MAFIA_KING Skrivet 28 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 januari, 2007 Nej, det gör jag inte. Det var när de åkte ner med en ubåt på ett väldigt djupt ställe för ett par år sedan, för att nå botten på ett djup som ingen annan hade djort förut. De träffade på en som var runt 70 meter och en som var runt 130 meter. Men detta var på flera tusen meters djup och den ända gången de träffat på så stora. Men som sagt, detta såg jag på TVn på en dokumentär så jag har ingen källa för det så ni får helt enkelt tro mig om ni vill eller strunta i det. Edit: Visste ni föresten att Maneter har ingen hjärna. Jag tror på dig, GTA3 freak vill bara verka uber för att han egentligen inte heller har någon ren fakta om detta. Han gillar bara att klaga på andra människor, precis som mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 28 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 januari, 2007 Jag tycker bara att det är väldigt konstigt att det inte finns några som helst bevis för ditt påstående på internet, som ändå är alla fejkares våta dröm, då du kan publicera vad fan du vill och lura folk med det. Om det nu var med i en dokmentär på tv, där man inte får visa vad som helst så borde det ju finnas likgiltig information på nätet, inte sant? Jag kommer vara neutral i frågan tills jag har någon form av bevis mer än "..såg det på tv". Tills vidare har du varken rätt eller fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 28 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 januari, 2007 (redigerad) Klart det finns på internet. Hade jag kommit ihåg namnet på ubåten eller platsen den dök på så hade jag givet vis kunnat bevisa det. Men detta var, som sagt, för ett par år sedan. Och de såg bara 2 stycken under en djuphavsdykning på flera 1000 meters djup, så det är ju inte så underligt om det inte står i alla faktaböcker och alla sidor på nätet. Kroppen var inte större än runt 1 meter bred. Jag tror att den behövde vara så lång för att kunna fånga tillräkligt med föda för att klara sig. Iallafall så har jag nu letat i 2 timmar efter det och nu orkar jag inte mer. Så antingen får ni helt enkelt, som MAFIA_KING, tro på mitt ord eller strunta i det. Edit: Stjärnor i det synliga Universum = 1 Trilljon Stjärnor x 10 Miljarder Galax. Redigerad 29 januari, 2007 av Crusader Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 29 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2007 Äääh! Giant my ass. Jag har dragit upp abborrar som var större än den där. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 29 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2007 Äääh! Giant my ass. Jag har dragit upp abborrar som var större än den där. Har du dragit upp över 3 meter långa Abborrar? Vardå? För de jag får upp är aldrig längre än en halv meter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 29 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2007 Klart det finns på internet. Hade jag kommit ihåg namnet på ubåten eller platsen den dök på så hade jag givet vis kunnat bevisa det. Men detta var, som sagt, för ett par år sedan. Och de såg bara 2 stycken under en djuphavsdykning på flera 1000 meters djup, så det är ju inte så underligt om det inte står i alla faktaböcker och alla sidor på nätet. Kroppen var inte större än runt 1 meter bred. Jag tror att den behövde vara så lång för att kunna fånga tillräkligt med föda för att klara sig. Iallafall så har jag nu letat i 2 timmar efter det och nu orkar jag inte mer. Så antingen får ni helt enkelt, som MAFIA_KING, tro på mitt ord eller strunta i det. Edit: Stjärnor i det synliga Universum = 1 Trilljon Stjärnor x 10 Miljarder Galax. Kan iofs stämma. Men 100 meter långa trådar? Du måste komma ihåg fel. Finns maneter med 20-30 meter långa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Troxie Skrivet 29 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2007 Nej, det gör jag inte. Det var när de åkte ner med en ubåt på ett väldigt djupt ställe för ett par år sedan, för att nå botten på ett djup som ingen annan hade djort förut. De träffade på en som var runt 70 meter och en som var runt 130 meter. Men detta var på flera tusen meters djup och den ända gången de träffat på så stora. Men som sagt, detta såg jag på TVn på en dokumentär så jag har ingen källa för det så ni får helt enkelt tro mig om ni vill eller strunta i det. Edit: Visste ni föresten att Maneter har ingen hjärna. Åka flera kilometer ner i vattnet med en ubåt? Blir inte trycket för högt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MAFIA_KING Skrivet 30 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2007 (redigerad) Åka flera kilometer ner i vattnet med en ubåt? Blir inte trycket för högt? Beror väl på, teknologin går framåt. dock så låter 100 meter alldeles för mycket...50 max. Redigerad 30 januari, 2007 av MAFIA_KING Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 30 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2007 Kan iofs stämma. Men 100 meter långa trådar? Du måste komma ihåg fel. Finns maneter med 20-30 meter långa. Ja, den längsta som lever uppe vid ytan blir 33 meter. Jag snackar om över en kilometer ner. De såg en massa helt otroliga saker där vill jag minnas och en massa nya arter och konstiga fiskar. Men som sagt, ni får tro vad ni vill. Åka flera kilometer ner i vattnet med en ubåt? Blir inte trycket för högt? Det är specialubåtar. Lägsta de har dykt är lite mer än 10000 meter på 1960-talet och det är så långt ner man kan komma. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 30 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2007 Det är specialubåtar. Lägsta de har dykt är lite mer än 10000 meter på 1960-talet och det är så långt ner man kan komma. Mjo, marianergravem är ju 11034 m och där har väl nån varit, så det verkar troligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 30 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2007 Mjo, marianergravem är ju 11034 m och där har väl nån varit, så det verkar troligt. Nja, 10 911 m är det maximala djuptet sen senaste mätningen 1995. Batyskafen Trieste dök bara ner 23 januari 1960 och mätte till 10 916 m men det är det djupaste de har dykt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 30 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2007 (redigerad) Nja, 10 911 m är det maximala djuptet sen senaste mätningen 1995. Batyskafen Trieste dök bara ner 23 januari 1960 och mätte till 10 916 m men det är det djupaste de har dykt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Marianergraven Du menar under havsytan, jag menar från normal marknivå kollar du länken ser du att det står "Det djupaste en farkost har tagit sig ned i graven är 11 000" Redigerad 30 januari, 2007 av Tweak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 30 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2007 Man kan inte mäta från land. Det finns ingen normal marknevå. Hade man mätt från parkeringsplatsen till Sjukhuset i Kristianstad så hade de fått det till att den var 10 909 m meter djup eftersom där ligger marknevån 2 meter under havet. (Föresten vilken mark mäter du från som är 123 meter över Havsytan?) Från havsytan ÄR från land. Det är där havet slutar och land börjar. Som jag sa, Trieste dök det djupaste som var 10 916 m. Det från din länk var avrundat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 30 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2007 Ja, den längsta som lever uppe vid ytan blir 33 meter. Jag snackar om över en kilometer ner. De såg en massa helt otroliga saker där vill jag minnas och en massa nya arter och konstiga fiskar. Men som sagt, ni får tro vad ni vill. Jepp, som sagt, så borde dom ha blivit förklarade som dom största maneterna. Men det har dom inte. Jag hittar inga maneter med 100m långa tentakler när jag söker på "biggest jellyfish". Får bara upp dom som jag tidigare nämnde. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 31 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2007 Jepp, som sagt, så borde dom ha blivit förklarade som dom största maneterna. Men det har dom inte. Jag hittar inga maneter med 100m långa tentakler när jag söker på "biggest jellyfish". Får bara upp dom som jag tidigare nämnde. Men snälla, de skiver inte alla längderna. T ex att de skriver 33 meter betyder inte att de inte kan ha längre och aldrig har haft längre. Det är hur långa de brukar kunna bli. Men om man bara har sett 2 som är så långa men har sett 5000 som är 30 meter långa, då skriver man 30 som det längsta och de där 2 extra långa räknas som ett undantag. Dessutom hur ska de hålla reda på alla jäkla varelser, alla längder som har mäts i alla dykningar osv? Det ses miljoner djur varje år, vissa stora, vissa små men inte kan man läsa om dem alla. T ex om de ser en Vit Haj som är 14 meter lång, skriver de med det? Nej, de skriver hur långa de brukar bli. Iallafall, jag orkar inte spendera en hel kväll till med att försöka leta upp det. Räcker med att jag redan har slösat bort 2 helkvällar på att försöka leta efter den där jävla dokumentären. Jag önskar att jag aldrig hade nämnt de där maneterna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 31 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2007 Men snälla, de skiver inte alla längderna. T ex att de skriver 33 meter betyder inte att de inte kan ha längre och aldrig har haft längre. Det är hur långa de brukar kunna bli. Men om man bara har sett 2 som är så långa men har sett 5000 som är 30 meter långa, då skriver man 30 som det längsta och de där 2 extra långa räknas som ett undantag. Dessutom hur ska de hålla reda på alla jäkla varelser, alla längder som har mäts i alla dykningar osv? Det ses miljoner djur varje år, vissa stora, vissa små men inte kan man läsa om dem alla. T ex om de ser en Vit Haj som är 14 meter lång, skriver de med det? Nej, de skriver hur långa de brukar bli. Iallafall, jag orkar inte spendera en hel kväll till med att försöka leta upp det. Räcker med att jag redan har slösat bort 2 helkvällar på att försöka leta efter den där jävla dokumentären. Jag önskar att jag aldrig hade nämnt de där maneterna. Man brukar oftast, om inte alltid nämna den största sedda individen, eller skriva något i stil med "I extrema fall.." De nämns inte heller på wikipedia, och de djur du hade hittat var sånna där, udda symetriska djuren som bor i totalt mörker, inget om 100 meter långa maneter. Säger som innan. Du har varken rätt eller fel tills bevisen ligger på bordet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 31 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2007 Jo men detta var ju på samma djup. Och det var säkerligen nya arter av Maneter. De hittar ju en massa nya arter varändas gång de dyker ner och alla hamnar inte på Wikipedia. Jaja, skit samma. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 31 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2007 Man kan inte mäta från land. Det finns ingen normal marknevå. Hade man mätt från parkeringsplatsen till Sjukhuset i Kristianstad så hade de fått det till att den var 10 909 m meter djup eftersom där ligger marknevån 2 meter under havet. (Föresten vilken mark mäter du från som är 123 meter över Havsytan?) Från havsytan ÄR från land. Det är där havet slutar och land börjar. Som jag sa, Trieste dök det djupaste som var 10 916 m. Det från din länk var avrundat. :'( Jag lovar att det står 11034 i min fysikbok i alla fall. Jävla Crusader Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 31 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2007 Ganska häftigt att se på varelserna som lever sådär långt ner i djupet. Lite offtopic, men kan ingen lägga upp några filmer på varelser som har påträffats på djupt vatten? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 31 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2007 Ganska häftigt att se på varelserna som lever sådär långt ner i djupet. Lite offtopic, men kan ingen lägga upp några filmer på varelser som har påträffats på djupt vatten? Mm, skulle jag också vilja se Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts