Mahalo Skrivet 13 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2007 Bullshit sa det Bullshit är ett bra program. En bombsäker källa till information dessutom. Jag skulle lägga mitt liv i händerna på Penn & Teller... ensidiga rapporter, utelämnad information och glåpord är en bra kombination. Hur känns det att ha nationellt ID-kort inplanterat under skinnet? You'll know soon enough.. Gud välsigne dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 13 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2007 Egentligen borde man se detta ur en lite annan synvinkel. Varför behöver man genmodifierad mat? Därför att det som inte finns är tillräckligt. Varför är det inte det? Det finns för mycket människor. Alltså får vi sluta att föröka så jävla mycket så att sådna här problem inte uppstår. För övrigt är jag emot mycket som har med genändringar att göra. Här ska det vara naturligt . Röstade ändå på Vet inte för så insatt är jag inte... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 13 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2007 Egentligen borde man se detta ur en lite annan synvinkel. Varför behöver man genmodifierad mat? Därför att det som inte finns är tillräckligt. Varför är det inte det? Det finns för mycket människor. Alltså får vi sluta att föröka så jävla mycket så att sådna här problem inte uppstår. För övrigt är jag emot mycket som har med genändringar att göra. Här ska det vara naturligt . Röstade ändå på Vet inte för så insatt är jag inte... Kan vi rota ut djurarter så borde det i praktiken gå att rota ut ett folkslag. Om siffran R2 snackade om, 4,5miljarder så kan vi ju börja med att rensa upp nere vid gazaremsan, då dom ändå är på god väg att ta kol på sig själva där nere. Borde bli nån miljon eller två. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 13 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2007 Blä, vet inte. Röstade: Vet ej. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 13 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2007 Ser inget fel i det nej. Sedan om verkligheten faktiskt såg ut som första inlägget beskrev vill jag inte uttala mig om. Är den här tråden en samlingsplats för gamla gtasajtare eller? Tycker att jag sett både Dude och Mahalo här. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 14 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2007 [Oseriöst]Om ändå hitler hade vunnit kriget, då hade vi inte längre haft nåra att skicka mat till [/oseriöst] Hitler skulle väl ändå inte ha slagit ut hela Afrika bara för att han vunnit kriget. Angående GMO: Det är ju ganska riskfyllt än när man inte vet så mycket om det. Ekologisk mat är imo godare men GMO är mycket effektivare - så länge det inte har några som helst skador är jag klad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 14 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2007 GMO mat är typ de har tex. skapat en superpotatis som inte är naturlig så blir potatisarna dubbelt så stora istället. WICKI WICKI: Genmodifierade livsmedel är livsmedel där någon ingående råvara fått sin arvsmassa modifierad (GMO). De produkter som är vanligast att genmodifiera inkluderar majs, potatis, raps och soja. Hittills har genmodifierade livsmedel varit restrikterade och måste först godkännas av EU för att få säljas inom EU. För att godkännas ska en riskvärdering göras. I riskvärderingen bedömer man bland annat om de genmodifierade livsmedlen skiljer sig från "originalet", exempelvis på avseende på fett, protein, vitaminer, toxiner och näringsvärde. Dessutom så bedömer man om ämnet kan utlösa allergiska reaktioner eller bli giftigt. Att använda GMO i livsmedel är kontroversiellt. Motståndarna hävdar bland annat att man med genmodifieringen kan föra över protein, som vissa personer är överkänsliga mot, till en ny ingrediens som inte haft den innan och därmed minska mängden livsmedel som dessa personer kan förtära. Förespråkarna pekar på att detta inte hänt och på den kontroll som finns inom EU. I motsats till genmodifierade livsmedel står ekologisk mat, där GMO är förbjudet. Haha, "superpotatisar". Ceone: När du skriver en inledning som du gjorde; var mer saklig och skriv inte saker som "skräporganisation" inom parantes. Det gäller att inleda på ett vis så folk kan förstå vad det handlar om, sen skriver du egna åsikter. - - - Vet inte allför mycket om genmanipulerad föda, men vad jag minns från biologin lär det vara positivt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
alexzander Skrivet 14 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2007 jag tycker genmanipulerad mat låter motbjudande på något höger... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 14 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2007 Överlag tycker jag att genmanipulerad mat är dåligt. Men det finns ibland undantag kan jag tänka mig. Är tyvärr för dåligt insatt i frågan för egentligen kunna uttala mig. Vote: Vet ej Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 14 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2007 Jag är inte riktigt insatt, så jag röstade vet ej. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 14 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2007 Vote:Ja Det enda felet med GM mat är att generna ofta är dominanta, vilket innebär att de sprider sig till åkrar där bonden kanske inte vill ha GM-mat. Att ge GM-mat till de fattiga är INTE fel! Dock anser jag att vårt tanklösa donerande bör upphöra. Våra bistånd hämmar de Afrikanska industrierna, och i vissa fall stödjer det diktatorer. Om vi skickar bistånd till afrika, så har dom det bra där nere i högst en vecka, sen får vi skicka nytt, om och om igen i oändlighet. Eller så skickar vi bara ner bistånd vid katastrofer (á la Darfur), vilket innebär att de kommer kunna få tillväxt, och på sikt klarar sig själva. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 14 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2007 Man ska vara försiktiga med sånt. Jag läste en Kalle Anka & CO där Farbror Joakim skapar GMO-tomater som äter upp hela Ankeborg. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Valle-Ball Skrivet 14 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2007 En vacker dag kommer genmanipulering slå tillbaka Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 14 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2007 Vote: Vet ej Svår fråga. Genmanipulerad mat, är det då frågan om manipulerat ex. ris eller kött? Av moraliska skäl anser jag att man inte skall genmanipulera djur, för att på så sätt få fram mer kött (läs: mat). Till Afrika skickade de kanske ris eller övrigt odlad mat, och då är det nog en annan sak. Tjuren ser inte riktigt klok ut, tycker det är hemskt och manipulera djur sådär, bara för att sedan slakta dem och få ut mer mat (nu ser bilden skissad ut, men det finns ju sådana tjurar). Skulle nog aldrig äta manipulerad mat. Varför vet jag inte, känns bara mer rätt och äta "naturligt". Inga riktiga biverkningar har väl dokumenterats, men ändå.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 14 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2007 Vote: Vet ej Svår fråga. Genmanipulerad mat, är det då frågan om manipulerat ex. ris eller kött? Av moraliska skäl anser jag att man inte skall genmanipulera djur, för att på så sätt få fram mer kött (läs: mat). Till Afrika skickade de kanske ris eller övrigt odlad mat, och då är det nog en annan sak. Tjuren ser inte riktigt klok ut, tycker det är hemskt och manipulera djur sådär, bara för att sedan slakta dem och få ut mer mat (nu ser bilden skissad ut, men det finns ju sådana tjurar). Skulle nog aldrig äta manipulerad mat. Varför vet jag inte, känns bara mer rätt och äta "naturligt". Inga riktiga biverkningar har väl dokumenterats, men ändå.. Belgisk Blå är inte genmanipulerad, och du äter den förmodligen rätt ofta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
santek Skrivet 14 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2007 Får ta och inflika en grej om penn och teller. De påminner en hel del om Mikael Moore(bowling for columbine) i sitt sätt att visa på sin sak. De ligger ju inte inne med hela sanningen utan kör mer stilen, titta där borta finns det något att fundera över. Meningen med en sån show är att få folk att tänka till en gång extra och inte svälja allt med hull och hår. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
guardian Skrivet 15 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2007 VOTE: ja det är ju bra att det finns teknik som kan hjälpa människorna där nere, men om nu greenpeace kommer och sabbar transporterna är ju dom skyldig till människornas död. var dom inte på nån oljeskepp också? men om man gör odlingar där nere i afrika, lär några av människorna där nere fixa genmaipulerade grödor så borde dom ju klara sdig själv efter ett tag. inte allt för insatt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MAFIA_KING Skrivet 15 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2007 Man ska vara försiktiga med sånt. Jag läste en Kalle Anka & CO där Farbror Joakim skapar GMO-tomater som äter upp hela Ankeborg. Det vart så med några spenater i förra numret (typ) också tror jag Vote: Bryr mig inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 15 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2007 Belgisk Blå är inte genmanipulerad, och du äter den förmodligen rätt ofta. Inte? http://sv.wikipedia.org/wiki/Belgian_Blue Orsaken är en mutation som inaktiverar myostatin, ett protein som hämmar muskeltillväxt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 15 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2007 Inte? http://sv.wikipedia.org/wiki/Belgian_Blue Jag vet i princip noll, men en mutation behöver ju inte innebära genmanipulering? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts