Jump to content

Körkort

Mr_Dufus
 Share

Recommended Posts

Blev bara lite nyfiken på vad erat körkort gick på och hur gammla ni var...

själv var jag 19 ½ när jag fick det i handen...... gjorde allt privat så alla prov gick la på ca 3000 innan kortet var mitt. plus 500 för hemlärnings cdn till datorn.... värkar som om jag e ganska ensam om det i mina kretsar och ganska stolt över det... så finns det några andra som vill dela med sig av sina körkortstaganden?

Klarade allt på första försöken

Ni får vara anonyma om ni vill

Redigerad av Mr_Dufus
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 65
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Började på körskola när jag fyllde 18 och tog ett par körlektioner.

Tog teorin på första försöket men kuggade på uppkörningen som jag tog på andra försöket.

Fick mitt körkort i början av Augusti 2005, och fyller år i mars.

Tror det gick på runt 10.000~ hela kalaset (körlektioner, halkbana, teori och uppkörningar)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick mitt i present när jag fyllde 18...eller fick och fick, min pappa sa att han skulle pynta för det när jag började, men just då hade jag ingen lust att ta det, hade inte tid och bussen funkade bra.

Men när jag fyllde 20 så fick jag det på papper att jag skulle få det, han hade satt in 20 000:- på ett konto till lokala trafikskolan, så jag började, varvade körlektioner med privatkörning och jobb så det tog ungefär ett år för mig att bli klar.

Teorin var inga problem, uppkörningen var lite småpirrig, fick köra mestadels i ett villaområde och där kör man ju sakta så jag hade inga problem med uppsikten runt bilen, klarade det och när hon sa det kändes det som en stor jävla sten föll.

Så nu har man kortet och det känns skönt att kunna ta bilen onödigt korta sträckor.

Pris: Tror faktiskt inte att det överskred 20 000:-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka jävla priser alltså :D helt otroligt att det kostar 20 papp!

Ska väl ut o börja övningsköra nån dag förövrigt.

Behöver ju inte kosta så mycket, men går man via en trafikskola så blir det så dyrt, kör du privat så pyntar du ju bara för halkan, teoriprovet, teoriböcker, uppkörning och lån av bil, kanske något mer.

Sen drar ju säkert trafikskolorna ut på utbildningen så dom ska tjäna ett par extra slantar, vad vet jag?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver ju inte kosta så mycket, men går man via en trafikskola så blir det så dyrt, kör du privat så pyntar du ju bara för halkan, teoriprovet, teoriböcker, uppkörning och lån av bil, kanske något mer.

Ja.. det behöver inte bli dyrt.....

Privat:

Teoriprov 190

halkkörning 1700

uppkörning 700

hämta ut Kk 250

cdskivan 500

postensavgift 150 (borde inte få finnas)

3490 kr om du klarar allt på första försöket som jag gjorde...

Tyckte det var ganska roligt när jag började med kortet.... hade ingen lust alls.. ville ha det men orkade inte..

satt hemma någon gång ibland med skivan å bara gjorde lite frågor, inte alls seriöst. tänkte att man kan ju prova att göra teorin.. kostar ju bara 190 kr...... klarade det.. 52 G var 52 ...tänkte likadant med halkan... hade knappt kört... klarade..... då var det ju bara uppkörning kvar...

Teorin gjordes 16 januari.... halkan slutet av februari. kortat fixat 12 April... Kände att man kanske borde köra lite mer innan man gav sig på uppkörningen

Redigerad av Mr_Dufus
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kiedis: Det för statestik på körskolor. Så de flesta skolorna vill ha ut sina elever så snart som möjligt. Folk väljer hellre en skola som har ett snitt på 25 lektioner/elev än en skola med 250 lektioner/elev.

Men sedan finns det ju privata skolor som struntar i det och försöker dryga ut utbildningen.

[O][T]: Här kostar en lektion 350:-/40 min

uppkörning 1500:- halka något mindre.

MAFIA_KING: Det är inte så dyrt om du slår ut summan på antalet år du har det. Men att lägga ut det som en engångs summa är klart mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

[O][T]' date=Jan 22 2007, 06:50' post='834341]

20.000 :D

Körlektioner x10(?) a 200:-

Halkkörning x1 a 700:-

Teoriböcker....kommer ej ihåg pris

Vill iallafall minnas att mitt gick löst på 3-4000:-

Klarade mig väl precis på teorin ett försök, och uppkörningen klarade jag på 1:a körde ca 15-20 minuter.

ps, jag väljer att vara anonym.

BOT

Priserna har ökat sen din tid... Nu kostar körlektioner minst 400kr/st och halkan över 1500. Teoriprovet runt 500 och uppkörning runt 1500.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag inte kan förstå, är alla dessa rykten som går ang teorin och uppkörningen.

ATt det skall vara jätte mycket kuggfrågor och svåra formuleringar. Det var hur lätta frågor som helst. Har du pluggat lite så är det lätt.

Uppkörningen, där gällde de inte för minsta lilla, de kuggar dig enbart om du gör något direkt farligt.

Jag tex blinkade höger när jag skulle svänga vänster, och jag hade blivit kuggad för det om det inte hade varit för att det var fysiskt omöjligt att svänga höger.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag inte kan förstå, är alla dessa rykten som går ang teorin och uppkörningen.

ATt det skall vara jätte mycket kuggfrågor och svåra formuleringar. Det var hur lätta frågor som helst. Har du pluggat lite så är det lätt.

Uppkörningen, där gällde de inte för minsta lilla, de kuggar dig enbart om du gör något direkt farligt.

Jag tex blinkade höger när jag skulle svänga vänster, och jag hade blivit kuggad för det om det inte hade varit för att det var fysiskt omöjligt att svänga höger.

Jag gjorde också några misstag. Precis i början skulle jag acclerera upp till 90km/h, då råkade jag slänga in 3:an istället för 5:an, blev skitstressad och la i fel växel tre gånger till. :D Vet också att jag glömde blinka två gånger.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor