Eudoros Skrivet 31 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2007 (redigerad) Ganska häftigt att se på varelserna som lever sådär långt ner i djupet. Lite offtopic, men kan ingen lägga upp några filmer på varelser som har påträffats på djupt vatten? Jo, det skulle vara fränt. Har alltid varit fascinerad av dom där fiskarna med extremt stora käftar, och som har typ en "lina" som sticker ut från pannan, med en liten lysande knöl på längst ut, som dom lockar till sig byten med. Och dom finns bara på bra nog djupa vatten tror jag. Edit. Tweak: Haha, jo, det är nog med en sån där också. Redigerad 31 januari, 2007 av Eudoros Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 31 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2007 Jo, det skulle vara fränt. Har alltid varit fascinerad av dom där fiskarna med extremt stora käftar, och som har typ en "lina" som sticker ut från pannan, med en liten lysande knöl på längst ut, som dom lockar till sig byten med. Och dom finns bara på bra nog djupa vatten tror jag. Haha, "Hitta Nemo" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 31 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2007 (redigerad) Ganska häftigt att se på varelserna som lever sådär långt ner i djupet. Lite offtopic, men kan ingen lägga upp några filmer på varelser som har påträffats på djupt vatten? Du menar Anglerfish (också kallad Frogfish)? Här är en video på den varianten som bor på grundare vatten. Här är en från djupare vatten men videon är camad. Gammal bild på Oarfish som folk förr trodde var gigantiska havsormar. Redigerad 1 februari, 2007 av Crusader Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 1 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2007 Du menar Anglerfish (också kallad Frogfish)? Här är en video på den varianten som bor på grundare vatten. Här är en från djupare vatten men videon är camad. Gammal bild på Oarfish som folk förr trodde var gigantiska havsormar. Tänkte mer på "monster" som bor djupt nere i havet. Vi fick se en video i skolan i sjuan om "monsterfiskar" som bodde djupt nere i havet och det var nästan läskigt. Dom flesta var genomskinliga pga någon anledning, kanske brist på ljus? En av fiskarna jag kommer ihåg var en fisk som såg ut som en piraya men var ganska mycket större. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 1 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2007 (redigerad) Ganska häftigt att se på varelserna som lever sådär långt ner i djupet. Lite offtopic, men kan ingen lägga upp några filmer på varelser som har påträffats på djupt vatten? Bara att söka på "deep fish" eller "deep sea fish". Djupaste fisken - 8372 meter djupt Human faced fish Deep sea octopus http://www.extremescience.com/deepcreat.htm Btw, Crusader. Var det dessa maneter du menade? Dom verkar vara funna på djupt vatten, men det står inte hur stora dom är. http://www.extremescience.com/GiantJellyfish.htm ... eller, hittade en manet-art som beskrivs som den största maneten (Cyanea arctica), med 36 m långa tentakler. När du sa 100 meter, du tror inte att du kommer ihåg fel, då 100 feet = 30 meter? Edit: woot, http://www.deepseaphotography.com/, http://www.exploretheabyss.com/ Edit2: http://www.exploretheabyss.com/photo/gallery/html/fish.htm Redigerad 1 februari, 2007 av Patrik Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 1 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2007 Djupaste fisken - 8372 meter djupt Det var fiskar som den där som vi fick se på filmen. Dom är faktiskt lite läskiga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 1 februari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2007 Tänkte mer på "monster" som bor djupt nere i havet. Vi fick se en video i skolan i sjuan om "monsterfiskar" som bodde djupt nere i havet och det var nästan läskigt. Dom flesta var genomskinliga pga någon anledning, kanske brist på ljus? En av fiskarna jag kommer ihåg var en fisk som såg ut som en piraya men var ganska mycket större. OK, jag trodde du menade de som har en lykta som de lockar till sig byten med (Som i Hitta Nemo), de heter Anglerfish och finns på både grunt och djupt vatten. Jag postade både en video på den som finns på grunt och den som finns på jättedjupt. Den du menar heter Fangtooth. Btw, Crusader. Var det dessa maneter du menade? Dom verkar vara funna på djupt vatten, men det står inte hur stora dom är. http://www.extremescience.com/GiantJellyfish.htm ... eller, hittade en manet-art som beskrivs som den största maneten (Cyanea arctica), med 36 m långa tentakler. När du sa 100 meter, du tror inte att du kommer ihåg fel, då 100 feet = 30 meter? Nej, de nämnde att de 2 de såg var flera gånger längre än de längsta som kan finnas på grundare vatten. 30 meter är ju hur långa lion's mane (Eller Röd brännmanet) brukar bli i som längst, t ex Norge, och är ju inte nåt ovanligt. Dessutom så finns Röd brännmanet aldrig djupare än 20 meter och detta var på ett par 1000 meters djup. De snackade bla om hur en manet kunde överleva det otroliga trycket samt varför den var så otroligt lång. Dessa var som sagt hitils helt okända raser. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 1 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2007 Nej, de nämnde att de 2 de såg var flera gånger längre än de längsta som kan finnas på grundare vatten. 30 meter är ju hur långa lion's mane (Eller Röd brännmanet) brukar bli i som längst, t ex Norge, och är ju inte nåt ovanligt. Dessutom så finns Röd brännmanet aldrig djupare än 20 meter och detta var på ett par 1000 meters djup. De snackade bla om hur en manet kunde överleva det otroliga trycket samt varför den var så otroligt lång. Dessa var som sagt hitils helt okända raser. Okej. Men 100 meter? Jag gissar fortfarande på att det var 100 feet, alltså 30 meter. För Wikipedia säger själv: Lion's mane jellyfish, with the longest known tentacles (over 100 feet). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 25 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2007 Crusader, har fått det bekräftat nu. Har en kompis som också sett dokumentären för länge sen. Den hette vist Den blå planeten där det var några maneter med väldigt smala tentakler som blev ca 100 meter (flera fotbollsplaner). Så du hade rätt. Ska nog fixa dokumentären och se. Verkar intressant. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 25 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2007 Crusader, har fått det bekräftat nu. Har en kompis som också sett dokumentären för länge sen. Den hette vist Den blå planeten där det var några maneter med väldigt smala tentakler som blev ca 100 meter (flera fotbollsplaner). Så du hade rätt. Ska nog fixa dokumentären och se. Verkar intressant. En fotbollsplan är i de allra flesta fall lite längre än 100 meter Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adriian Skrivet 25 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2007 Hmm, det första jag tänkte på när jag såg trådbeskrivningen och att Crusader hade gjort den var: Posta i Final Fantasy-tråden. Crusader förstår nog vad jag menar. OnT: Tuff firre. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 26 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 26 februari, 2007 (redigerad) En fotbollsplan är i de allra flesta fall lite längre än 100 meter Ops, läste fel. Ehum.. Återstår att se när jag sett dokumentären, kanske får förklaringen då. Redigerad 26 februari, 2007 av Patrik Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 7 maj, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 maj, 2007 (redigerad) Crusader, har fått det bekräftat nu. Har en kompis som också sett dokumentären för länge sen. Den hette vist Den blå planeten där det var några maneter med väldigt smala tentakler som blev ca 100 meter (flera fotbollsplaner). Så du hade rätt. Ska nog fixa dokumentären och se. Verkar intressant. Aah, så hette den. Tack. Trodde jag skulle bli galen i mina försök att komma på vad den hette. Ska se om jag kan få tag på Avsnitt 2: Djuphavet och se igen. Det måste ha varit avsnittet jag såg förut. De har fångat världens största Colossal Squid: Så vittt jag vet så är det den första som har fångats medans den fortfarande levde. (De andra var redan döda, tror jag) 10 meter lång var den. För jämförelse spå kan ni kolla de 2 rödhandskade händerna i det översta vänstra hörnet. Källa Redigerad 7 maj, 2007 av Crusader Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JSHC Skrivet 8 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 maj, 2007 Aah, så hette den. Tack. Trodde jag skulle bli galen i mina försök att komma på vad den hette. Ska se om jag kan få tag på Avsnitt 2: Djuphavet och se igen. Det måste ha varit avsnittet jag såg förut. De har fångat världens största Colossal Squid: Så vittt jag vet så är det den första som har fångats medans den fortfarande levde. (De andra var redan döda, tror jag) 10 meter lång var den. För jämförelse spå kan ni kolla de 2 rödhandskade händerna i det översta vänstra hörnet. Källa O...M...G! Om det där är en riktig... sak, så vill jag nog inte möta en sådan, någonsin Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 8 maj, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 maj, 2007 (redigerad) Aah, så hette den. Tack. Trodde jag skulle bli galen i mina försök att komma på vad den hette. Ska se om jag kan få tag på Avsnitt 2: Djuphavet och se igen. Det måste ha varit avsnittet jag såg förut. De har fångat världens största Colossal Squid: Så vittt jag vet så är det den första som har fångats medans den fortfarande levde. (De andra var redan döda, tror jag) 10 meter lång var den. För jämförelse spå kan ni kolla de 2 rödhandskade händerna i det översta vänstra hörnet. Källa Colossal Squid är rätt stor också. Vet du om den är större eller mindre än Giant Squid? Btw, den där långa tentakeln du snackade om fanns inte med i djuphavs-avsnittet. Måste ha varit något annat avsnitt. Fanns någon tentakel där, men jag tror inte dom sa att den var 100m. Edit: verkar som det: http://news.nationalgeographic.com/news/20...2-squid_big.jpg http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/3904...uid2_203inf.gif Men Giant Squid kunde ju bli 18m? Redigerad 8 maj, 2007 av Patrik Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 8 maj, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 maj, 2007 Det är svårt. Det vet ju ännu inte hur långa de kan bli. De tror antagligen att Colossal Squid kan bli mycket längre, men den längsta de har hittat är 10 meter. Giant Squid, som du sa, har de hittat som är längre och de har räknat till att de kan bli 18 meter med tentaklarna. Som sagt, det hela är svårt. De vet fortfarande inte hur lång t ex en Vithaj kan bli och de ändrar det helatiden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts