Jump to content

Giant Squid: Filmad för första gången!

Crusader
 Share

Recommended Posts

Tänk också på hur outforskade världshaven är, jag hörde vi endast utforskat 1% av botten ute på haven. Så gott som varje gång man gjort djuphavsdykingar med farkoster har man upptäckt minst en ny djurtart. Skulle fan inte bli förvånad om man hittade hundratals meter långa monster någonstans nere på havsbotten...

Jepp, en riktigt cool tanke. Jag hoppas verkligen att det finns något riktigt stort monster i våra havsdjup. Inte hundratals meter, men iaf >50 meter.

Finns gamla bilder på jättebläckfiskar som spolats upp på land, men där är det mest slem kvar av dom.

Hoppas dom kan fota/filma en jättebläckfisk i dess "full size". >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 75
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

[9 of 9] Japanese researcher Dr Tsunemi Kubodera points to where a giant squid takes a bait of the common squid, as he shows on his laptop photographs taken for the first time of the 26-foot Architeuthis in the wild, at the National Science Museum in Tokyo.

Heh, humor.

Hursomhelst, lär inte rymden vara med utforskad ön havet? Mycket mer? >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rymden expanderar väl också med några miljarder mil i sekunden/minuten också har jag för mig ... ?

Jupp, men det betyder inte att det skapas ny materia. Rymden blir bara glesare och glesare.

---

Iaf, finns mycket mer att upptäcka i regnskogarna. Hugger du ner ett enda träd kan du ha utrotat några insektsarter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle bli väldigt förvånad med tanke på att hela evolutionen talar emot organismer så stora, men man kan ju aldrig veta ;)

Men det är evolutionen på land. Alla varelser på land blir mindre och mindre men de i havet blir bara större. Tex så finns det Vattenlöss som är nära besläktade med gråsuggor i havet. I grunt vatten är de inte mycket större än Gråsuggor men på djupt så blir de lika stora som katter. Bild

Det finns redan en hel del stora varelser (T ex valarna) och nu 20 meter Bläckfiskar.

Jepp, en riktigt cool tanke. Jag hoppas verkligen att det finns något riktigt stort monster i våra havsdjup. Inte hundratals meter, men iaf >50 meter.

Finns gamla bilder på jättebläckfiskar som spolats upp på land, men där är det mest slem kvar av dom.

Hoppas dom kan fota/filma en jättebläckfisk i dess "full size". :D

De har sett maneter som lever på flera kilometers djup som var över 100 meter långa. Men det är väl inte riktigt monster. >_<

Visst hade det varit kul att se bilder på livs levande Jättebläckfiskar som var nästan 20 meter långa. :unsure: I första inlägget så var där en bild på en som var runt 10 meter men den var död.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är evolutionen på land. Alla varelser på land blir mindre och mindre men de i havet blir bara större. Tex så finns det Vattenlöss som är nära besläktade med gråsuggor i havet. I grunt vatten är de inte mycket större än Gråsuggor men på djupt så blir de lika stora som katter. Bild

Uh, fyfan vad äcklig den var.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag först hörde talas om jättebläckfiskar trodde jag att dom menade "riktigt" jätte, alltså uppåt 100 meter långa eller liknande, så detta är ju bara... fjuttigt. :unsure:

I grunt vatten är de inte mycket större än Gråsuggor men på djupt så blir de lika stora som katter. Bild

Men fy fan, vilket fult as. >_<

Och den ser extremt konstgjord ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns redan en hel del stora varelser (T ex valarna) och nu 20 meter Bläckfiskar.

De har sett maneter som lever på flera kilometers djup som var över 100 meter långa. Men det är väl inte riktigt monster. >_<

Visst hade det varit kul att se bilder på livs levande Jättebläckfiskar som var nästan 20 meter långa. :unsure: I första inlägget så var där en bild på en som var runt 10 meter men den var död.

Nej det gäller även i vattnet. Vatten innehåller inte tillräckligt med syre för ett för stort djur, det är ingen slump att det största vattenlevande djuret andas luft.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp, men det betyder inte att det skapas ny materia. Rymden blir bara glesare och glesare.

---

Iaf, finns mycket mer att upptäcka i regnskogarna. Hugger du ner ett enda träd kan du ha utrotat några insektsarter.

Precis. Det är väl nån centimeter till i omkretsbanan runt solen varje år för oss?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rymden är oändlig. (Rymden är det ingenting som materian finns i) Det är materian som utbreder sig men, som sagt, blir glesare.

Så det går aldrig att utforska hela rymden. Det finns lika många stjärnor som det finns grudkorn på vår planet. Och runt många av dem så finns det planeter. Därför tycker jag det är fåningt när folk säger att det omöjligt kan finnas liv på andra planeter. :rolleyes:

Speciellt med tanke på att de regler som forskare satte för att det skulle kunna finnas liv har motbevisats gång på gång.

Reglerna:

1. Varelser klarar sig inte utan sol ljus. Enligt den så kunde det inte leva nåt på de djupaste ställena av havet. (Motbevisades när det visade sig leva varelser på flera kilometers djup i haven som aldrig sett sol ljuset.)

2. Varelser måste ha vatten. Huvudreglen för allt liv. Där det finns vatten så finns det liv. (Motbevisades när det hittades maskar i vulkaner som hade absolut ingen kontakt med något vatten någonsin i sitt liv)

3. Varelser behöver syre. (Maskarna i vulanerna motbevisade det med genom att andas svavel)

4. Varelser kan inte leva i extrem hetta eller kyla. (Maskarna i Vulkanerna och maskar i Pol-isen)

Det finns fler regler som var gjorde för att styrka teorin om att Jorden är den ända platsen som kan ha liv för den ligger i exakt läge. Men alla reglerna har motbevisats genom åren. Och de döda bakterierna på Mars och i Meteoriter måste komma från någonstanns.

SiXxe: Ja, du. En sån vill man inte hitta i sängen. (De är en sorts kvalster)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag först hörde talas om jättebläckfiskar trodde jag att dom menade "riktigt" jätte, alltså uppåt 100 meter långa eller liknande, så detta är ju bara... fjuttigt. :(

Men fy fan, vilket fult as. :rolleyes:

Och den ser extremt konstgjord ut.

Fjuttit??? En Bläckfisk som är lika lång som 2 Långtradare?

Jo, den ser för bra ut för att vara sann. Håll till godo: Bild

Nej det gäller även i vattnet. Vatten innehåller inte tillräckligt med syre för ett för stort djur, det är ingen slump att det största vattenlevande djuret andas luft.

Valarna är däggdjur så det är en helt annan grej. Men de största icke-däggdjuren lever på över 1000 meters djup.

Det var den gammla teorin som var att allt var mindre i havet. Tills de hittade giganterna som levde djupt nere i havet. Enligt forskarna så var det omöjligt att det kunde finnas stort liv där utan alla sa små bakterier som bäst. Och vad hittade de? Maneter som var över 100 meter långa. Kvalster stora som katter. 11 meter långa Oarfiskar (Som de förr trodde var gigantiska sjöormar), 20 meter långa Bläckfiskar, 3 meter långa tubmaskar osv.

Den nya teorin är tvärt om att destu mindre ljus och syre destu större blir de. Den heter abyssal gigantism som betyder "Djuphavs gigantism" och går, som sagt, ut på att destu djupare destu större djur.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fjuttit??? En Bläckfisk som är lika lång som 2 Långtradare?

Jo, den ser för bra ut för att vara sann. Håll till godo: Bild

Valarna är däggdjur så det är en helt annan grej.

Nej det är inte en helt annan grej. Valar andas syrerik luft istället för vatten vilket gör att de kan uppnå storleken, om vattenandandes djur kunde bli så stora verkar det ju konstigt att de inte är störst.

Du får gärna nämna namnet på denna sk "monstermanet".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nope, du överdriver. Källa annars?

giant_jelly_837999_0.jpg

Det är dom största kända maneterna, vars "trådar" kan bli upp till 20-30 meter.

Nej, det gör jag inte. Det var när de åkte ner med en ubåt på ett väldigt djupt ställe för ett par år sedan, för att nå botten på ett djup som ingen annan hade djort förut. De träffade på en som var runt 70 meter och en som var runt 130 meter. Men detta var på flera tusen meters djup och den ända gången de träffat på så stora.

Men som sagt, detta såg jag på TVn på en dokumentär så jag har ingen källa för det så ni får helt enkelt tro mig om ni vill eller strunta i det. :rolleyes:

Edit: Visste ni föresten att Maneter har ingen hjärna.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det gör jag inte. Det var när de åkte ner med en ubåt på ett väldigt djupt ställe för ett par år sedan, för att nå botten på ett djup som ingen annan hade djort förut. De träffade på en som var runt 70 meter och en som var runt 130 meter. Men detta var på flera tusen meters djup och den ända gången de träffat på så stora.

Men som sagt, detta såg jag på TVn på en dokumentär så jag har ingen källa för det så ni får helt enkelt tro mig om ni vill eller strunta i det. :(

Edit: Visste ni föresten att Maneter har ingen hjärna.

Borde blivit rätt stor uppståndelse, efter som dom isf skulle konkurrera med blåvalen om världens största djur någonsin.

Vet inte om jag ska tro på det. Enligt Wikipedia är den röd brännmaneten den största kända arten av maneter.

Visste ni föresten att Maneter har ingen hjärna. - Varken blod eller hjärta heller. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor