Nik. Skrivet 13 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 januari, 2007 (redigerad) Trummor ja, jag har börjat att spela trummor men har inga egna..så jag funderar på att köpa ett .."sett"(eller vad man kallar de) Dock så kan jag inte så mycket ennu..så finns de nån sida där man kan lära sig trummor eller nått sånt? Är det nått jag borde tänka på när jag köper dom? Ska jag köpa elektriska först eller ska jag satsa på akustiska först? Jag skulle gärna vilja hålla mig run 5-7 tusen också.. kom med era tips.. (jag vet inte om jag kanske borde ha postat detta i fråga tråden ..isåfall så e de bara att låsa,) Redigerad 13 januari, 2007 av xXxGemagexXx Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Weener Skrivet 13 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 januari, 2007 Det bästa är väll om du börjar lågt. Liksom, det är inte jättenödvändigt att köpa ett svindyrt set om du ändå tröttnar sen. Mitt tips är att du ska börja ta trumlektioner, då du kan få mycket information av din lärare, och du lär dig grunderna på trummor. Vill du veta mer om trummor kan du ju annars gå in i valfri musikaffär och fråga, dom brukar kunna sina saker. Jag skulle råda dig till att börja med akustiska trummor, eftersom det är två olika känslor. Elektriskt trumset är kul ett tag, men akustiska är bäst i längden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 13 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 januari, 2007 Det bästa är väll om du börjar lågt. Liksom, det är inte jättenödvändigt att köpa ett svindyrt set om du ändå tröttnar sen. Mitt tips är att du ska börja ta trumlektioner, då du kan få mycket information av din lärare, och du lär dig grunderna på trummor. Vill du veta mer om trummor kan du ju annars gå in i valfri musikaffär och fråga, dom brukar kunna sina saker. Jag skulle råda dig till att börja med akustiska trummor, eftersom det är två olika känslor. Elektriskt trumset är kul ett tag, men akustiska är bäst i längden. Jag ska prata med min musiklärare på måndag...och få lite tips av han också. jag funderar på akustiska trummor för typ 5000 som jag då kan träna på grunderna lite och sen blir bättre och bättre Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Weener Skrivet 13 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 januari, 2007 Precis. Ju mer man övar, desto bättre blir man. Hihi. Jag har spelat i 4 år och är enligt många väldigt bra. Det är sjukt kul. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 13 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 januari, 2007 Jag kan hjälpa dig. För det första, börja gå på din lokala musikskola och ta lektioner där. Inhandla ett par stockar med kvalitet, exempelvis Vater. Sedan är det bara börja köra. Du måste dock ha tålamod. De första två åren lär du dig inte mycket utöver grunderna men allt det "häftiga" med öppna hi-hats, fill och dubbelpedaler kommer senare också skall du se. Om du skall handla ett trumset skall du ta akustiska, helt klart. Elektriska är koolt och roligt, men det kan aldrig bli lika riktigt som ett akustiskt. Dessutom är de billigare elektroniska ganska dåliga. Mitt budget-set är tämligen sönderslaget, åtminstonde hi-haten. Skäms som tusan över den, därav varför jag sparar till en ny. Ett set för 3000-5000 duger gott och väl, med lite inställningar låter det riktigt bra. Du kan faktiskt hitta Pearl-set, som alla håller grym kvalitet (som många av proffsen använder. Alltså inte set för 5000:-, men Pearl ) för femtusenlappen. Har själv spelat i ungefär fem år, och tycker själv att jag är ganska bra. Tar dock längre inte lektioner, funderar desvärre som fan på att börja göra det igen. Jag vill verkligen utvecklas mera, för det är svårare om man är ensam. Om du vill lära dig någon kool sak, säg till så kan jag filma och skicka till dig! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 13 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 januari, 2007 Jag har ett elektroniskt trumset, och tycker det funkar bra med tanke på att vi har mycket grannar och att vi spelar in egna låtar med dator. Men du ska lära dig på ett riktigt trumset, det är inget snack om saken tycker jag. Såvida man inte köper tokdyra trummor kommer man aldrig få exakt samma studs och motstånd när man spelar. Dessutom är det många nyanser i ljudet man går miste om. Har spelat mer eller mindre hela tiden sen jag var tio-elva, nu är jag nitton Men det går fort att lära sig trummor om man har taktkänsla - teorin och tekniken är inte svår, men det kan vara knepigt i början att höra i vilket tempo/vilken takt en låt går i. Hjälper gärna till om du har frågor Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 14 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2007 Grabbarna boys har sagt i stort sagt allt du behöver veta. Håller dock inte med Samuelszon angående hur utvecklingen går. Dom första två åren lärde jag mig mycket mer än vad du nämner. Vi övade upp handlederna, så att vi blev bra mycket snabbare i händerna än vad vi var innan, många svåra komp, många koordinationsövningar osv, Antar att det har att göra med läraren att göra. Du ska inte köpa ett digitalt trumset när du precis har börjat. Det känns inte som ett riktigt trumset, och det är inte särskilt bekvämt att sitta bakom. Om du är rädd att väsnas och få en stämning av grannarna med ditt akustiska så är det bara att köpa små gummiplattor som du fäster på varje del av trumsetet, det gör ingen större skillnad när det gäller känslan, men ljudet dämpas totalt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 14 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2007 (redigerad) Tack för all informationell läsning, uppskattar det mycket Nu har jag bestämmt mig att jag ska köpa ett akustiskt trummstätt...men ska prata lite med min musiklärare..först ni kanske kan filma eller nått så man kan få se hur proffsen gör Redigerad 14 januari, 2007 av xXxGemagexXx Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 14 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2007 (redigerad) Grabbarna boys har sagt i stort sagt allt du behöver veta. Håller dock inte med Samuelszon angående hur utvecklingen går. Dom första två åren lärde jag mig mycket mer än vad du nämner. Vi övade upp handlederna, så att vi blev bra mycket snabbare i händerna än vad vi var innan, många svåra komp, många koordinationsövningar osv, Antar att det har att göra med läraren att göra. Du ska inte köpa ett digitalt trumset när du precis har börjat. Det känns inte som ett riktigt trumset, och det är inte särskilt bekvämt att sitta bakom. Om du är rädd att väsnas och få en stämning av grannarna med ditt akustiska så är det bara att köpa små gummiplattor som du fäster på varje del av trumsetet, det gör ingen större skillnad när det gäller känslan, men ljudet dämpas totalt. Det är klart att det beror på hur snabbt man lär sig också. Jag menar att när du har spelat i två år är du inte en komplett trummis, som kan spela så jävla coolt. Jag har en polare som har spelat i fyra år, och han är bedrövlig. Men som sagt, det beror ju på hur villig man är och lära sig också. Detta är inte speciellt svårt, och mycket möjligt att man kan efter två år. Det duger för att imponera, men det som imponerar på mig är detta, och det tar mer är två år. xXxGemagexXx, kom ihåg att oftast kan du inte bara börja spela trummor utan det kallas, alltihopa samlat för "Slagverk" vilket innebär marimba, xcylofoner och stoooora feta trummor och gong-gongar. Redigerad 14 januari, 2007 av samuelszon Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 14 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2007 (redigerad) Det är klart att det beror på hur snabbt man lär sig också. Jag menar att när du har spelat i två år är du inte en komplett trummis, som kan spela så jävla coolt. Jag har en polare som har spelat i fyra år, och han är bedrövlig. Men som sagt, det beror ju på hur villig man är och lära sig också. Detta är inte speciellt svårt, och mycket möjligt att man kan efter två år. Det duger för att imponera, men det som imponerar på mig är detta, och det tar mer är två år. xXxGemagexXx, kom ihåg att oftast kan du inte bara börja spela trummor utan det kallas, alltihopa samlat för "Slagverk" vilket innebär marimba, xcylofoner och stoooora feta trummor och gong-gongar. Ah maj gard .....får man va så bra som lillen ? hoppas jag kan beställa några trummor nästa vecka så man kan öva lite humm...slagverk..ahapp aja ska prata med LASSE LARSSON(storgubbeiroslagen) som då ger mig och SpamSnuten Extra musik lektioner...typ Redigerad 14 januari, 2007 av xXxGemagexXx Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Madhick Skrivet 15 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2007 (redigerad) Om ni vill se på en riktigt kul film så kolla på den här Jag spelar på ett vanligt ackustiskt! Det är skönast.. har spelat i typ ett år och jag är väl ganska hyfsad.. Redigerad 15 januari, 2007 av Madhick Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 15 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2007 Det som imponerar mest på mig är Det här som verkligen tar många år att lära sig, men han kan inte haft många år på sig Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 15 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2007 (redigerad) Det som imponerar mest på mig är Det här som verkligen tar många år att lära sig, men han kan inte haft många år på sig That's just like....*gnussa ögona* Redigerad 15 januari, 2007 av xXxGemagexXx Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 15 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2007 Det som imponerar mest på mig är Det här som verkligen tar många år att lära sig, men han kan inte haft många år på sig Näh, det tar knappast flera år att lära sig, men det är ju klart imponerande vid den åldern. Men flera år tar det inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 16 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2007 Näh, det tar knappast flera år att lära sig, men det är ju klart imponerande vid den åldern. Men flera år tar det inte. Njaevisst, men. Det tar sin tid att lära sig hålla takten, att lära sig vad som låter bäst till olika låtar, att lära sig höra en låt innan man har spelat den (alltså nån spelar t.ex ett D på gitarr och ska fortsätta med EM och sedan C så ska man kunna höra det) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bubbli Skrivet 16 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2007 Njaevisst, men. Det tar sin tid att lära sig hålla takten, att lära sig vad som låter bäst till olika låtar, att lära sig höra en låt innan man har spelat den (alltså nån spelar t.ex ett D på gitarr och ska fortsätta med EM och sedan C så ska man kunna höra det) Om man spelar tillsammans med någon kan man ju kolla på den som spelar bas eller gitarr eller något annat och se när människan byter. Jag spelar inte trummor ofta, men jag skulle vilja spela trummor mycket mer. Ibland när vi tar paus från repandet brukar jag spela lite trummor när de andra sitter utanför och... sitter. En sak som är lite roligt (imo) är att jag spelar egentligen bas. Där har jag inga som jag "ser upp till". Men inom trummandet finns det några . Bland annat Chris Adler, Mike Mangini och John Bonham Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Madhick Skrivet 16 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2007 Om man spelar tillsammans med någon kan man ju kolla på den som spelar bas eller gitarr eller något annat och se när människan byter. Jag spelar inte trummor ofta, men jag skulle vilja spela trummor mycket mer. Ibland när vi tar paus från repandet brukar jag spela lite trummor när de andra sitter utanför och... sitter. En sak som är lite roligt (imo) är att jag spelar egentligen bas. Där har jag inga som jag "ser upp till". Men inom trummandet finns det några . Bland annat Chris Adler, Mike Mangini och John Bonham Det är klart att man kan kolla på dom andra hur dom spelar när man själv spelar trummor. Men mestadels skulle jag vilja säga att det handlar om känsla. Man kan känna när någonting ska hända i låten och då lägger man in ett fill.. Det handlar om gehör och taktkänsla! Det är det jag använder mig av iaf.. Måste hålla med om att Bonham är någon som jag ser upp till också! Men jag fattar inte hur Mike Mangini kunde spela så där fort med bara ena handen. Han gjorde ju en virvel på virveltrumman samtidigt som han gjorde en virvel på en hihat. Det såg sjukt svårt ut. Jag kan kanske spela så där fort med båda men med en...? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 16 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2007 Det som imponerar mest på mig är Det här som verkligen tar många år att lära sig, men han kan inte haft många år på sig Imponerande för att vara fyra år. Men skulle det vara en tioåring, skulle jag knappast bli det. Det där tar inte mer än två år och lära sig - han spelar inte mer än ett komp. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Stora_tomtefar Skrivet 17 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2007 Trumskolan.se Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bubbli Skrivet 17 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2007 Det är klart att man kan kolla på dom andra hur dom spelar när man själv spelar trummor. Men mestadels skulle jag vilja säga att det handlar om känsla. Man kan känna när någonting ska hända i låten och då lägger man in ett fill.. Det handlar om gehör och taktkänsla! Det är det jag använder mig av iaf.. Måste hålla med om att Bonham är någon som jag ser upp till också! Men jag fattar inte hur Mike Mangini kunde spela så där fort med bara ena handen. Han gjorde ju en virvel på virveltrumman samtidigt som han gjorde en virvel på en hihat. Det såg sjukt svårt ut. Jag kan kanske spela så där fort med båda men med en...? Det han gör med hi-haten kan jag typ göra. Inte riktigt lika fort och inte lika länge som han gör det. Men jag kan tekniken liksom. Och ja, självklart är det mycket med gehör och taktkänsla. Trummor är faktiskt ett ganska "fritt" instrument eller vad man ska säga. Visst, det följer regler precis som gitarr och bas (om vi kör på en vanlig banduppsättning). Men om gitarren spelar på ett sätt kanske ett speciellt fill passar till det så kan man exprimentera lite... såklart kan man det på alla instrument men ja, du fattar nog. Jag har funderat på att skaffa ett digitalt trumset. Nu tänker ni nog "AMAGAD! What the fuck... varför?! ". Don't worry, I'll tell you why. Eftersom jag inte spelar ofta och inte spelar "seriöst" så kan lika gärna lägga pengar på ett sådant som inte är så bra. Två andra anledningar som är lite mer konkreta är väl att jag bor i radhus där det är hyfsat lyhört och vi har inte tillgång till lokal OCH att i huset har vi typ inget utrymme. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts