Gof Skrivet 18 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2007 Sökte efter en sån här tråd men hittade ingen. ------------------------------- Rome: Total War är ett datorspel som är utvecklat av Creative Assembly och utgivaren Activision, där man styr en faktion i tiden för det gamla romarriket. Spelet är rundtursbaserat samt realtidsbaserat. Rome: Total War är ett av de kända Total War-spelen, exempel på de andra är Medieval: Total War och Shogun: Total War. Rome har dock vunnit mest berömmelse. I Rome: Total war styr man en antik nation genom krig, diplomati och familjeaffärer. När spelet är nyinstallerat får man välja att spela som en av tre romerska faktioner, Julii, Brutii och Scipii. Sedan börjar spelet på år 270 f.kr och man har till ca år 30 e.kr på sig att erövra 50 provinser. Spelar man den korta kampangen så behöver man endast ta över 15 provinser. // Senaten [redigera] Senaten, eller SPQR som de också kallas, är den faktion som har Rom i början av spelet. De har en armé som de skickar ut för att hjälpa andra romerska faktioner i nöd i Italien men annars så har de ingen militär verksamhet. De ger ut uppdrag till de andra romerska faktionerna och erbjuder pengar, gladiatorspel och soldater. Ibland är det enda de ger tillbaka ett "tack". Senaten blir dock attackerad av någon av de andra romerska faktionerna senare i spelet när denna har fått ett såpass högt folkligt stöd för att vilja gå på senaten. Senaten börjar dock bli änglsig när någon romersk faktion får ett stort folkligt stöd och ger då nästan omöjliga uppdrag; som att ta död på sin faktionsledare. Spelbara faktioner [redigera] Detta är de faktioner som är med i spelet: Romare [redigera] Det finns 3 romerska "familjer" i spelet: Julii [redigera] Den röda familjen Julii startar med att kontrollera två områden i norra Italien (städerna Arminium och Arretium) och expanderar huvudsakligen mot gallerna (deras första senatsuppdrag är att ta staden Segesta) i dagens Frankrike och därefter ner i Spanien. Brutii [redigera] Brutii kontrollerar två områden i sydöstra Italien (Tarerentum och Croton) och fortsätter österut över havet mot halvöarna Balkan och Mindre Asien. Scipii [redigera] Scipii kontrollerar ett område i centrala Italien och ett på Sicilien, som i övrigt styrs av greker och karthager. Deras huvudmål är att erövra Sicilien och därefter landstiga i nordafrika för att besegra Karthago och fortsätta mot Spanien. Galler [redigera] Gallerna kontrollerar i spelets början det mesta av dagens Frankrike samt delar i norra Italien och Spanien. Deras arméer baseras i grunden på stora mängder av billiga, halvnakna spjutmän i randiga lössittande pyjamasbyxor, men senare i spelet kan man rekrytera dyrare soldater med ringbrynja, stora svärd och fjäderhjälm samt ryttare i samma stuk. Gallerna har även spelets bästa bågskyttar. Britoner [redigera] Britonerna börjar med det brittiska fastlandet och en provins i dagens Belgien. De expanderar huvudsakligen söderut, in Gallien. Britoneras arméer liknar gallernas något, men de har inte bågskyttar och ryttare utan istället tvåhjulade vagnar att köra runt med. Germaner [redigera] Germanerna startar spelet med norra delen av dagens Tyskland samt delar av Polen. Deras arméer liknar gallernas men förlitar sig huvudsakligen på skickliga närstridsenheter istället för billiga spjutmän och ryttare. Germanerna brukar ofta hamna i krig med galler och inte sällan också med rebeller och romare i söder. Kartager [redigera] Kartago börjar med några provinser i dagens Tunisien, på Sicilien och en i Spanien. De slåss om Sicilien med sin urgamle fiende Rom i norr samt med spanjorer och galler i Spanien. De har ett av spelets mest balanserade arméer. Parther [redigera] Partherna är ett ryttarfolk som börjar med ett fåtal provinser längst österut på kartan. Deras dåliga startposition och dito ekonomi gör dem förmodligen till de mest svårspelade i spelet. Greker [redigera] Grekerna börjar utspritt, vilket inte alls är bra. Men makedonierna är svaga så hopliterna från Sparta kan lätt ta Korint och svepa upp och ta rebellstaden Aten, medan trupperna i Thermon tar Larissa, mer tips finns på sidan SCC Balkanhalvön delas med makedonierna, och grekerna har även ett område i Turkiet samt Rhodos och en tredjedel av Sicilien. Deras utspridda startposition gör dem svårare då man ofta får tampas med överlägsna fiender på alla olika ställen där man har provinser. Man börjar däremot med 2 av jordens 7 underverk, vilket gör att man har bra handel och inte mycket uppror. Egypter [redigera] Egypten börjar relativt stadigt med östra delen av dagens Egypten samt Palestina med Jerusalem. De råkar ofta i konflikt med Seleusiderna i norr och senare även med Scipii och numidierna i väster. Seleusider [redigera] Seleusiderna har en tredjedel av Turkiet och sträcker sig sedan österut till kartans gräns. De hamnar inte sällan i krig med övriga folk i Mindre asien samt med parther i öster och med egyptier i söder. Expansioner [redigera] Rome: Total War Barbarian Invasion [redigera] Barbarian Invasion släpptes i september 2005. Expansionen börjar omkring 350 e.kr. och sträcker sig till runt 450 e.kr. Skillnaderna mellan Barbarian Invasion och originalspelet är att romarriket har delat på sig, till Väst- och Östrom Rome: Total War Alexander [<a href="http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Rome:_Total_War&action=edit§ion=17" title="Redigera avsnitt: Rome: Total War Alexander">redigera] Rome: Total War Alexander släpptes i juni 2006. Spelet handlar om att man tar över rollen som Alexander den store och man ska lyckas erövra hela den kända världen. Kort sagt, har ni inte spelat det här ännu borde ni testa det. Det är ett vansinnigt roligt spel. Tänkte att man kunde diskutera/ställa frågor om spelet här. --- Kan väl lika gärna sparka igång med en fråga då. Det har gått en sjukdom i en stad jag har, hur ska man göra för att bota den? Bara låta den dö ut eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 18 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2007 http://www.gtasajten.com/forum/index.php?showtopic=18318 http://www.gtasajten.com/forum/index.php?showtopic=17646 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 18 februari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2007 http://www.gtasajten.com/forum/index.php?showtopic=18318 http://www.gtasajten.com/forum/index.php?showtopic=17646 Åhå.. Skit vad jag är taskig på att söka då. aja, dom är från 2004 så en ny kan nog vara lika bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ante_freeman Skrivet 18 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2007 Spelade det här grymt mycket förut Kmr ihåg att när jag hade 49 provianser (stavning? Man skulle ha 50) så ägde jag alla som våga attackera mig *skryt skryt* Ska väl damma av spelet nu när du påminde mig Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 18 februari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2007 Spelade det här grymt mycket förut Kmr ihåg att när jag hade 49 provianser (stavning? Man skulle ha 50) så ägde jag alla som våga attackera mig *skryt skryt* Ska väl damma av spelet nu när du påminde mig Sitter på 47 provinser med Julii (stava) nu. Ska börja förbereda min armé för anfallet mot Rom. dingding =) Man smekte en Gaul-arme med Arcani's och Ballistas. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Helpiswhatiwant Skrivet 19 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 februari, 2007 Styr man 1 eller fler männskor Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 19 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 februari, 2007 Styr man 1 eller fler männskor Det är ett Real Time Strategy, med en fin karta så man får välja vilka land man skall anfalla och ta över osv. och eftersom det är RTS så ska man styra hela armén som kan vara på 1 - ca 4000 soldater Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Stoffe Skrivet 19 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 februari, 2007 Det är ett Real Time Strategy, med en fin karta så man får välja vilka land man skall anfalla och ta över osv. och eftersom det är RTS så ska man styra hela armén som kan vara på 1 - ca 4000 soldater Det är inte helt ett RTS. Delen där man går runt med sina gubbar på världskartan är ju turbaserad medans slagfältsdelen är RTS, Real time strategy. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ante_freeman Skrivet 19 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 februari, 2007 Sitter på 47 provinser med Julii (stava) nu. Ska börja förbereda min armé för anfallet mot Rom. dingding =) Man smekte en Gaul-arme med Arcani's och Ballistas. *bild* Julii äger Vad säger du? har du inte tagit över rom än Dom börja hata mig så jag tog över dom ganska tidigt (lyckades dock aldrig ta över blå helt, utan dom hade några provinaser kvar i nord afrika men annars var jag ända rommerska "laget" Ska nog spela som nåt annat lag nu än Julii* Nån som har någe tips? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 19 februari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 februari, 2007 Julii äger Vad säger du? har du inte tagit över rom än Dom börja hata mig så jag tog över dom ganska tidigt (lyckades dock aldrig ta över blå helt, utan dom hade några provinaser kvar i nord afrika men annars var jag ända rommerska "laget" Ska nog spela som nåt annat lag nu än Julii* Nån som har någe tips? Nej, ska snart skicka in mina arcani's och wardogs mot Brutii's provinser i Grekland. =D -- Brutii är bra också. Fast att vara Gaul och springa in med en armé på 40.000 pyjamasbyxklädda barbarer mot Rom är ganska "trevligt" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 19 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 februari, 2007 (redigerad) Det är inte helt ett RTS. Delen där man går runt med sina gubbar på världskartan är ju turbaserad medans slagfältsdelen är RTS, Real time strategy. Något sånt jag försökte förklara, Turn Based Real Time Strategy skulle man kunna kalla det. Jag spelar för tillfället en mod till RTW:BI som heter Vlad Och där är jag Hunnerna och ska invadera europa, men har inte hunnit så långt. Har krigat mot rebell arméer och nu har jag startat krig mot Sarmaterna. Ska bli kul att kriga mot väst- och öst-rom Här är också en trevlig mod ni borde prova http://www.twcenter.net/forums/showthread.php?t=84368 Redigerad 19 februari, 2007 av I lol Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Helpiswhatiwant Skrivet 19 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 februari, 2007 Vi får hoppas att jag har det om 4 timmar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bubbli Skrivet 23 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2007 Jahopp, då har jag Rome: Total War. Det är ett underbart spel. MEN det stänger av sig för mig. Första gången körde jag som Brutii och det stängde av sig när jag klickade på sanduret. Jag tänkte att det var en engångsgrej och startade om spelet, samma sak hände dock igen på samma ställe... jag startade en ny omgång med Julii och kom en bra bit och har nästan utrotat gallerna (har/hade bara ett område kvar att ta ifrån dem)... men nu händer samma sak här fast när jag trycker "continue campaign" så laddar det en pyttebit och sedan så försvinner citatet och en ny liten laddningsruta kommer upp fast den fylls inte och sedan stänger spelet av sig. Hoppas någon förstod. Någon som vet hur man åtgärdar detta problem om det går? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 23 februari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2007 Använder du 1.0 eller 1.1? Pröva patcha upp till 1.6 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gta_player Skrivet 23 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2007 Vad är den stora skillnaden mellan Rome:Total war och MedievalII: Total war? Är det någon skillnad grafikmässigt e t c Eller är det bara att det finns många fler spelbara länder i Midieval II, olika typer av städer m m. Finns Påven med i Rome spelet eller är det också en nyhet i Medieval II. Som sagt vad är det för skillnader?? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bubbli Skrivet 23 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2007 Använder du 1.0 eller 1.1? Pröva patcha upp till 1.6 Högsta jag hittar är 1.5 1.6 är till Barbarian Invasion. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RadiuZ Skrivet 23 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2007 Har spelet någonstans. Ett av de bästa spel jag spelat faktsikt. Jag brukar vara Carthage och skaffa så många elefanter som möjligt och sen fylla upp med ryttare. Ingen avancerad taktik men den funkar mycket bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 23 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2007 Vad är den stora skillnaden mellan Rome:Total war och MedievalII: Total war? Är det någon skillnad grafikmässigt e t c Eller är det bara att det finns många fler spelbara länder i Midieval II, olika typer av städer m m. Finns Påven med i Rome spelet eller är det också en nyhet i Medieval II. Som sagt vad är det för skillnader?? Du borde värkligen läsa mera ur Religions och historie böckerna. Medieval = medeltiden, man börjar i 1080 e.kr. Påve? Jo. Städerna blir som man bygger dem, slott om man ska göra soldater. Städer om man bara vill tjäna pengar. Mycket bättre grafik än Rome TW, och sen fler animationer ute på slagfältet alltså att riddarna kan slå och skydda sig på flera olika sätt och vis i rome finns det typ bara en eller två animationer. Rome TW = Romartiden, man börjar på 300 f.kr. Påve? Det fanns inte ens kristendom. Här kan du bl.a. läsa mera. Medieval 2 TW Rome TW Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gta_player Skrivet 24 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 24 februari, 2007 Du borde värkligen läsa mera ur Religions och historie böckerna. Medieval = medeltiden, man börjar i 1080 e.kr. Påve? Jo. Städerna blir som man bygger dem, slott om man ska göra soldater. Städer om man bara vill tjäna pengar. Mycket bättre grafik än Rome TW, och sen fler animationer ute på slagfältet alltså att riddarna kan slå och skydda sig på flera olika sätt och vis i rome finns det typ bara en eller två animationer. Rome TW = Romartiden, man börjar på 300 f.kr. Påve? Det fanns inte ens kristendom. Här kan du bl.a. läsa mera. Medieval 2 TW Rome TW Tänkte inte på det Men Rome kunde ha utspelat sig senare eftersom Romariket fanns från ca 300 f kr till 300 e kr. Men tack för upplysningen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 24 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 24 februari, 2007 Tänkte inte på det Men Rome kunde ha utspelat sig senare eftersom Romariket fanns från ca 300 f kr till 300 e kr. Japp stämmer bra, därför finns det en expansion som heter Barbarian Invasion Och där börjar man strax efter att Konstantin har dött och då splittrades Rom till Öst och Väst och där är romarrikena kristna Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts