Ceone Skrivet 2 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 2 januari, 2007 Men var inte just det att Nordkorea har utvecklat kärnvapen anledning till att USA inte vågar sig på ett anfall? För om det skulle vara så att USA anföll, och Nordkorea har kärnvapen beredda att avfyras, så tror jag inte att Nordkoreanerna skulle tveka med att skicka iväg dom mot USA. Och därmed... tusentals, kanske miljontals, döda oskyldiga. Något jag inte tror USA är beredd att riskera. USA har robotförsvar, dvs. om en atombomb skulle komma mot USA så skjuter de ner den långt innan med en robotmissil. USA vill dessutom bygga ett ytterligare robotförsvar i Europa så de kan skydda landet ännu mer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 2 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 2 januari, 2007 (redigerad) Nu är inte jag så insatt i just Korea grejen, men överlag kan jag inte förstå denna hysteri över kärnvapen!? Tror ni att USA, kina mfl. har kärnvapen för skojs skull? Det pågår projekt i världen där syftet är att rusta ner sitt kärnvapenarsenal, men USA rustar i stället upp! Man kan inte säga åt någon att de inte får ha kärnvapen när man själv har det! Nu hade Irak inte kärnvapen, men låt oss säga att så inte var fallet. Saddam hade inte på något sätt hotat omvärlden. Så varför skulle inte han få ha kärnvapen om USA har det!? Ett land som har kärnvapen, har det för att de är beredda att använda det. Det är lika skrämmande att USA har det som Irak eller Korea. Poängen är inte hurvida det är en diktaur eller ej, det är om du har kärnvapen eller ej. En diktator är inte mer sugen på att avfyra ett känvapen än tex. Bush. Kämpa för att rusta ner alla världens länder i stället för endast en del. Sedan är det inte konstigt att de införskaffar kärnvapen. USA har (minnet sviker) i ett grannland, ett stort antal robotar riktade mot Norkorea, inte underligt att de känner sig hotade! Redigerad 2 januari, 2007 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
T-Bone Mendez Skrivet 2 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 2 januari, 2007 (redigerad) Nu är inte jag så insatt i just Korea grejen, men överlag kan jag inte förstå denna hysteri över kärnvapen!? Tror ni att USA, kina mfl. har kärnvapen för skojs skull? Det pågår projekt i världen där syftet är att rusta ner sitt kärnvapenarsenal, men USA rustar i stället upp! Man kan inte säga åt någon att de inte får ha kärnvapen när man själv har det! Nu hade Irak inte kärnvapen, men låt oss säga att så inte var fallet. Saddam hade inte på något sätt hotat omvärlden. Så varför skulle inte han få ha kärnvapen om USA har det!? Ett land som har kärnvapen, har det för att de är beredda att använda det. Det är lika skrämmande att USA har det som Irak eller Korea. Poängen är inte hurvida det är en diktaur eller ej, det är om du har kärnvapen eller ej. En diktator är inte mer sugen på att avfyra ett känvapen än tex. Bush. Kämpa för att rusta ner alla världens länder i stället för endast en del. Sedan är det inte konstigt att de införskaffar kärnvapen. USA har (minnet sviker) i ett grannland, ett stort antal robotar riktade mot Nordkorea, inte underligt att de känner sig hotade! Jag vet att alla länder i hela världen har skrivet på ett kontrakt om att inte ha kärnvapen förutom Nord Korea, Indien och nåt annat land. USA vill dessutom bygga ett ytterligare robotförsvar i Europa så de kan skydda landet ännu mer. Det borde dom inte få. Redigerad 2 januari, 2007 av T-Bone Mendez Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 2 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 2 januari, 2007 (redigerad) Nu är inte jag så insatt i just Korea grejen, men överlag kan jag inte förstå denna hysteri över kärnvapen!? Tror ni att USA, kina mfl. har kärnvapen för skojs skull? Det pågår projekt i världen där syftet är att rusta ner sitt kärnvapenarsenal, men USA rustar i stället upp! Man kan inte säga åt någon att de inte får ha kärnvapen när man själv har det! Nu hade Irak inte kärnvapen, men låt oss säga att så inte var fallet. Saddam hade inte på något sätt hotat omvärlden. Så varför skulle inte han få ha kärnvapen om USA har det!? Ett land som har kärnvapen, har det för att de är beredda att använda det. Det är lika skrämmande att USA har det som Irak eller Korea. Poängen är inte hurvida det är en diktaur eller ej, det är om du har kärnvapen eller ej. En diktator är inte mer sugen på att avfyra ett känvapen än tex. Bush. Kämpa för att rusta ner alla världens länder i stället för endast en del. Sedan är det inte konstigt att de införskaffar kärnvapen. USA har (minnet sviker) i ett grannland, ett stort antal robotar riktade mot Norkorea, inte underligt att de känner sig hotade! Det handlar om vilken inställning landet med kärnvapen har mot sin omvärld. Nordkorea är ett land som drivs frammåt av inget annat än dess vilja att erövra sydkorea, och helst omvandla hela världen till kommunism. Detta är farligt. För USA är det mycket viktigt för att ha en fungerande relation med omvärlden. USA har varit i krig många gånger, men de har inte använt kärnvapen sedan de fått reda på radioaktivitetens sanna fara (innan bombningarna kunde man inte föreställa sig hur snabbt strålning kan ta kål på en människa, man trodde att det kunde bli lite förhöjd cancerrisk eller liknande). USA rustar INTE upp. De skrotar sina gamla vapen, och tillverkar nya. De utökar t ex sin arsenal höghöjdskärnvapen (alltså de som detonerar högt uppe i atmosfären, och vars enda direkta effekt är EMP, och en riktigt, riktigt liten mängd strålning), däremot minskar de antalet stora vätbomber (de som är tänkta att spränga bort hela städer). Kärnvapnen under kalla kriget var till för avskräckande syfte/vedergällningsvapen. De skulle inte använda för regelrätt krigsföring, utan för att hota sin fiende med, eller för att avfyras om man själv blir beskjuten med kärnvapen. Det är därför Sveriges regering funderade på kärnvapen under 60-talet: för att hålla ryssarna borta, för att hota dom med att "om ni lyckas för bra med er invasion av oss kommer vi kärnbomba Moskva". Snacket om att människan utrotar sig själv med kärnvapen över det här är BS. NK kommer ALDRIG tillåtas få nog med kärnvapen för att ens slå ut alla USA's stora städer. USA kommer INTE anfalla NK med kärnvapen, eftersom att de är allierade med sydkorea, och att det inte vore bra om de skulle få en hel massa radioaktivt nedfall. Nordkorea är offantligt mycket farligare, och mer oberäkneliga, DÄRFÖR bör de bli utan kärnvapen. @Mendez Varför inte? Skulle USA donera oss ett robotskydd skulle jag bara bocka och buga! Redigerad 2 januari, 2007 av darkjak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
luddee Skrivet 2 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 2 januari, 2007 Det handlar om vilken inställning landet med kärnvapen har mot sin omvärld. Nordkorea är ett land som drivs frammåt av inget annat än dess vilja att erövra sydkorea, och helst omvandla hela världen till kommunism. Detta är farligt. För USA är det mycket viktigt för att ha en fungerande relation med omvärlden. USA har varit i krig många gånger, men de har inte använt kärnvapen sedan de fått reda på radioaktivitetens sanna fara (innan bombningarna kunde man inte föreställa sig hur snabbt strålning kan ta kål på en människa, man trodde att det kunde bli lite förhöjd cancerrisk eller liknande). USA rustar INTE upp. De skrotar sina gamla vapen, och tillverkar nya. De utökar t ex sin arsenal höghöjdskärnvapen (alltså de som detonerar högt uppe i atmosfären, och vars enda direkta effekt är EMP, och en riktigt, riktigt liten mängd strålning), däremot minskar de antalet stora vätbomber (de som är tänkta att spränga bort hela städer). Kärnvapnen under kalla kriget var till för avskräckande syfte/vedergällningsvapen. De skulle inte använda för regelrätt krigsföring, utan för att hota sin fiende med, eller för att avfyras om man själv blir beskjuten med kärnvapen. Det är därför Sveriges regering funderade på kärnvapen under 60-talet: för att hålla ryssarna borta, för att hota dom med att "om ni lyckas för bra med er invasion av oss kommer vi kärnbomba Moskva". Snacket om att människan utrotar sig själv med kärnvapen över det här är BS. NK kommer ALDRIG tillåtas få nog med kärnvapen för att ens slå ut alla USA's stora städer. USA kommer INTE anfalla NK med kärnvapen, eftersom att de är allierade med sydkorea, och att det inte vore bra om de skulle få en hel massa radioaktivt nedfall. Nordkorea är offantligt mycket farligare, och mer oberäkneliga, DÄRFÖR bör de bli utan kärnvapen. @Mendez Varför inte? Skulle USA donera oss ett robotskydd skulle jag bara bocka och buga! På 1970-talet skrev nästan alla världens länder på ett fördrag mot att de inte ska tillverka kärnvapen. Nordkorea var ett av de länder som skrev på. De som inte skrev på var de länder som redan hade kärnvapen (USA, Storbrittanien, Frankrike, Ryssland + något till) samt Iran och Indien. Men på 1980-talet, när Kim Jung Il kom till makten så bröt han mot detta fördrag och hela världen rasade mot honom. Det förstår jag var hela världen gör. Med en så okontrollerad ledare som psykfallet Kim Jung Il vid makten vill ingen i världen att han ska ha kärnvapen. Om jag får säga vad jag tycker så tycker jag att det är bra att USA leker världspolis ibland. Dem har själva upptäckt att dem tillverkat för mycket kärnvapen och vill inte att några andra länder ska tillverka fler, även om de inte framkallar något hot mot något annat land. EN enda kärnvapenladning som krigshandling räcker för ett tredje världskrig - med kärnvapen världen över. Jag litar på USA med kärnvapen. Men jag tycker vi har hakat upp oss för mycket på kärnvapenfrågan. Nordkorea bryter även mot de mänskliga rättigheterna och borde därför stoppas. Visste ni att Nordkorea är ett av de länder som får mest bidrag med mat i hela världen? Vad man kommit fram till, som man även kan se i denna film, så går dessa bidrag inte till de fattiga och alla gatubarnen, utan istället till armén. Varför skicka bidrag till ett land där man inte ens får bevaka vart de tar vägen? Nordkorea har verkligen något att dölja! Man får inte ens filma Nordkorea från Kinas gräns! Om man gör detta blir man fänglsad, enligt ett Nordkoreansk/Kinesikt avtal. Btw, jag har för mig att ett robotförsvar inte hjälper om Nordkorea skjuter en långdistansrobot mot USA? En sådan när fram på chockande 30-35 minuter, och åker alltför fort för att skjutas ned? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 2 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 2 januari, 2007 Btw, jag har för mig att ett robotförsvar inte hjälper om Nordkorea skjuter en långdistansrobot mot USA? En sådan när fram på chockande 30-35 minuter, och åker alltför fort för att skjutas ned? USA håller på att utveckla någon ny sorts robotvärnsystem som ska skjuta ner robotar med hjälp av laser, istället för kulor eller raketer som idag. De ska först sättas på hangarfartyg är det tänkt. Men dagens robotförsvar kan ha problem med sådanna robotar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
luddee Skrivet 2 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 2 januari, 2007 USA håller på att utveckla någon ny sorts robotvärnsystem som ska skjuta ner robotar med hjälp av laser, istället för kulor eller raketer som idag. De ska först sättas på hangarfartyg är det tänkt. Men dagens robotförsvar kan ha problem med sådanna robotar. Låter bra ! Då kan man sprida ut dom runt om i världen innan man anfaller dom... om det nu skulle hända. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
T-Bone Mendez Skrivet 2 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 2 januari, 2007 Jag kollade på den filmen som du länkade till förut. Det är ju helt sjukt. Undra vad som hände den killen som skulle möte engelsmannen. Han dök aldrig upp. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
luddee Skrivet 2 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 2 januari, 2007 Jag kollade på den filmen som du länkade till förut. Det är ju helt sjukt. Undra vad som hände den killen som skulle möte engelsmannen. Han dök aldrig upp. Han dyker väl upp senare? Mm, jag vet, den är helt jävla sjuk... barnen som plockar smulor och sånt i leran, och alla döda kroppar i floden mellan Kina och Nordkorea... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts