Jump to content

Körkort

Mr_Dufus
 Share

Recommended Posts

Måste man gå på kurs för att få övningsköra med folk nu? Fan vad illa..

Då kommer inte jag få övningsköra med mina syskonbarn då.. keff.

Precis, och om du gått kursen en gång, så gäller det bara med det barnet du gick med. Om du av någon anledning sen vill lära det andra barnet så måste du gå kursen igen, och betala igen.

Pengasugare är vad dem är >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 65
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Kiedis: Det för statestik på körskolor. Så de flesta skolorna vill ha ut sina elever så snart som möjligt. Folk väljer hellre en skola som har ett snitt på 25 lektioner/elev än en skola med 250 lektioner/elev.

Men sedan finns det ju privata skolor som struntar i det och försöker dryga ut utbildningen.

Men dom för väl bara statestik på uppkörningarna som skolorna står för? alltså kuggar du så får skolan en prick eller nått liknande, det är ju upp till var och en att välja hur många körlektioner man vill ha, känner man sig inte redo efter man klarat teorin så kan dom ju inte tvinga en att ta en uppkörning.

Kommer ihåg att det var så med mig, direkt efter jag klarade teoriprovet så skulle läraren boka en uppkörning, så kändes som dom ville slänga ut mig eller nått >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men dom för väl bara statestik på uppkörningarna som skolorna står för? alltså kuggar du så får skolan en prick eller nått liknande, det är ju upp till var och en att välja hur många körlektioner man vill ha, känner man sig inte redo efter man klarat teorin så kan dom ju inte tvinga en att ta en uppkörning.

Kommer ihåg att det var så med mig, direkt efter jag klarade teoriprovet så skulle läraren boka en uppkörning, så kändes som dom ville slänga ut mig eller nått >_<

Jag vet inte om det finns statestik på hur många uppkörningar man tar, men det tror jag inte då skolorna egentligen inte har med det att göra.

Men det förs statestik på hur många lektioner det går på varje elev på körskolorna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går på transport, så jag fick mitt körkort helt gratis förutom syn undersökning och halkbanan (skryt). men jag började med mitt när jag var 16 (alla fick göra det som går im in klass) sen klarade jag alla faser på teorin å första försöken förutom fas C som tog tre gånger, sen fick jag göra slutprovet en vecka innan jag var 18 (dispens) sen uppkörningen samma dag jag fyllde år. fick det i handen tre dagar efteråt. men eftersom jag tog det på gymnasiet, fick intej ag ett papper jag kunde köra på. så jag fick snällt vänta tills riktiga kortet kom innan jag fick köra nån bil.

EDIT: en fråga, vad handlar den där kursen för övningskörning om? personen man kör med är jag rätt säker på kan köra bil.

Redigerad av guardian
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT: en fråga, vad handlar den där kursen för övningskörning om? personen man kör med är jag rätt säker på kan köra bil.

Man får lära sig hur du lär ut hur man kör bil. Vad man skall tänka på, osv.

Så att man lär ut rätt grejer.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Iofs tror jag att det är rätt bra att don gjort så. Iofs så är priserna idiotiska, och att man måste betala varje gång.. Men iaf.

Minns själv hur min körskolelärare berättade hur en annan elev han hade retade gallfeber på honom. Allt för att hon promt vägrade att göra som han så, för hon hade kört med sin pappa som hade sagt annat och därför tyckte hon att hennes pappa hade rätt och han hade fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Många här verkar ha klarat körkortet på ganska få tusenlappar ändå. :ermm:

För mig gick körkortet med allt som hör till på lite mindre än 25000:-, och då ska man komma ihåg att jag tog många körlektioner, har lärt mig mycket av lärarna. Men så klarade jag också teoriprov och uppkörning på första försöket. Jag tog kortet 4 januari i år, en dag innan jag fyllde 19 alltså.

grattis två gånger om..... en stund försent

hade lite tur..... skulle köra upp... 8:40... kom dit var svin nervös.... får reda på efter en kvart att läraren fått punktering...... får ny tid.... 14:40 samma dag.. var lite tur... för då hade man gått dit å varit nervös en gång......

sedan ett litet tips ifall ni snart ska köra upp..... försök luska ut vad läraren gillar.. å snacka med honom om det.... dels känner han att du e mindre avslappnad än när du sitter och håller stenhårt i ratten med blicken rätt fram.... sedan tänker han mindre på vad du gör...

dels hjälpte det mig att läraren blev lite mer som vemsomhelst som satt brevid en.....

Redigerad av Mr_Dufus
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrev teorin 8/6-06, klarade det då på första försöket med 56 poäng. Kostade 180 kr.

Gjorde uppkörningen 8/8-06 och klarade det på första försöket. Konstigt nog kände jag nästan ingen nervösitet alls. Hade en jätteschysst tjej som kontrollant, satt och snackade bilar under ca 20 min som uppkörningen varade. Slutade med lappen i hand och prickfri körning. Kostade mellan 600-700 kr.

Gjorde allt på bilskola, så som lektioner/Körlektioner m.m

Kortet kostade mig alltså runt 900 kr, billigare än vad mitt förarbesvis för eu-moped var.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

grattis två gånger om..... en stund försent

Hehe, tack tack! :D

---

En sak som kan vara bra med att saker och ting kring körkortet kostar lite är ju i alla fall att man verkligen får lov att lägga manken till för att klara sig. Man har ju hört om många som bara chansar på teorin eftersom det är billigt t.ex., vilket ju inte är något vidare. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, tack tack! :D

---

En sak som kan vara bra med att saker och ting kring körkortet kostar lite är ju i alla fall att man verkligen får lov att lägga manken till för att klara sig. Man har ju hört om många som bara chansar på teorin eftersom det är billigt t.ex., vilket ju inte är något vidare. :P

Jag chansade på teorin. Körskolan ville att jag skulle skriva massa tester hos dom innan jag skrev upp, men sånt pallade väl inte jag med. Så jag bokade tid på vv själv istället, skrev upp med god marginal :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag chansade på teorin. Körskolan ville att jag skulle skriva massa tester hos dom innan jag skrev upp, men sånt pallade väl inte jag med. Så jag bokade tid på vv själv istället, skrev upp med god marginal :wub:

Hehe, ok. Det är nog ganska individuellt också, men antar att du ändå kände att du kunde det mesta? (w00t) Var den här artikeln som jag läst.

65 vad jag har hört.

70 frågor, dom tar bort 5, och 52 för godkänt. Kan ha fel.

Det stämmer precis det!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor