samuelszon Skrivet 9 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 Jag tror min blindtarm har blivit inflamerad. Det började i söndags, då jag kom hem från träning. Jag kände mig lite hängig och sliten i kroppen, men trodde då inte att det var några problem. Igår morse började smärte(o?)rna komma centralt i magen, ungefär som du får en pungspark. Därefter kändes det som jag hade håll, och nu gör det ganska ont på min högra sida. Kan även tillägga att jag hade 38,4 grader igår kväll, feber med andra ord.insjuknande som börjar med att man känner sig illamående eller hängig därefter smärta och ömhet som börjar över naveln för att senare vandra ner till magens nedre högra del smärtan blir efter hand värre och kommer då från ett och samma ställe det gör mer ont om du andas djupt, hostar, nyser eller rör på digfeber, men sällan hög feber, och oftast först efter något dygn diarré eller lösare avföring än normalt besvären kan kommer plötsligt eller smygande besvären behöver inte följa ett typiskt förlopp, till exempel förekommer smärta till vänster i magen, vilket alltså inte utesluter blindtarmsinflammation.Det jag alltså befarar mest är fula ärr på min mage. Ni som har gjort en operation - kan ni berätta hur det går till och hur mycket det syns på er mage eller inte? Hur länge måste man vila innan man kan gå i skolan och träna igen? Jag vill VERKLIGEN inte vara skadad eller borta från idrotten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 9 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 Gör det ondare om du hoppar? Har för mig att det är ett tecken på blindtarmsinflammation. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 9 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 Gör det ondare om du hoppar? Har för mig att det är ett tecken på blindtarmsinflammation. Nja. Alltså. När jag sitter och tar det lugnt, då känns det inte så mycket. När jag går och rör mig, eller andas in djupt känns det, men inte så pass att jag skriker och vrider mig i smärtor. Samma sak där, hoppar jag känns det också, men jag smäller inte av för att det gör så ont. Har nyss snackat med min brorsa, han jobbar på ambulansen. Om man inte har känt sig illamående är det väldigt osannolikt att man har blindtarmsinflammation. Jag mådde lite illa igår men jag spydde aldrig. Jaja, det är väl bara att avvakta och se. Tror dock att jag och far min åker till Huddinge Hospital sedan och kollar på min mage. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 9 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 Det jag alltså befarar mest är fula ärr på min mage. Ni som har gjort en operation - kan ni berätta hur det går till och hur mycket det syns på er mage eller inte? Hur länge måste man vila innan man kan gå i skolan och träna igen? Jag vill VERKLIGEN inte vara skadad eller borta från idrotten. Farsan opererades 1999 och han har fortfarande ett långt ärr på magen. Efter en blindtarmsoperation måste man vila ca 4-6 veckor, dvs nästan FULLSTÄNDIG frånvaro av fysisk aktivitet, eventuellt kan du ta nån enstaka promenad. Efter det kan man börja med lätt träning som inte "trycker på magen", dvs inga böj/tunga lyft osv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 9 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 (redigerad) Farsan opererades 1999 och han har fortfarande ett långt ärr på magen. Efter en blindtarmsoperation måste man vila ca 4-6 veckor, dvs nästan FULLSTÄNDIG frånvaro av fysisk aktivitet, eventuellt kan du ta nån enstaka promenad. Efter det kan man börja med lätt träning som inte "trycker på magen", dvs inga böj/tunga lyft osv. Amen satan! :'( Det går inte att snabba på läkningstiden då? D.v.s. med någon slags rehab? Hur är det att motionscykla, bara för att hålla igång? Eller det kanske är som du säger.. 4-6 veckors.. v.. v.. vila! :'( Har hört att de på senare tid gör som tre som titthål, ett vid naveln, ett lite ovanför pubishåret typ och ett till vänster om naveln. Redigerad 9 januari, 2007 av samuelszon Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 9 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 Har hört att de på senare tid gör som tre som titthål, ett vid naveln, ett lite ovanför pubishåret typ och ett till vänster om naveln. Men om man som du inte har nåt sånt hår då? Blir du utan titthålsskirurgi då? Nä, men seriöst, uppsök läkare. Ifall det är blindtarmsinflammation är det bråttom, ifall det inte är det så kan de säga vad det är annars eller åtminstone vad du ska göra åt det. På mitt sommarjobb var det en kille (45+-, vad säger man då? Man?) som jobbade där. Han gick på toa flera gånger under dagen och la sig att vila på sin rast, senare mådde han jättedåligt och åkte hem. På kvällen fick han åka till akuten. Nästa morgon hörde vi att han hade fått blindtarmsinflammation OCH njursten på samma gång! Taskigt fall! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 9 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 (redigerad) Men om man som du inte har nåt sånt hår då? Blir du utan titthålsskirurgi då? Nä, men seriöst, uppsök läkare. Ifall det är blindtarmsinflammation är det bråttom, ifall det inte är det så kan de säga vad det är annars eller åtminstone vad du ska göra åt det. På mitt sommarjobb var det en kille (45+-, vad säger man då? Man?) som jobbade där. Han gick på toa flera gånger under dagen och la sig att vila på sin rast, senare mådde han jättedåligt och åkte hem. På kvällen fick han åka till akuten. Nästa morgon hörde vi att han hade fått blindtarmsinflammation OCH njursten på samma gång! Taskigt fall! Jaja, där det ska vara i alla fall. Det står också på Vardguiden.se att man kan, i sällsynta fall dö. Men det är om man låter det gå flera dagar, nu har jag trots allt haft ont i en dag. EDIT: Ja, om han är runt 40 är man en man. Redigerad 9 januari, 2007 av samuelszon Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 9 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 (redigerad) Det står också på Vardguiden.se att man kan, i sällsynta fall dö. Men det är om man låter det gå flera dagar, nu har jag trots allt haft ont i en dag. Om man ska räkna extrema fall så kan man dö av nästan allt. Jag var nästan nära att dö förut, då jag (utan att ha en aning om det) hade fått "Harpesten." Och trodde att det bara var vanlig feber. Men efter några dagar kunde jag inte ens gå, och knappt röra mig. Så då åkte vi på akuten och fick diverse mediciner så att det gick över. Men jag hade också problem med blindtarmen förut. Men då hade jag helt extremt ont, oavsett vad jag gjorde, sprang, satt eller gick. Var en 'ilande' smärta som tamejfan aldrig släppte. Redigerad 9 januari, 2007 av Eudoros Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 9 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 Jaja, där det ska vara i alla fall. Ouch, jag gjorde bara en snabb bedömning av din avatar... EDIT: Ja, om han är runt 40 är man en man. Jo, såklart, men jag kanske är den enda som tycker det är konstigt att säga "man" och "kvinna" om folk, det låter som om man antingen inte känner dem eller att man pratar som ett nyhetsankare. "En man/kvinna i fyrtioårsåldern"... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 9 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 (redigerad) Du får ett litet ärr om de använder titthålskirurgi vilket är ganska vanligt nuförtiden. Men du kan räkna med några dagars återhämtning efter operationen och du lär inte kunna träna förrens efter 1-2 veckor. Jag har Krons sjukdom som ger ungefär samma smärta som en konstant blindtarmsinflammation. Har haft det i fyra år nu fast man vänjer sig. Redigerad 9 januari, 2007 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 9 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 Ouch, jag gjorde bara en snabb bedömning av din avatar... Haha. Han har inget pubishår. Det är inte jag. Du får ett litet ärr om de använder titthålskirurgi vilket är ganska vanligt nuförtiden. Men du kan räkna med några dagars återhämtning efter operationen och du lär inte kunna träna förrens efter 1-2 veckor. Jag har Krons sjukdom som ger ungefär samma smärta som en konstant blindtarmsinflammation. Har haft det i fyra år nu fast man vänjer sig. Aha. Det låter bättre. Det känns mycket bättre nu, men vi skall nog kolla upp det i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 9 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 Ring 112!! Har du varit hos en läkare? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 9 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 För någon vecka sedan fick min systers kille fick ont i magen och allt sånt, och åkte in till sjukhuset. De undersökte honom och insåg att det var blindtarmen som spökade. Han fick ligga över natten medans de kollade upp olika "värden" och grejer i kroppen. Sen på morgonen så hade han inte riktigt lika ont, så då skickade de hem honom med hälsningen "Du kommer förmodligen bli tvungen att operera bort den inom det närmsta året". Jag fattar verkligen inte varför de inte lika gärna kunde plocka bort den, när de ändå var så säkra på att den kommer inflammeras inom en snar framtid? Hmm.. vet inte riktigt varför jag skrev det här.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 9 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 Jag operererades för blindtarmen, låt mig se.. 1993. Jag var 6 år gammal. Jag hade fruktansvärda smärtor i två dagar innan vi åkte in til sjukan, och med smärtor menade jag att jag skrek mig hes, och kunde inte röra mig. Fick feberkramp och all sån skit, så det är verkligen inte några större fel på dig. Vinterkräksjukan månne? Iaf, låg på sjukan i en vecka efter operation, och kunde inte röra mig speciellt bra efter att jag kom hem. Springa var inte äns att tänka på. Har ett ca. 8cm långt ärr på sidan av magen nu, som kommer sitta i resten av livet. Det är också 8 "prickar" från stygnen som syns parallellt över ärret. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 9 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 Jag operererades för blindtarmen, låt mig se.. 1993. Jag var 6 år gammal. Jag hade fruktansvärda smärtor i två dagar innan vi åkte in til sjukan, och med smärtor menade jag att jag skrek mig hes, och kunde inte röra mig. Fick feberkramp och all sån skit, så det är verkligen inte några större fel på dig. Vinterkräksjukan månne? Iaf, låg på sjukan i en vecka efter operation, och kunde inte röra mig speciellt bra efter att jag kom hem. Springa var inte äns att tänka på. Har ett ca. 8cm långt ärr på sidan av magen nu, som kommer sitta i resten av livet. Det är också 8 "prickar" från stygnen som syns parallellt över ärret. That was back then, get with the times. Titthålskirurgi is the shit. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 9 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 Jag operererades för blindtarmen, låt mig se.. 1993. Jag var 6 år gammal. Jag hade fruktansvärda smärtor i två dagar innan vi åkte in til sjukan, och med smärtor menade jag att jag skrek mig hes, och kunde inte röra mig. Fick feberkramp och all sån skit, så det är verkligen inte några större fel på dig. Vinterkräksjukan månne? Iaf, låg på sjukan i en vecka efter operation, och kunde inte röra mig speciellt bra efter att jag kom hem. Springa var inte äns att tänka på. Har ett ca. 8cm långt ärr på sidan av magen nu, som kommer sitta i resten av livet. Det är också 8 "prickar" från stygnen som syns parallellt över ärret. Hoppas. Har kvar verkningarna på sidan, känns som sagt som håll. Men det blir bättre bara. Så farligt var inte ärret dock, trodde att det skulle vara värre. Men bildkvaliteten döljer de riktiga skavankerna kanske. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 9 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 Hoppas. Har kvar verkningarna på sidan, känns som sagt som håll. Men det blir bättre bara. Så farligt var inte ärret dock, trodde att det skulle vara värre. Men bildkvaliteten döljer de riktiga skavankerna kanske. Försök själv att ta kort på dina kärlekshandtag och få till en bra bild med okej skärpa. Ajaj, jag fick ta en tio bilder innan jag fick en någolunda bra bild. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 9 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 Försök själv att ta kort på dina kärlekshandtag och få till en bra bild med okej skärpa. Åh, är du lite rullti Stellis?! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 9 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 Ring 112!! Har du varit hos en läkare? Haha! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 9 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 Åh, är du lite rullti Stellis?! Nae, men kom inte på något bra att skriva. Det är inte på sidan, och inte heller i skrevet. Iofs, kunde skrivigt i ljumsken, men det är så fult. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts