för att slippa gå in på internet för att få tag på dem, så jag började på ett litet program som jag sedan kallade för TabSave. Jag har nu kommit lite längre och det har utvecklats som enligt mig uppfyller kraven för release. Dock så vill jag ha lite konstruktiv kritik på programmet eftersom det alltid är trevligt att kunna förbättra sig. Programmet fungerar på så vis att du har en lista med låtarna indelade i grupper enligt artisternas namn. Screenshot: (gammalt screenshot) Programmet erbjuder också en ackordlista(chord chart) i vilken du kan spara ackord. Ackord som följer med är A,B,C,D,E,F,G och alla dessa i moll. Jag har också bjudit på Over the Hills and Far Away. Värt att notera att ni måste ha Microsoft .NET2.0 installerat för att kunna köra programmet. Har ni vista är det inget ni behöver oroa er för, men om ni är osäker och får ett felmedelande då ni startar finns det att tillgå här. *** Download beta 4: http://ww2.beffo.se/upload/pic~/o3edlep72h.zip Download beta 4.1: http://ww2.beffo.se/upload/pic~/aiLwFheyPGp1.zip Download beta 4.2 http://hem.bredband.net/b512365/tabsave0.4.2_Release.zip Download beta 4.3 http://hem.bredband.net/b512365/tabsave0.4.3_Release.zip Jag har också knåpat ihop en GRYM hemsida http://hem.bredband.net/b512365/ +Save tabs under artists name +Automatic scroll +Check for new versions and download it with just one click +Autostart in tray +Access tabs fast through trayicon +Add tab fast through trayicon +Store chords with the chord chart +Tiny filesize, only 372KB! +Virus and malware free +Includes Over the Hills and Far Away tab, made by Led Zeppelin +No installer ps. Försvinner filerna från beffo efter en viss tidsperiod? Redigerad 3 november, 2007 av the-copy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 16 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2007 Verkar ju faktiskt jävligt läckert. Bra intiativ! Är det så att du kopierar och klistrar in tabsen där eller? Vore fräsigt med en funktion där man kan göra egna tabs också. Sätta ut vart fingrarna skall vara, alltså. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 17 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2007 Kan nog bli användbart om jag bestämmer mig för att lämna Guitar Pro någon gång. Tankar i vilket fall, tackar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 17 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2007 Verkar ju faktiskt jävligt läckert. Bra intiativ! Är det så att du kopierar och klistrar in tabsen där eller? Vore fräsigt med en funktion där man kan göra egna tabs också. Sätta ut vart fingrarna skall vara, alltså. Hur menar du? Du kan ju lägga till tabsen som du vill R2D2: ^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 17 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2007 Alltså om man kan använda ungefär "New Tab" och välja mellan ett blankt blad, där du kan klistra in din tab som du har kopierat från någon tabsida, eller om man kan välja och göra en egen. Då kommer en gitarrhals upp där du kan klicka på banden var du vill ha tonerna. Så. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 17 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2007 Alltså om man kan använda ungefär "New Tab" och välja mellan ett blankt blad, där du kan klistra in din tab som du har kopierat från någon tabsida, eller om man kan välja och göra en egen. Då kommer en gitarrhals upp där du kan klicka på banden var du vill ha tonerna. Så. Nej, så är det inte. Men kan ju försöka implentera det, dock är det nog ganksa komplicerat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 17 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2007 Nej, så är det inte. Men kan ju försöka implentera det, dock är det nog ganksa komplicerat. En som bara har standardstämning kan väl vara ett bra projekt? Att ha alternativa stämningar däremot kan nog bli jobbigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 18 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2007 En som bara har standardstämning kan väl vara ett bra projekt? Att ha alternativa stämningar däremot kan nog bli jobbigt. Menar du att den ska kunna spela upp tabsen sen? Jobbigt att spela in 132 olika toner från gitarren Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 18 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2007 Menar du att den ska kunna spela upp tabsen sen? Jobbigt att spela in 132 olika toner från gitarren Det behövs ju egentligen inte. Gitarren har man ju i knät samtidigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 18 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2007 Det behövs ju egentligen inte. Gitarren har man ju i knät samtidigt. Hur menar du då att det skulle bli jobbigt med olika stämningar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 18 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2007 Hur menar du då att det skulle bli jobbigt med olika stämningar? Då kan du ju inte bara ha en array/något med alla noter utan då måste du ju räkna ut från vilken stämning man har, vilken ton som är på just det bandet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 18 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2007 Då kan du ju inte bara ha en array/något med alla noter utan då måste du ju räkna ut från vilken stämning man har, vilken ton som är på just det bandet. Förstår inte riktigt hur du menar. Det spelar ju ingen roll eftersom att om det står att man ska ta band 4 på lägsta strängen så är ju det band 4 oavsett vilken stämning man har valt. Band 4 lägste stäng i en stämning kanske inte representeras av nån annan ton i normal/annan stämning. Om du förstår vad jag menar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 18 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2007 Förstår inte riktigt hur du menar. Det spelar ju ingen roll eftersom att om det står att man ska ta band 4 på lägsta strängen så är ju det band 4 oavsett vilken stämning man har valt. Band 4 lägste stäng i en stämning kanske inte representeras av nån annan ton i normal/annan stämning. Om du förstår vad jag menar Det har du rätt i. Jag tänkte nog inte riktigt. Eller så tänkte jag på samma funktion i Guitar Pro 5, där man samtidigt ser vilken ton det är. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 7 april, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 april, 2007 Tänkte bara säga att jag har laggt upp senaste builden med en kritisk bug* fixad och en lite mer oviktig men störande**. Det är bara en binär, utan readme eller databas. Så det funkar inte utan att du har den tidigare på datorn redan. Byt bara ut den tidigare filen mot denna så ska det fungera fint sen. *: Sparprocessen falerade pga ett citationstecken i frågan. (detta hände endast i fall med ett citationstecken i taben) **: Programmet spottade ut ett error vid upstart vilket berodde på att man stängde av programmet minimerat innan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Chilli_13 Skrivet 13 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 april, 2007 Kom ihåg denna topic nu närjag kom och tänka på en sak som kanske skulle kunna vara användbart i ett sånt här program. Om du kollar på Ultimate-guitar.com. så finns det om du går in på en låt så finns det längst ut till vänster en ruta med namn auto-scroll, som scrollar åt dig i ett tempo du betsämmer själv. Kolla får du se... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 14 april, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 april, 2007 Kom ihåg denna topic nu närjag kom och tänka på en sak som kanske skulle kunna vara användbart i ett sånt här program. Om du kollar på Ultimate-guitar.com. så finns det om du går in på en låt så finns det längst ut till vänster en ruta med namn auto-scroll, som scrollar åt dig i ett tempo du betsämmer själv. Kolla får du se... Det kommer i nästa version! Tack för tippset! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Chilli_13 Skrivet 14 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 april, 2007 Det kommer i nästa version! Tack för tippset! Varsågod, tankar när nästa version kommer... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 19 april, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 april, 2007 (redigerad) Tänkte bara säga att utvecklingen är nerlagd då jag har slavrat bort källkoden till programmet och har bara en äldre version av den kvar. Skickar den gärna till någon som vill fortsätta att utveckla. Värt att nämna är att denna person måste bygga om hela sparning/inläsnings-grejen Redigerad 19 april, 2007 av the-copy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Colan K Skrivet 19 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2007 Intressant. Tanke på man sitter med en gitarr här Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 20 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 Tänkte bara säga att utvecklingen är nerlagd då jag har slavrat bort källkoden till programmet och har bara en äldre version av den kvar. Skickar den gärna till någon som vill fortsätta att utveckla. Värt att nämna är att denna person måste bygga om hela sparning/inläsnings-grejen Jag kan ta koden bara för att studera. Tror att du har mig på msn men inte tvärtom. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts