Umberto Skrivet 18 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 januari, 2007 (redigerad) Det hela är otroligt absurt och patetiskt. Det är våld som har som har gett upphov till datorspel, och inte tvärtom. Människan har i alla tider sökt sig till underhållningsvåld - varför byggde romarna Colusseum? För att det var spännande med en "sport" med livet som insats. Helt naturligt. Man märker på de personer, som jag har sett eller hört, som förespråkar förbud mot spel innehållande våld inte har en blekaste om vad de pratar om. Visst, personer under 12-13 år kanske är så lämpliga för att spela GTA eller Postal, men det har oerhört mycket med den egna moralen att göra. Om nu personer blir så pass påverkade att dem går och mördar folk är det personen ifråga det är fel på. Jag är mycket övertygad om att ett förbud mot tobak och alkohol (vilket jag dock inte är för, och förmodligen aldrig kommer bli) skulle få mord/dödsstatistiken att sjunka många fler hundra procent fler än ett förbud mot våldsamma spel. Jag förstår hur du tänker men jag tycker att det här snarast är en moralisk fråga. Man spelar datorspel för underhållning. Är våld underhållning? Är det etiskt rätt att finna underhållningsvärde i våld år 2007? Redigerad 18 januari, 2007 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 18 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 januari, 2007 Oj, du har verkligen tappat glöden. Oh, yesh. --- Själv tycker jag självklart att det här är råfjantigt, men det skulle inte göra mig så mycket om det lyckades.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 18 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 januari, 2007 Jag förstår hur du tänker men jag tycker att det här snarast är en moralisk fråga. Man spelar datorspel för underhållning. Är våld underhållning? Är det etiskt rätt att finna underhållningsvärde i våld år 2007? Ja, som jag sa är det helt naturligt. Människan har i alla tider tillfredställt sig med våld, iaf i vissa kulturer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Solidsnake Skrivet 18 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 januari, 2007 Om de säger att spel påverkar barn under 18 som får de begå brott mord etc "Som vissa säger". Varför har det ej påverkat mig har fan spelat såna här spel sen jag var liten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 18 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 januari, 2007 (redigerad) Om de säger att spel påverkar barn under 18 som får de begå brott mord etc "Som vissa säger". Varför har det ej påverkat mig har fan spelat såna här spel sen jag var liten. Men en del barn kan ju t.o.m skippa skolan, och därmed svenskalektionerna, för att spela, och det har ju kanske drabbat någon speciell...? Redigerad 18 januari, 2007 av Eudoros Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 18 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 januari, 2007 Om de säger att spel påverkar barn under 18 som får de begå brott mord etc "Som vissa säger". Varför har det ej påverkat mig har fan spelat såna här spel sen jag var liten. Spel påverkar alla människor på olika vis. Det har jämt vart så och kommer jämt vara. Antingen blir man positivt eller negativt påverkad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 18 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 januari, 2007 Om de säger att spel påverkar barn under 18 som får de begå brott mord etc "Som vissa säger". Varför har det ej påverkat mig har fan spelat såna här spel sen jag var liten. Vad är du nu då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MAFIA_KING Skrivet 18 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 januari, 2007 (redigerad) Men en del barn kan ju t.o.m skippa skolan, och därmed svenskalektionerna, för att spela, och det har ju kanske drabbat någon speciell...? Det behöver väl knappast vara våldsamma spel eller ens spel för den delen? man kan ju skippa skolan för att det går dåligt, tycker inte om den eller har dålig lärare etc. dumt att ta upp det här kanske? Simpa: han är aningen större, ett par år skulle jag gissa. Redigerad 18 januari, 2007 av MAFIA_KING Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 18 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 januari, 2007 Om de säger att spel påverkar barn under 18 som får de begå brott mord etc "Som vissa säger". Varför har det ej påverkat mig har fan spelat såna här spel sen jag var liten. Hähä? JÄVLA EU DET BEHÖVER FAN EJ BERÅ PÅ KRIGS SPEL OCH VÅLDSAMMA SPEL FÖR FAN. ATT DET BEGÅR SÅNA HÄR BROTT OCH MORD . Och om det förbjuds vissa sånna spel så fall kommer spel industrin sjunka ju. Plus ochså om det förbjuds då gör man på det andra sättet för att få tag i spel. Vilcka är med mig att demostrera Vem är med mig att göra det?. EU GET TO HELL! JÄVLA EU. Behöver fan ej berå på dom här spelen. JÄVLAR MAMMA OM DOM FÖRBJUDER CS. Vilcka är med mig och demostrerar Ska vi slå vad? Om det lagen införs då kommer jag börja demostrera. EU ÄR SKIT SÄGER JAG BARA!. Dom lovar massa skit. Det ska blie biligt,Det ska blie bättre saker och sånt. Lovar de. Gör dom de nää de gör de tamefan inte alls!. Sen vi gick med i EU så blev det bara SKIT! KAN INGE JÄVEL SPRÄNGA UPP HELA JÄVLA EU! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 19 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2007 Det behöver väl knappast vara våldsamma spel eller ens spel för den delen? man kan ju skippa skolan för att det går dåligt, tycker inte om den eller har dålig lärare etc. dumt att ta upp det här kanske? Simpa: han är aningen större, ett par år skulle jag gissa. Haha, nej, det är sant, men det var inte riktigt så jag menade heller. Jag bara syftade det på han som skrev posten... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 19 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2007 Har aldrig riktigt gillat EU. Hursomhelst tror jag att man fortfarande kan skaffa ev. förbjudna spel på annat sätt. Vem bryr sig, egentligen? Tyskar har kunnat tanka spel i evigheter, där våldsamma spel redan är förbjudna. Huvudsaken är ju egentligen att det är ett hån mot tryckfrihet och allt vad det fan nu heter. TILL UMBERTO: Etik är ytterst subjektiv. Fattar inte att jag måste upprepa detta hur många gånger som helst, vem jag än talar med. Våld är skoj, FÖR MIG. Om du inte uppskattar våld i fiktion så får du gärna göra det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 19 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2007 Vem bryr sig, egentligen? Tyskar har kunnat tanka spel i evigheter, där våldsamma spel redan är förbjudna. Huvudsaken är ju egentligen att det är ett hån mot tryckfrihet och allt vad det fan nu heter. Mjo... Men CS, till exempel, det måste man ju köpa för att kunna spela online. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Roxxy Skrivet 20 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 januari, 2007 Löjligt. Som någon sa på IDG.se, torrent siter kommer bli rena guldgruvan och olaglig import av spel kommer öka drastiskt. Vem kommer tjäna på det? Om artikeln... Varken polisen eller tyska regeringen verkar bry sig hur killen fick tag på vapnet, eller om han var psykiskt störd eller om han hade problem hemma/i skolan. Men det är ju inte så viktigt för han spelade CS. Eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 20 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 januari, 2007 Jag anser inte att våldsspel ska förbjudas. Däremot anser jag att man bör införa någon form av lag som säger att PEGI's åldersgränser ska följas. Alltså ska det exempelvis vara straffbart för spelförsäljare att sälja vuxenspel till barn, samt för vuxna att köpa ut spel . Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 20 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 januari, 2007 Jag anser inte att våldsspel ska förbjudas. Däremot anser jag att man bör införa någon form av lag som säger att PEGI's åldersgränser ska följas. Alltså ska det exempelvis vara straffbart för spelförsäljare att sälja vuxenspel till barn, samt för vuxna att köpa ut spel . Det kan jag fullkomligt hålla med om. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
yoda Skrivet 21 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2007 Jag anser inte att våldsspel ska förbjudas. Däremot anser jag att man bör införa någon form av lag som säger att PEGI's åldersgränser ska följas. Alltså ska det exempelvis vara straffbart för spelförsäljare att sälja vuxenspel till barn, samt för vuxna att köpa ut spel . Nej :'( Jag spelat våldsamma spel sedan jag var 3 år typ. kan inte sluta nu Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 21 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2007 Nej :'( Jag spelat våldsamma spel sedan jag var 3 år typ. kan inte sluta nu "Kan inte sluta nu " Man borde kanske införa strängare förbud trots allt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
yoda Skrivet 21 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2007 "Kan inte sluta nu " Man borde kanske införa strängare förbud trots allt. That would kill uss! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZalCiNoWa Skrivet 21 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2007 Vad är du nu då? Större? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 21 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2007 Löjligt. Som någon sa på IDG.se, torrent siter kommer bli rena guldgruvan och olaglig import av spel kommer öka drastiskt. Vem kommer tjäna på det? Nej, nej. När det inte längre finns en marknad för våldsamma spel, pga förbud i EU och USA, upphör produktionen av dem. Ett tidigt exempel kan redan ses i USA där världens största butikskedja Walmart (m.fl.) vägrar sälja spel med Adults Only-rating. Följaktligen rättar sig spelföretagen efter det och gör spelen "mildare" för att öht få tillträde till marknaden. Kapitalism 1-01 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts