Jump to content

Hemmagjord Raket.

Tux
 Share

Recommended Posts

En polare och jag har tänkt att bygga en hemmagjord raket men vi skulle behöva all information för att kunna förbättra projektet. Jag har sökt runt på nätet och kommit fram till att ett bra raket bränsle:

Kaliumnitrat 63%

Socker 27%

Svavel 10%

Vi funderar fortfarande på hur själva raketen ska se ut och vilket material den ska bestå av.

Metall väger för mycket så det blir förmodligen uteslutet.

Trä är nog inte det bästa men det kanske kan funka ifall man har en mäktig bränsle.

Plast funderar vi på just nu.

Kartong är för lätt och väldigt brännbart.

Har ni några tips på andra möjliga raket bränsle?, förslag på material eller kanske några bra tips som kan hjälpa oss så får ni gärna berätta. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En polare och jag har tänkt att bygga en hemmagjord raket men vi skulle behöva all information för att kunna förbättra projektet. Jag har sökt runt på nätet och kommit fram till att ett bra raket bränsle:

Kaliumnitrat 63%

Socker 27%

Svavel 10%

Vi funderar fortfarande på hur själva raketen ska se ut och vilket material den ska bestå av.

Metall väger för mycket så det blir förmodligen uteslutet.

Trä är nog inte det bästa men det kanske kan funka ifall man har en mäktig bränsle.

Plast funderar vi på just nu.

Kartong är för lätt och väldigt brännbart.

Har ni några tips på andra möjliga raket bränsle?, förslag på material eller kanske några bra tips som kan hjälpa oss så får ni gärna berätta. <_<

Hoppas ni skadar er. Mycket. :mellow:

(Jag vill självklart se bilder på er efteråt)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beror ju lite på hur stor ni skall göra den.

Säg att ni gör en ganska liten(en 30 centtimeter) så är balsaträ och papper inte en helt dum ide. Ni gör noskon och fenor i balsaträ och själva kroppen i papper. Man rullar pappret i flera lager för att få det styvt.

För själva framdrivningen behöver ni en hylsa som ni lägger bränslet i. Det skall brinna explosivt men det får inte explodera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni några tips på andra möjliga raket bränsle?, förslag på material eller kanske några bra tips som kan hjälpa oss så får ni gärna berätta. :mellow:

Raketbränsle: Flytande Kväve, go for it.

Startbana: Jag skulle skjutit den genom fönstret i vardagsrummet.

Material: Gurka?

Övrigt: Glöm såklart inte alla smatterband som ska sitta runt raketen för den ultimata uppvisningen. Bjud in publik, så många ni kan. Be dom ta med sig brännbara kläder...

Så skulle jag ha gjort. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer att vara helt sjukt svårt att få ett jämt flöde på bränslet, samt att få raketen att hålla sin kurs.

Helt vill man att den ska snurra runt sin egen axel för bästa bana.

Edit: De där ingredienserna får ni luska fram med någon skön lärare, inget som man hittar på Konsum direkt.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min klasskamrat hade byggt egana raketer som var tvugna att antändas med hjälp av batteri.. guess what? Han var tvungen att hålla i sladdarna som satt fast i raketen och den for upp, upp, upp och NER! Rakt in i hans jacka där den till slut fastnade i hans armhåla.. hans jacka började brinna medans luften fylldes av en doft av stekt fläsk..

and I saw the whole thing.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min klasskamrat hade byggt egana raketer som var tvugna att antändas med hjälp av batteri.. guess what? Han var tvungen att hålla i sladdarna som satt fast i raketen och den for upp, upp, upp och NER! Rakt in i hans jacka där den till slut fastnade i hans armhåla.. hans jacka började brinna medans luften fylldes av en doft av stekt fläsk..

Ojdå :blink: . Kan man inte använda stubintråd för att antända raketen? och sedan springa som attans iväg. :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:ph34r:

Det lät faktiskt rätt kul.

Men serious. Man ska ta det försiktigt med pyrotekniska saker. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha hjälp så kan du ju kolla på flashback... där får du garanterat mer hjälp än här :ph34r:
Mjo, här får man höra sagor om riskerna med att göra en raket samt vart man kan köpa den bästa gummiraketen.

Säger som du, gå på Flashback-linjen.

Btw,

Gjorde en simpel men extremt effektiv rökbomb för många år sedan. Vill lova att det syntes i alla fall 1 km bort. Rykte som fan, kul som fan. Aldrig sett något liknande tidigare.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Btw,

Gjorde en simpel men extremt effektiv rökbomb för många år sedan. Vill lova att det syntes i alla fall 1 km bort. Rykte som fan, kul som fan. Aldrig sett något liknande tidigare.

Salpeter månne? Vi gjorde en liter salpeterrökbomb förut, självklart med ett tomtebloss nerkört i mitten för att det ska brinna så fort som möjligt.

Vi smälte igenom 15 cm asfalt...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Salpeter månne? Vi gjorde en liter salpeterrökbomb förut, självklart med ett tomtebloss nerkört i mitten för att det ska brinna så fort som möjligt.

Vi smälte igenom 15 cm asfalt...

Jupp, salpeter och socker. Blir varmt som in i helvete, samt rycker väldigt bra. Vi hade överdrivet mycket av allt vilket gjorde att det i princip aldrig tog slut heller, föräns någon släckte skiten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde salpeter/socker igår, blev ganska lyckat :blink:

Tog fyra konsumpaket salpeter och lika mkt socker, hade i en cola burk o tände på. Inte så mkt rök men ändå tillräckligt plus en fin "magisk" eld såklart :ph34r:

Smällte inte colaburken?

haha det vet jag att den gjorde för oss när vi testade för några månader sen.

Du ska inte ha i lika mycket av båda, du ska ha mer salpeter än socker för att det ska bli maximal värme och rök.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rökbomb(hittade på ett annat forum)

Drygt en dl socker

Knappt en dl salpeter (kalisalpeter funkar bäst)

Utförande:

Smält sockret i en kastrull och blanda sedan i salpetret. När det ser ut som brunsås så häller du ner det i tex en avkapad ölburk. Tutta eld på skiten när det stelnat men var inte för ivrig, det måste stå ett par timmar. Det ryker ganska bra.

Tomtebloss i mitten att tända på.

Redigerad av santek
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Smällte inte colaburken?

haha det vet jag att den gjorde för oss när vi testade för några månader sen.

Du ska inte ha i lika mycket av båda, du ska ha mer salpeter än socker för att det ska bli maximal värme och rök.

The cola burk is no more :( Och jag hade lite mer salpeter än sockerfast de var kanske 45/55 så (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor