skribb Skrivet 2 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2007 Mr. Magic, vad är felet med dig? Ska jag börja ta illa upp när folk hänvisar till mig som vit eller rödhårig? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr.Magic Skrivet 4 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2007 Mr. Magic, vad är felet med dig? Ska jag börja ta illa upp när folk hänvisar till mig som vit eller rödhårig? Det är inte samma sak som om du kallar mig neger nej. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 4 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2007 Det är inte samma sak som om du kallar mig neger nej. Inte? Det är ju bara för ordet fått ett dåligt rykte, men det är fortfarande samma rasindelning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr.Magic Skrivet 5 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 mars, 2007 Inte? Det är ju bara för ordet fått ett dåligt rykte, men det är fortfarande samma rasindelning. Du svarade just på din egen fråga. Ordet är så pass laddat att det är förnedrande. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 5 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 mars, 2007 Du svarade just på din egen fråga. Ordet är så pass laddat att det är förnedrande. Ja, men det är ju det jag menar. Ordet neger ska inte förbjudas, det ska dock förlora sitt rykte så att säga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 5 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 mars, 2007 Jag säger neger, farsan säger neger, farmor säger neger. Man säger för fan neger. Det betyder svart. En behändig term för människor som härstammar eller kommer ifrån Afrika och är brunhyade (det finns ju också vita och araber i Afrika). NEGER. Det är inte samma sak som nigger. Inte heller samma sak som negerjävel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 5 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 mars, 2007 Jag säger neger, farsan säger neger, farmor säger neger. Man säger för fan neger. Det betyder svart. En behändig term för människor som härstammar eller kommer ifrån Afrika och är brunhyade (det finns ju också vita och araber i Afrika). NEGER. Det är inte samma sak som nigger. Inte heller samma sak som negerjävel. *smeka ollon* Där satte du huvudet på spiken. Folk verkar ha en tendens att tycka att neger och negerjävel är samma ord. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 5 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 mars, 2007 Jag kallar sönderslagen flaska för negerkniv, är det rasistiskt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 5 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 mars, 2007 Jag kallar sönderslagen flaska för negerkniv, är det rasistiskt? NEGERKNIVJag skulle mer dela in det i sterotyping än något annat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 5 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 mars, 2007 (redigerad) Neger var den officiella benämningen på en torpedbärande miniubåt, eller snarare en bemannad torped, använd av tyska Kriegsmarine 1943-1945. In the past, nigger was sometimes used as a synonym for "defect." For example, the May 1886 issue of Scientific American, page 308 said, "The consequence of neglect might be that what the workmen call ‘a nigger’ would get into the armature, and burn it so as to destroy its service." The term nigger was used in lumber mills until the mid-point of the 20th century. Redigerad 5 mars, 2007 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 5 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 mars, 2007 Jag kallar sönderslagen flaska för negerkniv, är det rasistiskt? Egentligen så är det väl det. Men vadå, det är ändå en jävligt rolig term. Viss stereotypindelning är faktiskt ganska underhållande. Dessutom är det töntigt att ta illa upp. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
T-Bone Mendez Skrivet 6 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2007 Neger var den officiella benämningen på en torpedbärande miniubåt, eller snarare en bemannad torped, använd av tyska Kriegsmarine 1943-1945. In the past, nigger was sometimes used as a synonym for "defect." For example, the May 1886 issue of Scientific American, page 308 said, "The consequence of neglect might be that what the workmen call ‘a nigger’ would get into the armature, and burn it so as to destroy its service." The term nigger was used in lumber mills until the mid-point of the 20th century. Nu pratade dom inte om nigger, utan neger. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Foo Skrivet 6 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2007 Men snälla nån! Det är dem som undviker att säger neger som är det onda folket ty de syftar neger till ap-människa och menar då vårt svarta folk! (varför skulle de annars undvika ordet om de inte menar negativt) Jag syftar neger som svart människa, och negerboll är en maträtt/kaka! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sikorka Skrivet 6 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2007 (redigerad) ... Redigerad 13 november, 2020 av Sikorka Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 7 april, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 april, 2007 Var bara tvungen. Fru Gårman!? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
n00dles Skrivet 7 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 april, 2007 Många mörkhyade tycker dog det inte är kränkade att bli kallad neger. Skulle jag va mörkhyad skulle jag tollerera om nån sa att jag va neger. @Sikorka: Kanske lite Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Corleone Skrivet 7 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 april, 2007 (redigerad) Varför ha Herr Gårman-skyltar om man inte kan titta på dem och utan förvirring kalla dem just Herr Gårman-skyltar? Det ska vara kuk på skyltarna, annars uppstår kaos i systemet. Redigerad 7 april, 2007 av Corleone Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 7 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 april, 2007 (redigerad) Ja, se jisses. Ser man där, att alla dessa små petitesser ska lyckas till att skaka om i grytan så lätt. Kan ingen förstå att detta är ett mansdominerande land, och det kommer förbli ett mansdominerande land, hur mycket objektkastrering som än uppstår? Redigerad 7 april, 2007 av Maimstream Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alpha Skrivet 7 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 april, 2007 Är inte "neger" en uttryck för den svarta rasen (står i national encyklopedin) och inte enbart ett skällsord? Isånnafall borde man inte ta såå jäkla illa upp om nån sa det ordet. o_O Annan sak dock om man säger "Din jävla neger" till en svart människa, DÅ är det rasistisk och förolämpande mot den personen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 7 april, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 april, 2007 Är inte "neger" en uttryck för den svarta rasen (står i national encyklopedin) och inte enbart ett skällsord? Isånnafall borde man inte ta såå jäkla illa upp om nån sa det ordet. o_O Annan sak dock om man säger "Din jävla neger" till en svart människa, DÅ är det rasistisk och förolämpande mot den personen. Som sagt, engelskans "nigger" bör inte jämställas mot svenskans "neger". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts