Mr_Dufus Skrivet 13 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 (redigerad) Finns det någon som lirar rpg här? denna underbara spelform som framanar så mycket skratt Lirar Mest KULT och EON Vad lirar ni och är någon SPL Redigerad 13 mars, 2007 av Mr_Dufus Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 13 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 Själv spelar jag Eon, har en karaktär som jag lirat med ett tag som är kung i Consaber. Vi brukar byta spelledare varje gång vi träffas, så det blir nya uppdrag etc. Spelat Eon sen jag var ca 11-12 år gammal. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr_Dufus Skrivet 13 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 Speledar i Eon.. men har inte gjort det allt för länge.. så har inte kommit in i den rollen så bra... Inga bra tips att ge? Har en grym speledare i Kult och även en annan polare som e extremt grym SPL. Men e tyvär inte med allt för ofta. har ni fått några grymma fummel? det e ju de som är roligast Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 13 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 (redigerad) Speledar i Eon.. men har inte gjort det allt för länge.. så har inte kommit in i den rollen så bra... Inga bra tips att ge? Var lugn, lyssna på vad spelarna säger, säg åt dom om dom pratar i mun på varandra... ..finns ju en del i Eon boken där det står om hur en bra spelledare ska vara. Redigerad 13 mars, 2007 av Marky Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr_Dufus Skrivet 13 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 Jo.. har läst igenom det några gånger men mycket e ju sånt man lär sig med tiden Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JSHC Skrivet 13 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 Snackar vi brädspel eller spel på internet här? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr_Dufus Skrivet 13 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 jag snackar roll spel med karaktärs papper och tärningar.. inga brädor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 13 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 jag snackar roll spel med karaktärs papper och tärningar.. inga brädor. Du borde då använda termen PnP (Pen 'n Paper) eftersom RPG då syftar på datorrollspel... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr_Dufus Skrivet 13 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 (redigerad) Du borde då använda termen PnP (Pen 'n Paper) eftersom RPG då syftar på datorrollspel... Rollspel med penna och papper fanns x antal år innan datorbaserade rollspel fanns... Så vad e det som ska byta namn? Men efter som vi lever i en dator dominerande värld så visst...... JAG PRATAR OM ROLLSPEL MED PENNA PAPPER OCH TÄRNINGAR!!!! Du hade ju kunnat googla på eon eller kult å sett vad jag snackade om innan du var tvungen att vädra din åsikt annars kan man ju alltid läsa tidigare poster..... ordet spelledare? används det i Dator RPG? När var hur isåfall Redigerad 13 mars, 2007 av Mr_Dufus Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 13 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 Rollspel med penna och papper fanns x antal år innan datorbaserade rollspel fanns... Så vad e det som ska byta namn? Men efter som vi lever i en dator dominerande värld så visst...... JAG PRATAR OM ROLLSPEL MED PENNA PAPPER OCH TÄRNINGAR!!!! Du hade ju kunnat googla på eon eller kult å sett vad jag snackade om innan du var tvungen att vädra din åsikt annars kan man ju alltid läsa tidigare poster..... ordet spelledare? används det i Dator RPG? När var hur isåfall Jo, men även om 'Penna och Papper' rollspel är äldre så används RPG nuförtiden till data(eller konsol, whatevvah'...)spel. Och så är det, bara att acceptera. Om du bad någon förklara vad RPG var så skulle 9/10 svarat att det är sånt RPG som man spelar på data. Och du la det ju även i "Spel Forumet" så, och detta forum syftar nog mest på spel som man spelar på data eller konsol. Och nu till ämnet då. Har faktiskt aldrig riktigt spelat rollspel med penna och papper, dock har jag provat lite grann då en kompis höll på med det ett tag. Och jodå, visst var det ganska roligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr_Dufus Skrivet 13 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 (redigerad) JO.... erkände att vi lever i en dator värld..... men orginalet e orginalet.... Och om du provar att googla på både rollspel, rpg och Role-playing game... så kan du ju sedan säga vad du hittade mest av..... inga 9/10 för dator rpg iallafalll.. Och PnP Rpg är väll ett spel....... eller hade film å musik forumet vart bättre? Kanske vardagssnack.... Måste ju vara det ultimata........ Ja.... men nu tror jag att alla fattar vad det är jag men med rpg i denna topicen..... meningen var ju inte att man skulle orka om vad rollspel står för. så första frågan ligger kvar... Finns det rpg lirare på forumet å vad lirar ni Eudoros: du borde prova att lira mer..... grymt mycket roligare att lira med människor i samma rum.. Dess utom saknar dator rpg den sköna funktionen "fummel" som bara kan slås fram med tärningar. Redigerad 13 mars, 2007 av Mr_Dufus Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 13 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 Spelade Drakar och Demoner med kompisar som fan i högstadiet, jag var spelledare. Jäkligt roligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 13 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 Och om du provar att googla på både rollspel, rpg och Role-playing game... så kan du ju sedan säga vad du hittade mest av..... inga 9/10 för dator rpg iallafalll.. Googlade rpg och vad jag kunde se så var allt som var någon form av rollspel, alltså inte t.ex. Riksförbundet PensionärsGemenskap, datorrollspel. --- Aldrig spelat ett rollspel, egentligen vet jag nog inte ens riktigt vad det är. Får kika runt lite. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 13 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 Aldrig spelat, kommer förhoppningsvis aldrig göra det heller. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr_Dufus Skrivet 14 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2007 Marky: hur löser ni det med att ni byter SL? har ni olika karaktärer för varje SL eller blir din karaktär en spelledarperson när du blir SL? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 14 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2007 Marky: hur löser ni det med att ni byter SL? har ni olika karaktärer för varje SL eller blir din karaktär en spelledarperson när du blir SL? Vi slår tärning om vem som blir SL, högst nummer blir det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr_Dufus Skrivet 14 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2007 (redigerad) Ok... men jag tänkt mer på era karaktärer.... OM du spelar din kung ena gången.. å nästa tillfälle åker du på att bli spelledare... är kungen med i det äventyret som en spelledar person.... eller läggs han på is under det äventyret då du spelledar för att dyka upp igen när någon annan SL? Redigerad 14 mars, 2007 av Mr_Dufus Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 14 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2007 Låter som att du och din rollspelsgrupp alltid kör med s.k spelande spelledare. En riktig spelledare ska inte vara med alls i uppdraget, han ska vara helt opartisk och ska helt enkelt bara få igång ett "äventyr" eller ett annat sorts scenario som sedan spelarna ska följa efter så gott dom kan, eller om dom helt enkelt vill göra något annat än att vara med i "äventyret". Alltså, när jag är spelledare så läggs alltså min kung på is, om inte något speciellt skulle inträffa som berör min karaktär, då får jag hoppa in litegrann. Har även hänt att vi kör med spelande spelledare, men det brukar alltid urarta så att den spelledaren blir den "grymmaste, och mest respekterade spelaren". En dålig spelande spelledare har även ett övertag, så om han vill så kan han ju praktiskt taget utrota den spelaren som trotsar spelledarens karaktär. Jag råder er att den som är spelledare ska lägga sin karaktär på is, till nästa spelmöte. Man kan inte få allt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr_Dufus Skrivet 16 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2007 OK.... men jag nämnde ju inte hur vi spelar.... undrade bara hur ni gjorde... men det fick jag ju svar på... Har du någon bra sida med äventyr? Är som sagt inte så van slare och tycker att från A-B uppdrag är tråkiga.... Eller nått ni har kört som ni blev riktigt nöjda med.. har basen i västborg... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 17 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2007 Jag och ett par kompisar har gjort flera olika Live rollspel. Bla. Hitman the Game, enkelt spel, du är en yrkesmördare, du får i uppgift av den större "kraften" att du ska förgöra nån utav dom andra spelarna på det bästa sättet, dom andra spelarna vet inte om vem som är efter dom eftersom allihopa har olika dom ska efter. När det gäller PnP så har jag spelat lite Mutant. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts