Alle090 Skrivet 6 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2007 (redigerad) Nu överskattar du Wii. Hårdvaran som du får med till wii är knappast värd sitt pris grafikmässigt, tro mig. Ett Xbox 360 premium kostar i dagsläget lite över 3000 spänn. En Wii kostar runt 2500 spänn. Visst, 360 hårdvara kan verkligen inte kvalitetsmärkas (Höhö, gissa varför så mångas 360s har gått sönder) men faktumet kvarstår att konsolen är klart kraftfullare än en Wii, till en liten prisskillnad. Jag blandar inte in PS3 här då den är ett litet kraftpaket i en prisklass för sig (Något som visat sig vara ett någorlunda dåligt val av Sony). Visst, jag förnekar inte att Wii kan få ut snygg grafik om utvecklarna är duktiga, men båder Xbox 360 och PS3 har båda spel som inte ens Wii skulle kunna drömma om att rendera. Att jämföra grafik mellan konsolerna genom att kolla på ett spel, som förövrigt inte ens är snyggt imo, är ganska dumt. Men WII är ju inte till för grafik som många säger. Dom satsar på knäsla och spel. Dom har ju oföstörbara titlar som Super Mario, Zelda, Star FOX m.m. Och anledningen för det rätt så höga priset för en Nintendo konsoll är ju allt nytt, Som te.x en T-lös fjärrkontroll, och Onlien vilket nintendo aldrig har satsat på så mycket innan. men nu så har dom till och med tänkt att göra det möjligt att tanka ner gammla spel från nätet via en WII konsoll WII är liten, söt och den starkaste, men inte obetydlig. ___________________________________________________________________________________________________ OMG ny sida!! Redigerad 6 mars, 2007 av Alle090 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Panimala Skrivet 6 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2007 Vafa... För det första har 360 varit ute i 1 och ett fjärdedels år (Och jag gissar att det är det din slutsats med hur gammal tekninken är kommer ifrån). Sen handlar det inte om hur länge tekniken funnits, utan vilken hårdvara som sitter i konsolen, och hur lätt det är att programera till den. Nu är det så att PS3s hårdvara enligt många utvecklare varit någorlunda svår att programmera till, vilket kan betyda att trots att konsolen är kraftfullare än 360n så kommer inte grafikskillnaderna vara särskilt stora. Jag kan även lägga till med att båda konsolernas tekniker är mer än 2 år gamla. Konsolerna har varit under planering längre än min katt kan räkna (öhh.. hrm). Visst, PS3 är en mycket kvalitativ konsol men det har fanimej inget att göra med hur snygga spelen kommer att bli. Ja, jag överreagerar och har verkligen ingen aning om vad jag pratar om. 360 har varit ute ett tag, helt rätt. Utvecklarna har fått ett tag på att lära sig göra spel till 360, optimera grafiken och annat. PS3 är väldigt ny däremot, hyffsat iallafall. Makinens cell-processor är helt ny för utvecklarna, och de har inte haft lång tid på sig att lära känna konsollen. Det kan nog vara anledningarna till att ingen av konsollerna har något markant försprång. Det kommer kanske inte bli markanta övertag över 360, men jag tror med tiden att PS3-spelen kommer att dra ifrån en del. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 6 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2007 (redigerad) Men WII är ju inte till för grafik som många säger. Dom satsar på knäsla och spel. Dom har ju oföstörbara titlar som Super Mario, Zelda, Star FOX m.m. Och anledningen för det rätt så höga priset för en Nintendo konsoll är ju allt nytt, Som te.x en T-lös fjärrkontroll, och Onlien vilket nintendo aldrig har satsat på så mycket innan. men nu så har dom till och med tänkt att göra det möjligt att tanka ner gammla spel från nätet via en WII konsoll Det med tjock text: Nej, det beror på att det är nintendo. Nintendo har och kommer alltid gilla att sätta högt pris på sina tillbehör, och eftersom Wii säljer som smör så kan dom också ha ett jävla överpris på konsolen. Nu kvarstår ju faktumet att det är en trevlig konsol men den är fortfarande inte värd sitt pris hårdvarumässigt. Men nu så har dom till och med tänkt att göra det möjligt att tanka ner gammla spel från nätet via en WII konsoll Ja! Det är härligt med folk som inte är ett antal månader bakåt i tiden... Men WII är ju inte till för grafik som många säger. Det var just det som darkjack försökte förneka genom att säga att Wii visst kunde visa nästan lika snygg grafik som 360 och PS3 (lät det som ifl) ---- Panimala: Det får tiden helt avgöra. Vilken av dom som får snyggast spel. Jag personligen tror mer på att det beror på utvecklarna. Man kan göra skitfula spel som ändå tar full kraft av konsolen. Alltså så handlar det om att optimera, och därför så beror det på vilken sida dom stora utvecklarna väljer. I dagsläget ser det ut att vara 360 mestadels, men jag tror ändå inte att det är avgjort ännu. Alltså, PS3 kan ju såklart få ut snyggare grafik (Marginellt dock), det gäller bara att utvecklarna orkar sitta med sina grafikmotorer och optimera för att kunna få ut så mycket effekter som möjligt. Redigerad 7 mars, 2007 av DrStupid Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 15 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 Börjar synas att Nintendo stiger i status. På pressbyrån i GBG såg jag andra nummret av en ny svensk Nintendotidning, +N. Det har ju inte funnits på aslänge... Inte sedan Super Power blev Super Play (super power var en Nintendotidning som drevs av de ursprungliga grundarna av Superplay, och handlade som sagt helt om Nintendo, men super power blev superplay kring 1995 nån gång). Känns gött. Nintendo ligger för första gången på länge på rätt kurs att sälja bäst, och Sony förlorar på samma sak som Nintendo förlorade på: arrogans. Sony häver ur sig kommentarer om att nya konsolgenerationen börjar när de säger att den börjar, de häver ur sig en überdyr konsol efter konkurrenterna, de satsar på råstyrka (fast Sony gör det absurdt mycket hårdare). Nintendo var kaxiga när de lanserade N64:an så sent. De trodde att alla som köpt deras föregående konsoler var lojala fans. Många var det också, men många flydde till Sony. För att det ska gå bra för Sony måste de sänka sina priser. Så här är det: det behövs bra spel för att sälja en konsol, det behövs JÄTTEBRA spel för att sälja en så dyr konsol. Jättebra spel står Sony för tre av (Gran Turismo, Team ICO-spelen och God of war, även om jag inte gillar de två sistnämnda). Sony måste alltså övertala tredjepartsutvecklarna att fortsätta satsa på deras konsol. Ett vinnande argument är såklart antalet sålda spel, och inte antalet sålda konsoler. Få sålda konsoler= få sålda spel. Fast PS3:an är ju även en ultrabillig bluray-spelare, vilket innebär att en del av de PS3:or som säljs endast kommer användas som BR-spelare. Det var därför det gick som det gick med GC'n. Många utgivare såg för små mängder sålda spel till GC'n (Nintendos egna spel snodde mycket av rampljuset), vilket innebar att de slutade utveckla spel till GC'n. Detta blev en nedåtgående spiral som slutade i att det under GC'ns sista år knappt kom några tredjepartsspel alls. Och detta tror jag riskerar hända PS3:an. Om Wii kommer sälja bättre än PS3 OCH XB360 är chansen stor att utvecklarna kommer sluta utvecklat till PS3 alls (eller så kommer de flesta PS3-spel vara HD-versioner av Wii-spel), eftersom att man satsar allt krut på den lönsamma konsolen, som är lätt och billig att utveckla till. Många små utvecklare satsar på Wii, eftersom att de inte har råd att utveckla spel till den svårprogrammerade PS3:an, speciellt med tanke på att det måste ha en viss grafisk nivå för att Sony ska låta dom releasa sitt spel på deras maskin. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 16 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2007 PS3. En enkel anledning. Linux stöd. Det gör att konsollen får oändligt med användningsområden till skillnad från dem andra konsollerna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 16 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2007 Det med tjock text: Nej, det beror på att det är nintendo. Nintendo har och kommer alltid gilla att sätta högt pris på sina tillbehör, och eftersom Wii säljer som smör så kan dom också ha ett jävla överpris på konsolen. Nu kvarstår ju faktumet att det är en trevlig konsol men den är fortfarande inte värd sitt pris hårdvarumässigt. Men det är ju inte BARA nintendo som säger priset, utan också försäljaren. Men do.c som nypris tycker jag att WII är lite överdriven, Ja... Det var just det som darkjack försökte förneka genom att säga att Wii visst kunde visa nästan lika snygg grafik som 360 och PS3 (lät det som ifl) Men om man skulle jämnförs laddnings tiderna mellan konsollerna så tror jag nog att WII leder överlägset. då konollen inte behöver rita så mycket snygga saker och den har rätt så snabba hårdvaror saker... Den är söt men inte tillräcklig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 16 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2007 Vote: Wii. otrolig spelkänsla, bra grafik (duger för mig = bra), oslagbara spelserier som Zelda och Mario. Bara lite brist på spel just nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 16 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2007 Det med tjock text: Nej, det beror på att det är nintendo. Nintendo har och kommer alltid gilla att sätta högt pris på sina tillbehör, och eftersom Wii säljer som smör så kan dom också ha ett jävla överpris på konsolen. Nu kvarstår ju faktumet att det är en trevlig konsol men den är fortfarande inte värd sitt pris hårdvarumässigt. Ja! Det är härligt med folk som inte är ett antal månader bakåt i tiden... Det var just det som darkjack försökte förneka genom att säga att Wii visst kunde visa nästan lika snygg grafik som 360 och PS3 (lät det som ifl) ---- Panimala: Det får tiden helt avgöra. Vilken av dom som får snyggast spel. Jag personligen tror mer på att det beror på utvecklarna. Man kan göra skitfula spel som ändå tar full kraft av konsolen. Alltså så handlar det om att optimera, och därför så beror det på vilken sida dom stora utvecklarna väljer. I dagsläget ser det ut att vara 360 mestadels, men jag tror ändå inte att det är avgjort ännu. Alltså, PS3 kan ju såklart få ut snyggare grafik (Marginellt dock), det gäller bara att utvecklarna orkar sitta med sina grafikmotorer och optimera för att kunna få ut så mycket effekter som möjligt. Har aldrig påstått att Wii pallar med nästan lika snygg grafik. Jag säger att man än så länge inte har sett några spel som är 10 ggr så snygga som Wii-spelen till XB360. Då XB 360 kom skrek alla över hur snyggt det nya DOA:et och PGR3 var... Jag ser i ärlighetens namn ingen större skillnad mellan de spelen och deras föregångare till gamla Xboxen.... Visst, bilarnas loggor är snyggare, och inredningen är mer väldetaljerad, men kom igen: Kan ni avgöra vilken bild som är tagen från ett XB360-spel och vilket som är från ett XB360-spel? Den med vita Enzon är från PGR3 till XB360 Och om du kan det, tycker du att PGR3 är 20ggr så snyggt som PGR2? Det gör inte jag i alla fall. Då jag spelade 3:an i en spelaffär var jag förvånad över hur lite som skillde från föregångaren som jag spelat hos min kusin ett par månader innan. Det jag kunde se var att man hade lagt in ett suddighetsfilter som ökar fartkänslan, som faktiskt var ganska snyggt... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 16 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2007 Har aldrig påstått att Wii pallar med nästan lika snygg grafik. Jag säger att man än så länge inte har sett några spel som är 10 ggr så snygga som Wii-spelen till XB360. Då XB 360 kom skrek alla över hur snyggt det nya DOA:et och PGR3 var... Jag ser i ärlighetens namn ingen större skillnad mellan de spelen och deras föregångare till gamla Xboxen.... Visst, bilarnas loggor är snyggare, och inredningen är mer väldetaljerad, men kom igen: Kan ni avgöra vilken bild som är tagen från ett XB360-spel och vilket som är från ett XB360-spel? Den med vita Enzon är från PGR3 till XB360 Och om du kan det, tycker du att PGR3 är 20ggr så snyggt som PGR2? Det gör inte jag i alla fall. Då jag spelade 3:an i en spelaffär var jag förvånad över hur lite som skillde från föregångaren som jag spelat hos min kusin ett par månader innan. Det jag kunde se var att man hade lagt in ett suddighetsfilter som ökar fartkänslan, som faktiskt var ganska snyggt... Nej, detta är PGR3. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 16 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2007 (redigerad) Nej, detta är PGR3. Fortfarande inte 20ggr så snyggt. Skulle inte ens kalla det dubbelt så snyggt! Skillnaden mellan Mario Sunshine och Mario Galaxy är betydligt större: http://homepage.mac.com/denkinews/images/games/super_mario_sunshine.jpg Titta bara på COD3-jämförelserna på Gametrailers... PS3-versionen skulle jag inte vilja kalla ens dubbelt så snygg som Wii-versioen. PS3-versionen ska ju vara ca 10ggr så snygg! *Edit* I alla fall, tycker det är kul att Wiis spelutbud verkar öka. Om ett år får vi se ganska bra hur resten av konsolkriget kommer se ut. Kommer utgivarna att tröttna på att göra specialversioner av spel till Wii, eller kommer PS3:an att ha sålt så dåligt att utgivarna börjar överge den? Microsoft har det stadigt under fötterna, fast möjligheten finns att den dåliga hårdvarukvalitén börjar bli ökänd, som på Atari 5200: Redigerad 16 mars, 2007 av darkjak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 16 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2007 (redigerad) Fortfarande inte 20ggr så snyggt. Skulle inte ens kalla det dubbelt så snyggt! Skillnaden mellan Mario Sunshine och Mario Galaxy är betydligt större: *BILDER* Titta bara på COD3-jämförelserna på Gametrailers... PS3-versionen skulle jag inte vilja kalla ens dubbelt så snygg som Wii-versioen. PS3-versionen ska ju vara ca 10ggr så snygg! *Edit* I alla fall, tycker det är kul att Wiis spelutbud verkar öka. Om ett år får vi se ganska bra hur resten av konsolkriget kommer se ut. Kommer utgivarna att tröttna på att göra specialversioner av spel till Wii, eller kommer PS3:an att ha sålt så dåligt att utgivarna börjar överge den? Microsoft har det stadigt under fötterna, fast möjligheten finns att den dåliga hårdvarukvalitén börjar bli ökänd, som på Atari 5200: *BILD* Mycket av det du säger är faktiskt sant. Det är väldigt lite förändringar på just dom spelen. men om man skulle ta och jämföra några andra spel te.x Far Cry, Halo (även då Halo 3 inte är ute), BattleField 2: MK (Xbox och Xbox 360) och RainBow Six. finns säker mer spel. Men när det gäller konsollerna så har ju alla nästan en kategori. WII: Mycket för alla i famlijen och lite budget. PS3: En grill med kraft. för dom som vill ha oändligt många spel att välja mellan. Xbox 360: När Online spelandet med vålds spel är ett måste.. Tror do.c att nu för tiden så är det inget 1:KRig att vinna, utan 3 eller 4. med då dom kategorierna som jag nämnt ovan.. Syn punkter? Redigerad 16 mars, 2007 av Alle090 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 16 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2007 Mycket av det du säger är faktiskt sant. Det är väldigt lite förändringar på just dom spelen. men om man skulle ta och jämföra några andra spel te.x Far Cry, Halo (även då Halo 3 inte är ute), BattleField 2: MK (Xbox och Xbox 360) och RainBow Six. finns säker mer spel. Men när det gäller konsollerna så har ju alla nästan en kategori. WII: Mycket för alla i famlijen och lite budget. PS3: En grill med kraft. för dom som vill ha oändligt många spel att välja mellan. Xbox 360: När Online spelandet med vålds spel är ett måste.. Tror do.c att nu för tiden så är det inget 1:KRig att vinna, utan 3 eller 4. med då dom kategorierna som jag nämnt ovan.. Syn punkter? Som jag tidigare sagt så har PS3:an inget garranterat utvecklarstöd. Säljer PS3:an dåligt det första året kan utvecklarna överge konsolen, ungefär som med GC:n... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
alexzander Skrivet 16 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2007 Som jag tidigare sagt så har PS3:an inget garranterat utvecklarstöd. Säljer PS3:an dåligt det första året kan utvecklarna överge konsolen, ungefär som med GC:n... sälja dåligt första året kommer den troligtvis inte göra för när jag var på GAME sist så var de uppbokade till i september(om leveranserna kommer som dom ska)... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 16 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2007 sälja dåligt första året kommer den troligtvis inte göra för när jag var på GAME sist så var de uppbokade till i september(om leveranserna kommer som dom ska)... Är du medveten om PS3:ans produktionshastighet? De hade svårt att få PS3:orna sålda (de fanns tillgängliga hela tiden, medan Wii fortfarande säljs slut så fort den kommer i lager, detta trots att Wii tillverkas i betydligt högre volymer än PS3). Orsaken till att det är uppbokat till September är att Sonys lilla produktionsvolym ska räcka för hela planeten... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 17 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2007 Är du medveten om PS3:ans produktionshastighet? De hade svårt att få PS3:orna sålda (de fanns tillgängliga hela tiden, medan Wii fortfarande säljs slut så fort den kommer i lager, detta trots att Wii tillverkas i betydligt högre volymer än PS3). Orsaken till att det är uppbokat till September är att Sonys lilla produktionsvolym ska räcka för hela planeten... Har du själv en Wii? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RadiuZ Skrivet 17 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 17 mars, 2007 Men om man skulle jämnförs laddnings tiderna mellan konsollerna så tror jag nog att WII leder överlägset. då konollen inte behöver rita så mycket snygga saker och den har rätt så snabba hårdvaror saker... Det är inte så säkert. DVD-läsaren i 360'n är riktigt snabb och kan på så sätt läsa in data från skivor snabbt som in i. PS3's Blu-Ray-läsare är inte fullt så snabb, men eftersom PS3 har hårddisk som standard kan PS3 ladda in hela banor i förväg och på så sätt skippa laddningstider. Ungefär som Halo CE på Xbox, som också hade HDD som standard, och på så sätt praktiskt taget slapp laddningstider. Wii's DVD-läsare har jag ingen aning om hur snabb den är, och jag vet inte om dess 512 mb stora Flash-minne tillåter Cache-metoden där man laddar in banor i förväg. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 18 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2007 Det är inte så säkert. DVD-läsaren i 360'n är riktigt snabb och kan på så sätt läsa in data från skivor snabbt som in i. PS3's Blu-Ray-läsare är inte fullt så snabb, men eftersom PS3 har hårddisk som standard kan PS3 ladda in hela banor i förväg och på så sätt skippa laddningstider. Ungefär som Halo CE på Xbox, som också hade HDD som standard, och på så sätt praktiskt taget slapp laddningstider. Wii's DVD-läsare har jag ingen aning om hur snabb den är, och jag vet inte om dess 512 mb stora Flash-minne tillåter Cache-metoden där man laddar in banor i förväg. Rätt, men då har ju också PS3 och Xbox 360 MER att ladda in jämfört med WII. Spelen är ju inte dom mest avancerade. Och det är nästan en tradition att nintendos konsoller laddar snabbast. typ som N64 snabbare än PS1 och dom var dom ledande konsollerna då. Och när GC, Xbox och Ps2 var ute i kriget var även där GC den snabbaste. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RadiuZ Skrivet 18 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2007 Och det är nästan en tradition att nintendos konsoller laddar snabbast. typ som N64 snabbare än PS1 och dom var dom ledande konsollerna då. Och när GC, Xbox och Ps2 var ute i kriget var även där GC den snabbaste. Jao, men när det gäller N64 så använde den kassetter istället för skivor, så därför laddade den snabbare. Men nu tror jag vi börjar gå off-topic. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 19 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 mars, 2007 (redigerad) Jao, men när det gäller N64 så använde den kassetter istället för skivor, så därför laddade den snabbare. Men nu tror jag vi börjar gå off-topic. Rätt, men det var snabbheten som jag menade . BTW: jag tror inte vi är Offtopic, för vi diskuterar ju föregångare och dom nuvarande konsollerna? Redigerad 19 mars, 2007 av Alle090 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 19 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 mars, 2007 Nintendo har i alla fall, till skillnad från Sony och MS utlovat att konsolen ska vara snabbladdad... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts