Jump to content

Lemmings, Worms och GTA

Henkibojj
 Share

Vilken spelserie föredrar du?  

33 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jag skapar en ny tråd istället för att fråga i andra mer officiella trådar, för jag antar att det kan bli en hel del diskussion.

Hur många versioner av Worms och Lemmings finns det? Jag kan jämföra med GTA hur jag menar.

Jag pratar om samtliga versioner, alltså till alla konsoller och inklusive eventuella addons. Jag kan ha en del fel i listan, men konceptet framgår ju ändå. Ni får gärna rätta, jag vill veta om GTA också!

2* GTA 1 (PSX och PC)

2* GTA:London (PSX och PC)

3* GTA 2 (PSX, PC, GBA)

1* GTA Advance (GBA)

3* GTA III (PC, PS2, Xbox)

3* GTA:VC (PC, PS2, Xbox)

3* GTA:SA (PC, PS2, Xbox)

2* GTA:LCS (PSP, PS2)

2* GTA:VCS (PSP, PS2)

Totalt: 21 st. på ett ungefär iallafall, med viss reglering. Men till Worms och Lemmings är det svårt att göra listor, för de skickar ut så jäkla många. Lemmings har flertalet original, jättegamla julpaket (de ska också räknas, för jag vet att de hade unika banor) och nyversioner... man drunknar ju i dem.

Worms och Lemmings på wikipedia. Det förklarar ju en del, men det listas ju bara antalet spel och inte till vilka konsoller det släppts. Som bekant finns det ju fler skillnader på gamla (Amiga, etc) spel än på dagens PS2/Xbox/PC-versioner. Numera släpps oftast exakta kopior till de olika konsollerna, ibland med någon futtig förändring som att ett träd inte finns på ett visst ställe (utanför Ryders ställe i SA), eller att ett visst vapen är borttaget (tårgas, VC), men till de gamla konsollerna Amiga, SNES, NES och Atari var det enorma skillnader, allt som oftast.

Även om Wikipedialänkarna kanske tycks fullständigt klara för er, så tycker inte jag att de är det. Kolla portarna till Lemmings, till exempel:

Known ports include: 3DO, Acorn Archimedes, Amstrad CPC, Apple IIGS, Arcade (prototype only), Atari Lynx, Atari ST, Commodore 64, Commodore Amiga CD32, Commodore CDTV, DHTML, MS-DOS, Hewlett-Packard HP-48 series, Macintosh, Mobile phone, Nintendo Famicom (NES), Nintendo Game Boy, Nintendo Game Boy Color, Nintendo Super Famicom (Super NES), Nintendo DS, OS/2 (demo only), Palm, Philips CD-i, SAM Coupé, Sega Game Gear, Sega Master System, Sega Mega Drive, Sinclair Spectrum, PlayStation, PlayStation 2, Playstation 3, PlayStation Portable, TI-82, TI-83 plus, TI-89, TI-92, UIQ, and Windows.

Hjälp mig! :)

Hmm, och dessutom kom jag på att jag slänger in en poll också, då blir det mer populärt :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Null vote. Har ingen aning om vad Lemmings eller Worms är för nåt, aldrig spelat.

Angående GTA-spelen du har där, GTA 1 finns även till Gameboy Color, GTA III till Gameboy Advance och GTA 2 till Dreamcast och Gameboy Color, inte till Advance. Och med PSX så måste du väl mena Playstation 1?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Null vote. Har ingen aning om vad Lemmings eller Worms är för nåt, aldrig spelat.

Angående GTA-spelen du har där, GTA 1 finns även till Gameboy Color, GTA III till Gameboy Advance och GTA 2 till Dreamcast och Gameboy Color, inte till Advance. Och med PSX så måste du väl mena Playstation 1?

Ah, tack för tipsen! Jag har alltid sagt PS1 tills jag bara fick fram resultat med förkortningen PSX, och sen dess har jag i princip bara sett förkortningen PSX, inte PS1 som jag från början trodde att det var :) (Och fortfarande är..?)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, tack för tipsen! Jag har alltid sagt PS1 tills jag bara fick fram resultat med förkortningen PSX, och sen dess har jag i princip bara sett förkortningen PSX, inte PS1 som jag från början trodde att det var :) (Och fortfarande är..?)

Nej, PS1 och PSX är inte samma sak.

PSX är det officiella namnet på en mediaenhet tillverkad av det japanska företaget Sony bestående av en kombination av en Playstation 2 och en video med hårddisk. Enheten släpptes i Japan år 2003 och planerades att lanseras i USA och Europa men dessa planer skrotades p.g.a. den dåliga försäljningen.

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffade precis Worms på XBox 360 Arcade.

Jättekul som alltid! :)

Men för 120 kr blev jag också besviken på vissa punkter:

-Man kan bara skapa 4 Team (Skapa Team är för mig en av de roligaste delarna och jag kan sitta i timmar och hitta på nya Team)

-Banorna är väldigt små (Ca hälften så små som i de classiska Worms spelen)

-Man kan bara välja mellan 3 bakgrunder till banorna

-Worms kan bara tala Engelska, 2 sorters Franska, Spanska, Tyska och Italienska

-Inställningarna inför macherna är sämre. Man kan inte t ex fixa så att 2 team är med i samma lag.

-Ingen Holy Handgrenade B)

Jag hade väntat mig mer för de pengarna. Visst, de har lovat nerladdningsbart matrial vilket jag hopps blir gratis men man känner sig en aning lurad.

Men Worms är fortfarande Worms. Man har jättekul (Även om nakdelarna får en att tröttna snabbare) och det är klart spelbart.

Självklart så skapade jag det klassiska Silencer Teamet med Fossil, Boggy B och Spadge samt min Crusader. B)

Och som fiende så är det, som alltid, SS med Hitler, Bengtsson (Från Rederiet), Marta och Gruber. :D

Sedan gjorde jag ett Bad Ass Team med Chuck Norris, Zeb MaCahan, Sly Rambo och Schwarzenegger. :wub:

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jättekul som alltid! :P

-Man kan bara skapa 4 Team (Skapa Team är för mig en av de roligaste delarna och jag kan sitta i timmar och hitta på nya Team)

-Inställningarna inför macherna är sämre. Man kan inte t ex fixa så att 2 team är med i samma lag.

-Ingen Holy Handgrenade :(

Det låter som att allt som gör Worms till Worms har bantats bort i 360-versionen, det låter inte nåt vidare :wub:

Jag får testa det där med flera lag som samarbetar, alltså 2 Human vc 2 CPU. Det borde finnas med, men jag har inte tänkt på det.

Vad är skillnaden mellan Worms 2-generationens alla spel? (Worms 2, Armageddon, World Party och... om det fanns nån mer. Sitter i skolan och har bråttom (w00t) )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Störtsta skillnaden är väl vapnen. Alla spelen har bättre och bättre vapen.

XBox 360 versionen har typ bara med de vapnena från första spelet. 30 st. Orsaken till det säger de är för att spelet är tänkt att spelas över XBox Live och för stora vapen kunde bli för orättvist.

Man kan inte välja en annan mask när man spelar utan som i första Woprms så måste man spela med den man får.

Grafiskt så är det likadant, bakgrunderna är lite snyggare. Kontrollen är detsamma.

Så att ingen missuppfattar, man kan fortfarande bestämma vilka vapen man ska ha när man spelar, bestämma namnen på maskarna, hur långa rundorna ska vara, hur lång tid man har på sig osv. Det är de inställningarna man brukar kunna göra när man startar spelet som man inte kan längre. T ex bestämma hur många maskar man har i laget, handikap, team arbete osv.

Jag har kollat upp och nya röstpaket liksom nya motiv till kartorna kommer släppas som nerlddat matrial lite senare. Men jag tycker ändå att 3 motiv är snålt.

Vapen kommer de inte släppa nya för de anser det skulle vara orättvist om man spelade på XBox Live och en hade ett vapen som en annan inte hade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jättekul som alltid! (:!!!:)

-Ingen Holy Handgrenade :)

Jag hade väntat mig mer för de pengarna. Visst, de har lovat nerladdningsbart matrial vilket jag hopps blir gratis men man känner sig en aning lurad.

Men Worms är fortfarande Worms. Man har jättekul (Även om nakdelarna får en att tröttna snabbare) och det är klart spelbart.

Självklart så skapade jag det klassiska Silencer Teamet med Fossil, Boggy B och Spadge samt min Crusader. :(

Och som fiende så är det, som alltid, SS med Hitler, Bengtsson (Från Rederiet), Marta och Gruber. (:!!!:)

Sedan gjorde jag ett Bad Ass Team med Chuck Norris, Zeb MaCahan, Sly Rambo och Schwarzenegger. ;)

Hmm, kanske inget att skaffa. Worms World Party för samma prislapp är ju helt klart prisvärdare. En röst för varje land är ju liksom det bästa med spelet. (:!!!:)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor