Jump to content

Spelnostalgi

VickeX
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 61
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Bilder

Typ du, eftersom han heter Max och inte Jack... :)

Edit: Blandade du möjligtvis ihop det med Buster Poindexter - Hit The Road Jack?

Menar ju såklart Sam & Max!

För er som gillar det, ladda ner ScummVM, ett program för alla gamla scumm(Script Creation Utility for Maniac Mansion) spel.

Själv har jag lyckats hitta alla LucasArts spel, och det är dom enda som jag tyckt ha vart värda att spela. Finns en del andra, som är gjorda av andra spelutvecklare.

Maniac Mansion

Indiana Jones (Last Crusade, Fate of Atlantis)

LOOM

Monkey Island (1, 2, 3)

MM: Day of the tentacle

Sam & Max

Full Throttle

The Dig

(ScummVM har dock inga spel i sig, så ladda inte ner det om du inte har spelen. ScummVM är bara för att få Ljud/Bild att bli bättre och framför allt att fungera på WinXP)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Menar ju såklart Sam & Max!

För er som gillar det, ladda ner ScummVM, ett program för alla gamla scumm(Script Creation Utility for Maniac Mansion) spel.

Själv har jag lyckats hitta alla LucasArts spel, och det är dom enda som jag tyckt ha vart värda att spela. Finns en del andra, som är gjorda av andra spelutvecklare.

Maniac Mansion

LOOM

Monkey Island (1, 2, 3)

Sam & Max

Full Throttle

The Dig

(ScummVM har dock inga spel i sig, så ladda inte ner det om du inte har spelen. ScummVM är bara för att få Ljud/Bild att bli bättre och framför allt att fungera på WinXP)

Tack för tipset, alltid velat spela LucasArts spel som jag bara läst/hört rykten om. Ska genast ta mig en titt :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det första spelet som jag minns är ett spel till våran gamla Macintosh, som gick ut på att man från en helikopter (den var längst upp på skärmen och man styrde den med musen), skulle släppa ner en människa som skulle landa i ett hölass som en bonde på marken körde runt på ett flak.

Har ingen aning om vad det hette, men grymt kul var det! :)

---

..annars körde jag mycket Jazz Jackrabbit som liten.

jazz3_858304_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sådana här gammla spel, är de inte lagliga att ladda ner?

Om nej, vart menar de att man skall köpa dem? Skulle gärna vilja få tag i en hel del av de där gammla klassikerna.

eBay. Men skit samma. Googla på abandonware för en massa gamla spel. :P

Underground-gamer.com är en bra tracker för gamla spel, finns en del obskyrt att fynda, som roms till Virtual Boy t.ex. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

eBay. Men skit samma. Googla på abandonware för en massa gamla spel. :lol:

Underground-gamer.com är en bra tracker för gamla spel, finns en del obskyrt att fynda, som roms till Virtual Boy t.ex. :)

Håller helt med. Om ett spel inte har släppts för gratis nedladdning så är det fortfarande olagligt att ladda ner, men om spelet i säga inte har kunnat köpas på 10 år så är det inte mer än rätt att ladda ner det. För dom som ligger uppe på auktionssidor kostar 10/100/1000x mer än dom gjorde då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag tänker på spelnostalgi tänker jag direkt på ett Nintendo 8-Bit.

Kommer särskilt ihåg Megaman, vet inte hur många versioner det kom, men jag har kvar 1,2 & 3 iaf...

Nintendo 8-Bit :)

Plockade fram min gamla konsoll för inte allt för längesedan, köpte mig en ny connector och drog igång, var som nytt..

Kontrollerna kan man ju kanske diskutera, äckligare känsla får man leta efter :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag tänker på spelnostalgi tänker jag direkt på ett Nintendo 8-Bit.

Kommer särskilt ihåg Megaman, vet inte hur många versioner det kom, men jag har kvar 1,2 & 3 iaf...

Nintendo 8-Bit :)

Plockade fram min gamla konsoll för inte allt för längesedan, köpte mig en ny connector och drog igång, var som nytt..

Kontrollerna kan man ju kanske diskutera, äckligare känsla får man leta efter :lol:

Det kallas faktiskt NES, "Nintendo 8-bit" är en svenskpåhittad semi-term för NES (edit: Game Boy är också 8-bit och utvecklad av Nintendo) :'(

Redigerad av skribb
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Maniac Mansion

Monkey Island (1, 2, 3)

Sam & Max

Full Throttle

:):lol:

----

Umbertos Nostalgiska spellista pt 1.

Settlers 2

Foto_Battle_Chess_858480_1.jpg Battle Chess

sonic2_858480_2.jpgSonic The Hedgehog 2

img1_858480_3.gif Transport Tycoon

497-1_858480_4.jpg Leisure Suit Larry In the Land of the Lounge Lizards

themehosptialpic2_858480_5.jpg Theme Hospital

fallout3_858480_6.jpgFallout

15196_3-550-700-1_858480_7.jpg Kings Quest VII

ra1_858480_8.jpg Red Alert

(ingen inbördes ordning)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ååh, Battle Chess. Nu vet jag äntligen vad det heter. :lol:

Så jävla ballt spel alltså.

Hehe. Det var det första datorspelet jag spelade vill jag minnas. :lol:

Jag skulle installera det men det laggade cpapa=(

Dags att uppgradera 386an eh, Senõr?

Nah, men XP har ju aldrig varit riktigt kompatibelt med gamla spel. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor