Jump to content

Bästa krigsspelet?

Jacker
 Share

Recommended Posts

Krigsspel har tagit en större plats bland spelen nu på 2000- talet. Det kan röra sig om alla genrer, så länge som spelet utspelar sig under/skildrar/behandlar krig. Medal of Honor, Call of Duty, Operation Flashpoint, Battlefield, Company of Heroes, Command & Conquer, Rome: Total War; listan på krigsspel kan göras lång. Men vilket är bäst? Både Singleplayer och Multiplayer. Motivera!

[Kommer kanske bli en poll sen]

- - -

När det kommer till Singleplayer- spel finns det bara ett självklart alternativ för mig; Operation Flashpoint. (w00t) Det är realistiskt, det har känsla och atmosfär, gripande element i story och gameplay. Och dessutom en missioneditor där man kan skapa sina egna små (eller stora) stridsscenarion. Glömmer aldrig "Montignac Must Fall"- uppdraget i kampanjen. Känslan när man får order om att evakuera Everon är verkligen äg. Kommer ihåg hur min puls steg (ja, påriktigt). När sen alla i ens squad, utom en själv, blir dödade av sovjeterna och man försöker fly undan deras trupper genom skogar och över ängar för att försöka nå fram till samlingspunkten är... Ja... Verkligen skrämmande och adrenalinpumpande, nästan så man vet hur det känns i krig. Och det är ändå inte allt, OFP är ett ruskigt bra spel.

När det kommer till Multiplayer står mitt val mellan Battlefield 1942 och Red Orchestra. Väljer nog faktiskt BF1942 - grymt många bra timmar med det spelet. Moddar som Silent Heroes, Forgotten Hope och Experience WWII har förstärkt lyckan yttligare. Finns inte ord för att beskriva BF1942. Men Red Orchestra är inte långt efter. Så otroligt autentiskt och realistiskt som det är känns det som det är så nära krig man kan komma utan att ge sig ut på ett verkligt slagfält.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bästa singleplayer: Medal Of Honor: Allied Assault.

Vart totalt mållös första gången jag spelade det. Chocköppningen med Omaha Beach var ett av det bästa jag varit med om i spelväg, känslan var grymt påtryckande. Man satt och svettades då man på vägen in mot stranden såg båten bredvid en explodera, samtidigt som man rent instinktivt duckar för att man hör ett flygplan komma på låg höjd alldelels ovanför ens huvud.

Väl framme så... håller man andan, och springer, och springer, och springer ännu mer... Man ser kroppar som flyger överallt, man hör kulsprutornas ständiga smattrande, och man hör skotten vina ovanför ens huvud samtidigt som man avancerar så långt fram man kan, och väl där slänger sig ned så att man inte ska få huvudet bortblåst av ett skott från bunkrarnas MG 42 eller av en granat. Ett tag så ville jag allra helst bara sitta bakom ett stridsvagnshinder längst ned mot vattnet, och bara vänta tills att det kanske 'äntligen skulle vara över.' Men så var givetvis inte fallet, utan man behövde avancera framåt och hjälpa till plantera ett par 'bangaloores', så att man kan komma över den elända taggtråden.

Väl där så börjar man slappna av lite mer, man sitter inte på helspänn som man gjorde på vägen in dit.

Otroligt roligt spel, spelat det åtskilliga timmar. :)

-------------------

Bästa Multiplayer tycker jag är Call of Duty 2.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Age of empires 2. Inga kommentarer, just get it. :)

Bha, kan väl motivera...

När AoE släpptes år 1997 fastnade jag helt framför datorn och det var det första riktiga spelet jag verkligen nötte, trots att jag var helt värdelös på det. När Age of Empires 2 sedan släpptes var allting verkligen fulländat. Spelet var balanserat, spännande med härlig kampanj, odödlig grafik (hur gärna spelar man 3d spel som släpptes från den tiden?), grym multiplayer vilket betyder ett riktigt nötarspel. Sedan den dagen har det blivit ett oräkneligt antal timmar framför spelet, det som är lite sorgligt är att jag numera spöar istortsett alla jag känner (utom min bror, men när han var som värst nötte han spelet 24/7.), vilket kan bli lite tråkigt efter ett tag. AIn är visserligen en liten utmaning, men inte tillräklig. Faktumet kvarstår dock att spelet är totalt fulländat, särskilt med expansionen The Conquerors, som förbättrar och lägger till vissa grejer.

Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor