Jump to content

Det nya konsolkriget

darkjak
 Share

Vilken konsol föredrar ni  

119 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 169
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

På vilket sätt är en konsol bäst? Ska vi rösta på innovation? Prestanda? Bäst spel? Vilken som ser bäst ut?

Bara frågan "Vilken konsol är bäst?" fungerar inte, då du inte nämner inom vad konsol ska vara "bäst" på. "Vilken föredrar du?", personligen "föredrar" jag Playstation 3 då den enligt mig har bäst spel, bra prestanda etc.

Ska man som säga vilken konsol som är bäst ska man alltså inte titta på spelen eller kontrollen utan själva maskinen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar spel, oberoende på vilken konsol eller dator dom finns på.

Men den konsol med flest spel jag gillar är Playstation 3. MGS4, GTA IV, Ratchet & Clank, Team ICO's spel och lite till. Att den sen innehåller Blu-Ray så jag slipper köpa en spelare för flera tusen sen låter ekonomiskt bra. Själva konsolen verkar erbjuda mest med alla sina funktioner, däribland gratis onlinespelande :ph34r:

Den konsol med näst mest spel som jag vill ha är Xbox 360. Jag äger en och är rätt så nöjd med den. Halo 3, Alan Wake och Mass Effect är tre av dom spelen jag längtar mest efter på den plattformen. Live är skönt förutom i GeoW, samt att kostnaden är något för hög.

Till Wii vill jag egentligen bara ha Super Smash, så därför kommer den sist.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu är jag väldigt förbannad på Sony så jag är frestad på att rösta på en annan men trots att Sony har sänkt maskinens bakåtkompatibelitet så är den fortfarande många gånger bättre än de andra.

Wii

Grafik lite bättre än GameCube. Kan inte spela DVD på den. 512 MB Flashminne att spara på (Ingen Hårddisk).

Visst, lite nät funktioner och kunna köpa gammla spel (Som man måste köpa en speciell handkontroll för att kunna spela) samt surfa på porrsidor.

En massa extra grejor som man kommer behöva köpa till Wii-Mote för att kunna spela vissa framtida spel.

Och till ett jäkla dyrt pris.

3000 kr för en upppiffad GameCube med en cool ny handkontroll? Nej tack!

XBox 360

Jag tyckte den var hur bra som hellst... tills jag köpte den. Spelen hänger sig. Maskinen är högljud så det förstör stämningen om man tittar på DVD. Man kan bara spela WMV filmformat med usel kvalitet. (man måste köpa Windows Mediacenter eller bränna på DVD för att kunna se dem) Bild programet är inget att tala om alls och visseligen kan man rippas CD skiver (Med rätt dåliga reslutat) med kontrollen över musikspelaren är usel. Man måste betala extra för att kunna spela Multiplayer spel (Utom MMORPG, för de måste man betala till speltillverkarna) samt vissa gratis extramatrial. Hankontrollen tar batteri som bara den och man måste köpa laddare för att kunna ladda den. Regions kodade spel.

Ny hårddisk kostar 1000 kr.

Usel bakåtkompatibelitet. Bara vissa få spel. Och oftast får man ladda ner nya emulatorer för varje spel. Spelen hänger sig ständigt.

Men visst, bra grafik och snygga effekter. Marketplace funkar bra. Enkelt att spela Multiplayer (Om man betalar för det). Rätt OK spelbibliotek. Men klart den stora förloraren i konsollkriget för den har inte mycket att komma med och det kommer folk snart att insee.

Kostar 3700 nu, jag köpte min för 4000. Hade det inte varit för kommande HALO 3 så hade jag önskat att jag inte köpt konsollen. Har nästan bara ångrat mig sedan dess.

PS3

USA/Japanska versionen har full bakåtkompatibelitet till 98% med bra kvalitet. Vilket vi inte får erfara för vi får samma usla emulator system som XBox 360. Kvaliteten vet jag inte men bara vissa spel kommer att gå att spela.

Allt Online spelande (Utom MMORPG) är gratis. Allt Multiplayer osv. Man behöver inte köpa nåt Guldkort eller så för det eller för att ladda ner gratismatrial.

Kraftfullaste maskinen. Totalt regionsfri när det gäller spel. Nerladdningsbara billiga PSOne spel.

Konsollen är totalt ljudlös, så pass mycket att det är svårt att höra om den är påslagen.

Konsollen kommer kunna spela Blue-Ray (54 GB skivor) med högre kvalitet. Spelar alla sorters DVD/CD skivor.

Klarar alla filmformat (Utom WMV) samt alla musikformat och alla bildformat. Har en avanserad filmspelare, musik spelare och ett extremt bra bildprogram men en massa kul och roliga sätt att kolla bilder på.

Allt det kan föras över genom brända skivor eller Flashdrives.

Man får laddare och kan ladda handkontrollerna direkt genom maskinen utan att behöva köpa baterier.

Enkel men efektiv meny med rörliga bilder (Spelar upp de första 15 secunderna av alla filmklippen).

Kompatibvel med alla Sony (Och vissa andra) produkter. Hårddisk är vanliga 2.5" SATA som är mycket billigare är XBox 360 diskarna. Lite svagt spelbibliotek just nu men det kommer snart ändras.

Alla Sony Blue-Ray filmer kommer ha extra extramatrial (T ex Spider-Man 3).

Visst, 6000 kr känns rätt surt (Speciellt nu med den sämmre bakåtkompatibeliteten) men fortfarande en mycket bättre konsoll än de andra och i grunden fortfarande värd kostnaden med tanke på den kvalitet man får, och alla coola saker för de 2000 extra.

Så... PS3 för mig.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag väljer PS3, men det gör jag faktiskt endast p.g.a. MGS4. Har nästan helt tappat intresset för konsolspelande de senaste åren. Hade MGS4 kommit till 360 hade jag valt den.

PS3 är dyr, men jag planerar att önska mig den på min 18- årsdag så jag inte behöver lägga ut några pengar (då har den nog sjunkit lite i pris också). :ph34r: Dessutom blir det lagom till GTA: IV- releasen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

How constructive...

Antar att du menar om det jag skrev nederst. Varför kan inte jag få hata Sony lika mycket som vissa älskar PS för att dom är "fanboys" för dom haft det sen PS1? det verkar ju bara skruvat.

.va ne ja har haft ett sånt där ps vetu o ett ps2 ps one eller va de hetter me

Geh, go sleep.

Redigerad av MAFIA_KING
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nintendo gör helt enkelt spel för barn. Så det är uteslutet.

Xbox är för lite äldre barn. Men den är ändå så pass bra att den åtmonstonde kan tävla lite mot PS3.

Men PS3 vinner ju som alltid med hästlängder. Ingen har slagit sonny på fingrarna sedan de släppte PS. Och så lär det förbli.

Vota: PS3

Länk till kommentar
Dela på andra sidor