Jump to content

Sverigetröja censurerades i skolkatalog

Jacker
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 100
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Och vad är stötande med absolut svensk?

It points at the same thing.

Absolut svensk, betyder antagligen att man är svensk.

Och en slöja betyder antagligen att man är muslim eller kommer från arabländerna.

Censureringen av "Absolut Svensk" var, i de flestas ögon fel. Mina också. Men de är ju inte muslimer som har beordrat att det skulle censureras? Jag kan sätta på att ifall du frågade en muslim skulle han också tycka det var fel att censurera tröjan.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HAHA.

Jag är, som ni vet halvpolack. Jag känner mig inte kränkt för fem öre av att någon som har en sådan t-shirt. Hade det stått "sverige är för svenskar" eller "bort med blattarna" hade jag blivit förbannad... Men att det står att han har en helsvensk släkttavla ger jag inte ett jota för.

Det här är en kränkning mot yttrandefriheten på hög nivå.

Som jag tidigare uttalat mig om är svenskarna för rädda för att stå för att de är svenska. Säger man i sverige att man är nationalist eller patriot stämplas man som rasist med en gång, detsamma om man bär en sverige-tshirt. Det finns ju numera skolor där man slutat fira jul för att inte kränka de av annan religion (och de av de andra religionerna fattar oftast inte varför).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Hakkors kan finnas kränkande, ja. Egentligen står ju symbolen för något helt annat som jag inte minns just nu. Men de flesta, om inte alla, associerar den med nazisterna som utförde folkmord och hade ihjäl oliktänkande. Yttrandefriheten ska gälla förstås, så egentligen ska man få ha ett hakkors om man själv vill det men då får man själv räkna med konsekvenserna att man blir förknippad med nazister.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara av ren nyfikenhet, tycker ni att det är okej att man skyltar med hakkors på ett skolkort?

Det är ju yttrandefrihet i Sverige, men det känns ändå fel.. Vad tycker ni?

Svatstikan är tabubelagd i Sverige, och kommer av ren rutin att tas bort på ett skolkort. Antagligen skulle du inte äns få vara med på kortet om du har det på dig.

Även om det är yttrandefrihet, så får du inte flasha med hakkors till höger och vänster i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom faktiskt på en sak nu som hänt en klasskamrat!

När han slutade nian hade dom, precis som vi också hade, "skämtfoto" där man kan klä ut sig till lite allt möjligt skojigt som man kan minnas när man efter man slutat. Han hade då tagit på sig en t-shirt med texten "Rädda negerbollen!" och sedan täckt armar och ansikte med kakao så han liknande en neger. Han fick vara med på foto, men när de kom tillbaka hade de censurerat tröjan. Men svart fick han vara iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att jag har läst att hakkorset från början var en vikinga-symbol, men kan ju ha läst fel.

Visste inte ens att det var förbjudet med hakkors, se så lite man kan.

Samtidigt tycker jag att man ska få ha på sig det man står för, självklart är de som kommer med hakkors totalt IQ-befriade men får man ha på sig Sverige-tröjor (som uppenbarligen förknippas med nationalism/rasism) ska man väl få ha på sig nazist-tröjor? För det är ju natonalism/rasism m.m som hakkorset står för.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att jag har läst att hakkorset från början var en vikinga-symbol, men kan ju ha läst fel.

Visste inte ens att det var förbjudet med hakkors, se så lite man kan.

Samtidigt tycker jag att man ska få ha på sig det man står för, självklart är de som kommer med hakkors totalt IQ-befriade men får man ha på sig Sverige-tröjor (som uppenbarligen förknippas med nationalism/rasism) ska man väl få ha på sig nazist-tröjor? För det är ju natonalism/rasism m.m som hakkorset står för.

Svatstikan är en buddhism/hiduism symbol, och finns på många saker i asien även i dag. Det är bara i västvärlden som den i princip bara förknippas med nazismen och är därför tabubelagd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hakkorset är egentligen en asiatisk 'lyckosymbol' som du kan läsa om här: Länk!

Sverigetröjor/flaggor står inte för rasism. Tyvärr är det folk som TROR att de gör det. Visst finns det rasister som har på sig sverigetröjor men svenska flaggan i sig är ingen rasistisk symbol.

Svenska flaggan är självklart ingen rasistisk symbol, det var inte så jag menade. Jag menade ungefär så som du sa, att folk tror/förknippar flaggan med nationalism. Hemskt att flaggan som kännetecknar Sverige "plötsligt" är nationalistiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det blev riktigt klargjort här, men det är dessutom ett lagbrott att bära hakkorset.

Det är därför som nynazisterna har skapat en ny, liknande symbol.

Det liknar ett Y har jag för mig. Min kompis visade det för mig...

Edit: There ya go...

Finns fler här : http://www.ostratorn.lund.se/gamla/gamla/F...ler/nazsymb.htm

Redigerad av Roxxy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor