gta_player Skrivet 7 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 mars, 2007 Läste en artikel om att internet inom en snar framtid kommer att ta slut, eller snarare överbelastas p g a sidor som exempelvis Youtube som andvänder sig av streamad video. Detta leder till att bandbredden runt om i världen helt enkelt inte räcker till. Vilket i värsta fall kan leda till att internet kolapsar. Så nu är frågan vem ska betala för att bygga ut hela världens bandbredd? Ska sajterna själva stå för kostnaderna eller ska konsumenterna stå för fiolerna. Eller ska staten gå in och bygga ut ett bandnätverk som i dagsläget inte är färdigbyggt? Eller är det helt enkelt en överdrift att hävda att internet kommer att ta slut? Eller ska man förbjuda videosajter på nätet för att slippa bygga ut nätet? Artikeln från aftonbladet Själv tycker jag att att det ska vara en kompromiss mellan staten och sajterna. Jag tycker att det är självklart att t e x Youtube ska betala mer eftersom de tar upp ca 35% av all bandbredd vilket i och för sig låter väldigt mycke men men, min poäng är att de som andvänder mest bandbredd ska betala för den. Men samtidigt kan jag inte få bort tanken av att allt är överdrivet. T e x låter det ganska konstigt att Youtube tar upp 35% av all bandbredd. Men jag vet inte riktigt hur det fungerar. Men det är klart någon gång måste bandbredden byggas ut så det är kanske lika bra att börja nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 7 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 mars, 2007 Aftonbladets it-experter är ju att lita på ^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gta_player Skrivet 7 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 mars, 2007 Aftonbladets it-experter är ju att lita på ^^ Kanske inte men jag läste samma sak för några dagar sedan på någon it sajt som jag inte kan hitta länken till Men jag ska leta vidare efter den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 7 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 mars, 2007 Vinklat opåläst skitsnack verkar det som. Internet byggs ut hela tiden och jag tror inte att det direkt kommer att "kollapsa". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 7 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 mars, 2007 Aftonbladets it-experter är ju att lita på ^^ Hallelujah. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 7 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 mars, 2007 Vad är nu detta för struntprat. "Varje gång man tittar på en streamad video tar det tjugo eller trettio gånger så stor bandbredd som om vi lyssnar på musik." Youtube-videor ligger ju någonstans runt 35kb/s och mp3or på 18-25kb/s, ytterst underligt. "Enligt Metro utgör trafiken till och från Youtube 35 procent av all utnyttjad bandbredd." I världen? Totalt skitsnack. "Det är problem med adresshanteringen på internet. Det finns inte hur många IP-nummer som helst och förr eller senare måste man lägga till en siffra. Det är precis som med telefonnummer." Detta är väl knappast ett nytt problem och ipv6 borde väl sedan länge vara lösningen på problemet, det är väl snarare genomförandet som är tröskeln och absolut inget annat. "Värst är streamad video, filöverföring är inte riktigt lika bandbreddskonsumerande." Varför är det så? En streamad video kan ju endast uppnå en viss bitrate medan en nedladdning tar upp all tillgänglig bandbredd, totalt skitsnack igen. "Nätet måste byggas ut och frågan är vem som ska betala, säger Jon Lindén på Producera Networks." I alla fall jag inbillade mig att företagen som streamade video betalade för sin bandbredd, precis som användarna som tittade på video. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 7 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 mars, 2007 Låter dum med "internet på väg att att ta slut". Inte vat jag om det tar slut . men för utbygnade ska inte småsidor får betala för. det är nog bra med en kompromiss mellan stora sidor och leverantörerna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 7 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 mars, 2007 Varför ska storsidorna betala extra för bandbredden när det är besökarna som använder den? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 7 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 mars, 2007 Mjo, det här är sant. Vi får nog ta och lägga ner YouTube. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr.Magic Skrivet 7 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 mars, 2007 Kollapsar? knappast, propaganda skulle jag kalla det. De vill få oss att sluta titta på filmer, musik videor och serier som är olagligt uppladdade på t.ex youtube. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Roxxy Skrivet 7 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 mars, 2007 (redigerad) txt Amen! Mjo, det här är sant. Vi får nog ta och lägga ner YouTube. Don't touch Youtube! Redigerad 7 mars, 2007 av Roxxy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
guardian Skrivet 8 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2007 Jag är långt ifrån nån som kan dator, tur jag ens vet hur man startar den och installerar spel. Men jag tror inte internet kommer ta slut. så som jag uppfattade det kommer www.* skiten ta slut. Men jag tror dom kommer komma med något mytt skit då. något nytt internetband, eller hur man ska säga. typ www2.* eller www3.*. Fast jag ska kanske inte uttala mig... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 8 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2007 Jag är långt ifrån nån som kan dator, tur jag ens vet hur man startar den och installerar spel. Men jag tror inte internet kommer ta slut. så som jag uppfattade det kommer www.* skiten ta slut. Men jag tror dom kommer komma med något mytt skit då. något nytt internetband, eller hur man ska säga. typ www2.* eller www3.*. Fast jag ska kanske inte uttala mig... Hur skulle WWW kunna ta slut? Det är sk. DNS-servrar som tar hand om alla domäner, därav även WWW. WWW är bara ett tillägg och inget man måste använda i en url-andress. Precis som jag har så har jag en http://www.beffo.se och en http://ww2.beffo.se, i ww2.beffo.se så har jag inget www som standard, det innebär att www.ww2.beffo.se skulle leda till fel server. WWW kommer alltså inte att ta slut, man ändrar bara domänenamnen helatiden, dvs. ex. gtasajten.com eller aik.se. Du skulle kunna ha en domän som är http://www.dfyhpfdkjhdrh.se. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Solidsnake Skrivet 8 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2007 Amen! Don't touch Youtube! Wörd. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
NipMedDip Skrivet 8 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2007 Till alla som tror att Youtube tar 35% av världens bandbredd, Var står det har själv iaf läst att den tar 35% AV USAs bandbredd...... kanske lite skillnad. och jo nog skulle Internet kunna kollapsa fast det skulle ske om flera år och då har man nog hunnit bygga ut Nätet Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
guardian Skrivet 8 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2007 Hur skulle WWW kunna ta slut? Det är sk. DNS-servrar som tar hand om alla domäner, därav även WWW. WWW är bara ett tillägg och inget man måste använda i en url-andress. Precis som jag har så har jag en http://www.beffo.se och en http://ww2.beffo.se, i ww2.beffo.se så har jag inget www som standard, det innebär att www.ww2.beffo.se skulle leda till fel server. WWW kommer alltså inte att ta slut, man ändrar bara domänenamnen helatiden, dvs. ex. gtasajten.com eller aik.se. Du skulle kunna ha en domän som är http://www.dfyhpfdkjhdrh.se. nu förstog jag lite mer iallafall. det är nog visst och sant. men fattar inte vad tråden handlar om att internet tar slut^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 8 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2007 nu förstog jag lite mer iallafall. det är nog visst och sant. men fattar inte vad tråden handlar om att internet tar slut^^ Jo, alltså, internet är ju inte något man bara kan dumpa något på. Det är inte en lastbil. Det är snarare en serie av tuber... och de här tuberna fylls med enorma mängder material, enorma mängder material. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
guardian Skrivet 8 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2007 Jo, alltså, internet är ju inte något man bara kan dumpa något på. Det är inte en lastbil. Det är snarare en serie av tuber... och de här tuberna fylls med enorma mängder material, enorma mängder material. Nu börjar jag hänga med, så när de där "tuberna" är fulla med skit, finns deti nte plats för mer, och då vill dom bygga fler "tuber". harj ag fattat rätt? ^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 8 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2007 Jo, alltså, internet är ju inte något man bara kan dumpa något på. Det är inte en lastbil. Det är snarare en serie av tuber... och de här tuberna fylls med enorma mängder material, enorma mängder material. Hahahah. Vilken inkompetent amerikansk politiker var det som sa så nu igen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr.Dumbom Skrivet 8 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2007 Hahahah. Vilken inkompetent amerikansk politiker var det som sa så nu igen? Ted Stevens Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts